Ve dnech 11. a 12. června 2016 proběhl již osmý ročník závodu celosvětové soutěže Formule 1 ve školách a historicky první ročník celosvětové soutěže 4x4 Land Rover ve školách. Akce se konala stejně jako rok předtím v Techmania Science Centru, areálu Škoda na Borské ulici v Plzni. V soutěži Formule 1 ve školách týmy z celé České republiky bojovali o postup na světový šampionát v texaském hlavním městě Austinu v USA. Studenti jako obvykle měli za úkol navrhnout, zkonstruovat, otestovat, vyrobit a závodit s vlastním modelem formule 1, který je poháněn CO2 ze sifónových bombiček. Jednotlivé týmy soutěže 4x4 Land Rover ve školách měly za úkol sestavit dle daných specifikací rádiově ovládané vozidlo s pohonem na čtyři kola. Vozidla musí úspěšně projet mezi překážkami na terénní (off-road) zkušební dráze, která je stejně náročná jako skutečná dráha a napodobuje terénní vlastnosti plnohodnotného vozidla s pohonem na všechna čtyři kola. Studenti bojovali o účast na světovém šampionátu v anglickém městě Coventry v Ricoh Aréně.
F1 ve školách
Do České republiky se tato celosvětová soutěž dostala prostřednictvím agentury BPA, za kterou stál bývalý automobilový závodník Antonín Charouz. Jako technického partnera si na základě výběrového řízení vybrala firmu 3e Praha Engineering. Později celá tato soutěž přešla pod křídla právě této společnosti. Pořádání takové soutěže přitom není žádná levná záležitost. Jen roční franšízing přijde bezmála na jeden milión korun. Hlavním člověkem, kterému dnes vděčíme za to, že soutěž u nás pokračuje, je ředitel 3e Praha, Josef Malý. On, jako bývalý pedagog, stále hledá nové technické talenty a stále věří, že současný trend úbytku technicky vzdělaných lidí lze zvrátit.
Přitom jde o problém celosvětový – nejsou lidi, není zájem dětí o studium technických a přírodních věd. Proto vznikla snaha přitáhnout mladé lidi pomocí něčeho, co je pro ně atraktivní, ukázat jim, že je to dobrodružství. Vysvětlit, že strojařina není černé řemeslo, že je potřeba spousta věcí, počítačů apod. Prostě toho, co dnes na všech zařízeních mladého člověka zajímá a přitahuje.
Soutěž, kterou založil Andrew Denford, má nějakým způsobem dát do kupy a motivovat mladé lidi, aby se studia technických a přírodních věd nebáli, aby věděli, že jde o atraktivní záležitost, kterou se dá i celkově dobře živit.
Formule 1 ve školách je dnes i velice slušný business pro organizátory. Andrew Denford sám stojí za výrobou frézek a různých strojů, které dodává do škol.
Ve Velké Británii existují aktuálně tři úrovně této soutěže. Formula One Class je zaměřena na studenty od 11 do 19 let, Rookie Class se týká 11- až 15letých a Jaguar Primary School Challenge se týká žáků základních škol ve věku 5 až 11 let. Dnes se uvádí, že celosvětově se soutěže účastní cca 8 milionů dětí, což je úžasné číslo.
Ve Formuli 1 ve školách jsme měli i velmi úspěšné týmy, které se dostaly hodně vysoko i ve světovém finále. V posledních letech však mám pocit, že úroveň mnohých soutěžících klesá. Může za to i naše školství. Já jsem třeba nevěděl, že byl zrušen předmět dílny na základních školách, který by se teď měl znovu zavádět. V takovém případě, pokud zrovna jako dítě nemáte šikovného tatínka nebo nějakého příbuzného, od kterých byste se mohli učit, nemáte šanci získat manuální zručnost. Pro úspěch v mezinárodních soutěžích je nutné také umět anglicky a národní kola soutěže na toto dohlíží. I když se situace hodně zlepšila, je stále co zlepšovat. Soutěžící týmy to většinou řeší tak, že mají jednoho dobrého angličtináře, který je schopen odříkat prezentaci za ostatní. Jenže to prostě nestačí.
Josef Malý na světových finále rád obchází týmy a zkoumá, nakolik si soutěžní modely připravily samy, nebo s jak velkou pomocí.
„Zajímám se, zda na tom pracovali sami. Vždy dva tři dotazy, které pomohou zjistit, co chcete. Většinou u Číňanů cítím, že na tom děti nepracovaly samy, že to za ně dělali učitelé. Naproti tomu u Mexičanů mi jejich učitel řekne, že se snaží pro žáky vytvořit dobré podmínky, ale poté je nechá, aby se s tím do větší míry poprali sami.“
Každý, kdo se dostane byť jen do národního kola, na tom nejvíce vydělá, protože má šanci se naučit spoustu věcí. Existují i jiné soutěže, ale žádná z nich nemá pro studenty tak komplexní program. Musí si udělat plán a rozvrhnout práci v týmu. Už jenom naučit se elementární principy plánování můžeme považovat za značné plus. Také ke ztvárnění portfolia je potřeba obrovské množství vědomostí a znalostí, které do sebe musí tým vstřebat a umět zrealizovat. A i když tým už nepokračuje v soutěži dál, získané zkušenosti mu již nikdo nevezme. A to je největší smysl této soutěže.
4 × 4 Land Rover ve školách
Také tento projekt se narodil ve Velké Británii, asi před čtyřmi lety. Projekt je trochu jinak koncipovaný – děti musejí zkonstruovat a vyrobit autíčko, které v principu musí splňovat podmínky pro provoz v terénu. Ten je simulovaný různými překážkami typu narovnaných kamenů podél cesty na levé i pravé straně, vodních překážek, kterými musí model projet, stoupáním po relativně hladkých plochách, ježděním po lanech apod. Koncept je podporovaný firmou Land Rover a Jaguar.
I tuto soutěž zakoupila pro Českou republiku 3e Praha Engineering a v loňském roce bylo v Plzni první národní finále.
Opět je to pokračování snahy dostat děti k technickým a přírodním vědám. Projekt vznikl jako kombinace středoškoláka a žáka základní školy. Nejsou určena pravidla poměru, kolik jich musí být, ale musí být zastoupena každá věková kategorie.
Na začátku si můžete koupit základní kazetu, což je vlastně autíčko na dálkové ovládání a v kategorii začátečníků ho můžete použít bez úprav. V kategorii pokročilých již kazetu použít nesmíte a naopak si sami musíte sehnat servo na uhýbání předních a zadních kol, stupeň toho, co musíte udělat samostatně, je vysoký. Musíte vytvořit karosérii, která připomíná terénní auto.
Nejsou zde, na rozdíl od Formule 1, na děti tak exaktní podmínky a nároky, jako třeba analýza chování ve virtuálním větrném tunelu nebo na zpracování modelu autíčka. Také jsou daleko volnější předpisy, jak má autíčko vypadat velikostně. Je zde asi pět technických podmínek, které musí model splňovat. Na rozdíl od Formule se kombinuje mechanická práce i s elektronikou. Existuje například podmínka, aby auto vjíždící do tmy (simulováno vjetím do roury) rozsvítilo světla. Nebo jakmile auto dosáhne jistého náklonu, stupně jsou přesně dané, musí se automaticky ozvat zvukový a světelný signál. Děti k řešení přistupují různě a hodnotí se, jak se vypořádaly se zadáním.
Daleko větší roli hraje výkon na dráze. Tam se skutečně projeví, zda se autíčko rozsvítí, bude houkat, vyjede. Důležitá je i zručnost dětí, protože ony si mezi sebou musí rozdělit projetí alespoň jedné z překážek. Postup si mohou volit, jak chtějí.
Soutěž je postavená jinak i ekonomicky. Finále je vždy v Anglii, Land Rover hradí pobyt včetně stravy maximálně šesti dětem a dvěma učitelům. Je to tak daleko míň finančně náročné, alespoň pro evropské týmy.
Atmosféra finále je hodně podobná té u Formule 1. Jsou tam televizní reportéři, účastní se BBC. Před komisí, stejně jako u Formule, se musí popsat, jak bylo vše provedeno, demonstrovat model a obhájit ho, na což je deset minut. Ovšem nejde tolik o exaktnost. Nikdo soutěžící netrápí otázkami, jak dělali NC kódy. Důraz je více kladen na seznámení s elektromechanickými principy.
Josef Malý k tomu říká: „Z mého pohledu dávají děti této soutěži nadšení. Navíc jsem byl mile překvapen, že děti mluvily slušně anglicky. Jazyková připravenost mě zaskočila i co se týče srovnání se středoškoláky.“
Také letos 3e Praha Engineering pořádá obě soutěže. Bližší informace můžete najít na webech www.f1veskolach.cz a www.4x4veskolach.cz. Přinese pořadatelům zklamání nebo radost? Já doufám, že to druhé.