Společnost Siemens PLM Software představila na Světové výstavě Expo 2010 v Šanghaji panel High Definition PLM (HD-PLM), jenž umožní řídícím pracovníkům napříč životním cyklem výrobku činit vysoce kvalifikovaná rozhodnutí rychleji a s vyšší mírou spolehlivosti. Nový informační panel nabízí uživatelům nové možnosti rozhodování podložené maximálním možným a aktuálním rozsahem informací napříč jednotlivými oblastmi životního cyklu výrobku. Jinak řečeno – HD-PLM umožní propojení lidí, nástrojů a přesných informací o výrobku, které řídící pracovníci potřebují, aby mohli objektivně vyhodnotit různé alternativy řešení.
Společnost Dassault Systèmes SolidWorks Corp. (DS SolidWorks) odstartovala novou éru technického vzdělávání uvedením řešení SolidWorks Education Edition 2010-2011, které obsahuje novou, výkonnou technologii pro trvale udržitelné navrhování výrobků. Softwarová technologie SolidWorks Sustainability byla původně vyvinuta pro týmy profesionálních návrhářů. Vysokoškolským studentům – budoucím profesionálním návrhářům a konstruktérům – poprvé přináší hlubší náhled na potenciálně významný dopad jejich rozhodnutí na životní prostředí.
Zatím poslední verze systému NX7 společnosti Siemens PLM Software byla představena na celosvětové výstavě EXPO 2010 v čínské Šanghaji. Přináší řadu významných novinek, které se dotknou všech oblastí systému. Kromě toho, NX a software Teamcenter – digitální systém pro řízení životního cyklu produktů – jsou prvními produkty, které podporují nový informační panel HD-PLM, představený ve stejný den. Panel HD-PLM nabízí uživatelům systému NX vizuálně intuitivní prostředí, které jim pomůže zlepšit úroveň rozhodování v průběhu celého procesu vývoje výrobku, a tak přinese významnou přidanou hodnotu uživatele i celé odvětví.
Ve dnech 5–6. května 2010 se konala v Pardubicích velmi vydařená akce pro fajnšmekry nových technologií. Na odborném semináři o robotech a robotice spojeném se dny otevřených dveří firmy Stäubli byl mimo jiné poprvé u nás představen robot, který byl vyvinut speciálně pro obrábění. Vznikl ve výrobním závodě firmy Stäubli ve Francii v malebném prostředí předhůří Alp ve vesničce Faverges.
FANUC Manual Guide-i je nadstavbový CNC řídící systém sloužící jako interní CAD/CAM systém vertikálních a horizontálních obráběcích center. Z hlediska programování se jedná o nadstavbové dílenské programování. Při tvorbě CNC programu využíváme prvky ISO programování v kombinaci s 3D grafickou podporou, jak tomu je u CAD/CAM systémů. Uvedený způsob programování CNC strojů podstatně zkracuje čas editace. Inovativní koncepce nástavbového programování CNC obráběcích strojů je zkvalitněním celého procesu při celkové tvarové složitosti finálního produktu s využitím obrábění ve více osách. MANUAL GUIDE-i je nedílnou součástí CNC řídícího systému FANUC s možností propojení programovacího prostředí ISO kódu s grafickým rozhraním, které je význačné pro CAD/CAM systémy.
Zaměřme se na důležitou etapu při nákupu CNC obráběcího stroje, na vlastní přípravu NC programů pro tyto stroje a na jejich seřízení, tedy na efektivní využívaní CNC obráběcích strojů, které si chcete pořídit nebo jste si již pořídili.
Správně a včas přehozená výhybka aneb zkrácení doby vývoje a komplexní tvorba výrobku v SolidWorks
Historie akciové společnosti ŽOS Zvolen sahá až do roku 1872, kdy byly postaveny první Železniční dílny pro potřeby železniční tratě Budapešť – Šalgotarián – Lučenec – Zvolen – Kremnica – Vrútky. Postupem času se z těchto dílen vyvinul opravárenský podnik s hlavním zaměřením na opravu a zdokonalení motorových lokomotiv. V současné době se ŽOS Zvolen člení na dva hlavní úseky: provozní jednotku LOKO, zabývající se převážně opravami a rekonstrukcemi železničních kolejových vozidel, a provozní jednotku SV, zaměřenou na realizaci zakázek i pro neželezniční zákazníky.
V tomto článku jsem chtěl čtenářům přinést informace o jedné z nejstarších strojírenských výrob u nás. Vždyť počátek výroby kolejových vozidel ve Vagonce sahá do roku 1900, kdy do firemního rejstříku byla zapsána akciová společnost Staudinger Waggonfabrik se sídlem v Butovicích u Studénky. Během své existence firma vyrobila mnoho nákladních i osobních kolejových vozidel a prošla organizačními a vlastnickými změnami. V konstrukci se samozřejmě také tady začaly během let používat počítače a softwary CAD. Z hlediska CADu je taková vlaková souprava typickou velkou sestavou, tedy o důvod více, aby se následující řádky objevily právě ve třetím letošním čísle našeho časopisu, kde jsou velké sestavy pravidelným tématem. Ovšem s pány Jiřím Segeťou, vedoucím projekce, a Martinem Jarošem, administrátorem CAD systému, jsem si povídal už koncem března.
Lidé se již od prvopočátku velmi často snažili usnadňovat si život různými důmyslnými vynálezy a objevy. Hlavně když šlo o život. Proč bychom měli riskovat svůj, když tam můžeme poslat robota? I díky tomu se stala vojenská technika vedoucím představitelem výzkumu a vývoje v technických oblastech. Bohužel v současnosti pociťujeme ohrožení nejen v ohniscích válečných konfliktů, ale i v běžném civilním životě. Takže zařízení, která se přednedávnem vyvíjela jako přísně tajná v hlídaných laboratořích, se dnes pro civilní potřeby navrhují v laboratořích univerzitních pracovišť.
Společnost Autodesk vznikla v roce 1982 a její tehdy vlajkový produkt AutoCAD, celosvětově nejrozšířenější CAD program vůbec, je u nás znám a používán již od konce 80. let. Také některé další produkty, které Autodesk postupně od té doby uvedl na trh, mají v řadě oborů početní převahu nejenom v ČR a SR, ale i celosvětově. Jak se Autodesku daří dnes a jaké jsou jeho současné aktivity, jsme se zeptali osoby nejpovolanější – ředitele české pobočky Davida Palase.
Mýtus, nebo realita?
Pásové dopravníky mají širokospektrální použití v různých průmyslových odvětvích. Jejich vývoj probíhá prakticky od jejich první aplikace až po současnost. Stále se objevují nová konstrukční řešení, modifikují a zdokonalují stávající a ověřené realizace. Co bylo na začátku rozvoje pásové dopravy nereálné, dnes je již často skutečností. Klasické pásové dopravníky jsou dnes na některých místech nahrazovány například jejich mladší modifikací – hadicovými dopravníky.
Nasazení CAD/CAM systému v GEA Goedhart
Firma Goedhart a výroba průmyslových chladičů byla založena v roce 1932 v holandském městě Rotterdam. Z důvodu hledání další možnosti expanze na trhu byla na začátku roku 1994 založena společnost Goedhart Bohemia s.r.o. V současné době sídlí v renovovaném objektu na západním okraji Nymburka v Drahelicích. Od roku 2002 firma výrazně rozšířila výrobní kapacity výstavbou nových hal a reorganizací výroby. V roce 2004 byla, stejně jako mateřská firma Goedhart Cooling Equipment B.V., odkoupena a začleněna do struktury společnosti Grasso KMF se sídlem v holandském městě Hertogenbosch, která patří do divize chlazení mezinárodní skupiny GEA Group. V listopadu 2008 byl pozměněn název firmy na GEA Goedhart.
Aneb modelování jinak
Co si většina čtenářů představí pod pojmy jako „počítačové kreslení" nebo „počítačové modelování"? Pravděpodobně práci s 2D prvky, jako je čára či kružnice, nebo 3D prvky typu plocha či těleso. Podle zaměření, zkušeností a používaného softwaru by určitě nechyběly pokročilé techniky typu objemové modelování, modelování pomocí sítí, nemluvě samozřejmě o možnosti kótovat, popisovat, generovat řezy a mnoho dalších. Je ale tento přístup jediný možný?