Jak už jsem se zmínil v reportáži o letošním setkání uživatelů společnosti 3E Praha Engineering, byl významným hostem této akce Petr Rudolf Manoušek. A slíbil jsem, že o jeho vystoupení přineseme delší článek, který si právě nyní můžete přečíst. Jde o krácenou verzi přednášky, nezkrácenou najdete začátkem roku 2013 na webu CAD.cz. Ředitel společnosti 3E Praha Engineering Josef Malý se seznámil s P. R. Manouškem v roce 2002, kdy firma 3E byla hlavním sponzorem opravy třetího největšího zvonu v Čechách, zvonu Kryštof v Rychnově nad Kněžnou. Přitom oba zjistili, že může být oblast, ve které CAD/CAM systémy mohou najít uplatnění, ve zvonařství. Přitom si oba původně mysleli, že jde o dva naprosto oddělené světy.
Softwarová firma ESI Group (www.esi-group.com) patří k předním světovým producentům programů na řešení fyzikálních úloh zajímajících jak vědecké ústavy, tak průmyslové podniky. Výkon současných počítačů a 3D zobrazovací techniky dovoluje dělat simulace a procházet se řešeními v mnohdy nepřístupných výpočetních oblastech, jako jsou válce spalovacích motorů, mikročipy nebo chemické reaktory. Poskytovat takovýto „virtuální zkušební prostor", ba co více, urychlovat inovační cykly nezkoumáním, zda „něco půjde" či ověřovat návrh výpočtem, ale rovnou počítačově vytvořit a vyzkoušet prototyp přenositelný do výroby, patří k základní filozofii společnosti.
Proudění kapalin a sdílení tepla jsou náročnou oblastí fyziky. Z pohledu praktického řešení představují mnohdy obtížně řešitelný úkol, se kterým se většina konstruktérů čas od času potýká. SolidWorks Flow Simulation dovoluje řešit tyto úlohy a dává konstruktérovi informace pro lepší pochopení dějů uvnitř jeho návrhu, aby mohl snadněji dosáhnout svého cíle.
Přední výrobce motorů do závodních motocyklů Patrick Walker říká, že díky Edgecamu a jeho 4osému obrábění je nyní schopen vyrábět ještě výkonnější motory a častěji vítězit. Patrick Walker je zakladatel a technický ředitel Works Racing Motorcycles Ltd. a osobně obrábí větší odlitky a několik vnitřních částí pro vytvoření dokonalé repliky motorů klasických závodních motorek z přelomu 50. a 60. let. Prostřednictvím vlastního závodního týmu Walker propaguje výrobu svých motorů a říká, že závodní dráha je jediným místem k měření jejich úspěchu.
K tipům a trikům pro SolidWorks se vracíme již potřetí od zavedení této rubriky v časopisu IT CAD. Mnoho věcí jde dělat různými způsoby. V námi zveřejňovaných článcích proto dáváme návody, jak dělat určité činnosti s co nejmenší námahou, rychle a správně, prostě co nejefektivněji. Věříme, že námi uváděné postupy „krok za krokem“ pomohou konstruktérům začínajícím, stejně jako mírně či více pokročilým. Následující postupy platí pro většinu posledních verzí systému SolidWorks.
Návrh a výroba pomocí CA.. technologií proniká snad do každého odvětví činnosti spojené s výrobou produktu v oboru strojírenství. Technologie zpětného inženýrství, tj. získání tvaru na základě skutečného objektu, jsou implementovány v každém větším CAD systému. Právě tyto možnosti nám umožňují přiblížit se co nejblíže požadavkům a potřebám zákazníka. Jedním ze specifických odvětví je protetika v oblasti medicíny.
Akciová společnost MEDIN Orthopaedics již více než tři desetiletí vyvíjí a vyrábí ortopedické zdravotnické prostředky. Výroba byla zahájena ještě ve firmě WALTER (výrobce leteckých motorů), s cílem využít moderní technologie a zkušenosti ze zpracování speciálních pevnostních slitin při vývoji a výrobě vůbec první české náhrady kolenního kloubu, v osmdesátých letech dvacátého století. V současnosti je společnost MEDIN Orthopaedics součástí skupiny firem produkujících zdravotnické prostředky v čele s akciovou společností MEDIN z Nového Města na Moravě.
Analýza pomocí metody konečných prvků (MKP) se využívá při řešení široké škály problémů v různých vědních oborech. Nezbytným předpokladem pro získání relevantních výsledků s dobrou vypovídací hodnotou je vytvoření kvalitního geometrického modelu, definování okrajových podmínek a materiálových charakteristik. Tato předpřípravná fáze v rámci analýzy pomocí MKP je z časového hlediska zdlouhavá a může se realizovat buď pomocí preprocesoru (pokud jím použitý MKP program disponuje), nebo pomocí vybraného CAD programu (Catia, SolidWorks, CreoElements, Inventor apod.).
Pásové dopravníky patří mezi nejvíce používané dopravní systémy v různých technologických procesech (obr. 1). Umožňují přepravovat materiál na různé vzdálenosti. Využívají se především na přepravu sypkých materiálů, resp. materiálů s určitou maximální kusovitostí. Z konstrukčního hlediska je pásový dopravník tvořen širokou škálou komponentů, které svými vlastnostmi výrazně přispívají k jeho efektivnímu provozu. Poznání vlivu materiálových charakteristik a technologických parametrů dopravních pásů na velikost kontaktních sil a pohybových odporů hadicových dopravníků má důležitý význam při jejich návrhu a provozování.
Ve výrobních podnicích se objevuje mnoho nových technologií, metodik a iniciativ. Tyto iniciativy sahají od výroby ekologických výrobků, přes větší produkci za menší náklady až po převládající snahu o bezpapírové postupy a získávání a opakované využívání znalostí. A i když bezpapírové prostředí nepochybně snižuje náklady díky eliminaci tištěných výkresů a strojových instrukcí, skutečné úspory nákladů spojené s bezpapírovými postupy jsou založeny na zjednodušených procesech s menším počtem kroků a s rychlejším uváděním produktů na trh.
Výroba tenkostěnných součástek vyžaduje při generování drah nástroje v CAM systémech určitá specifika. Článek se zabývá strategiemi frézování málo tuhých obrobků, které jsou podporovány CAM systémem PowerMILL. Tenkostěnné součástky se nejčastěji vyskytují v leteckém, automobilovém a energetickém průmyslu. V dopravním průmyslu se využívají zejména kvůli snížení hmotnosti klíčových konstrukčních dílů letadel a automobilů. V energetickém průmyslu jsou typickým představitelem lopatky turbínových kol.
Až 5osé kontinuální obrábění RhinoCAM a VisualMILL Yes we CAM! Společnost MecSoft Corporation vyvíjí obrábění RhinoCAM a VisualMILL od roku 1997. Za 15 let intenzívního vývoje vytvořila profesionální CAM aplikaci, která může soupeřit s velkými CAM systémy, ale cenově se nachází hluboko pod konkurencí. RhinoCAM a VisualMILL ve verzi 2012 jsou obráběcí zásuvné moduly, které se snaží vyplnit v době krize mezeru na poli kvalitních obráběcích aplikací za zlomek cen velkých CAM systémů. Společnosti využívající pro konstrukci svých modelů software SolidWorks mohou zaplesat. VisualMILL pro SolidWorks získal jako jeden z deseti obráběcích modulů certifikaci od společnosti SolidWorks „Certified Gold Product".
Trendem dnešní doby je, a v oblasti strojírenské výroby to platí především, zvyšování produktivity výrobního procesu za současného snižování nákladů. A to jak v oblasti technologické přípravy výroby, tak i přímo během výroby. Strojní časy jednotlivých operací se neustále zkracují především díky moderním nástrojům a novým materiálům. Stejný pokrok zaznamenávají i moderní metody obrábění, potažmo metody přípravy výroby. Vývojářům Edgecam, společnosti VERO Software, se dlouhodobě daří udržovat Edgecam na špici technologického vývoje. Ať už se jedná o přímou návaznost na zpracování modelů z předních CAD systémů, čím dál více interaktivní prostředí, moderní metody přípravy výroby nebo obrábění samotné.