Letos se nám nepodařilo zajistit naši účast naší redakce na setkání uživatelů ArchiCADu nazvaném ArchiDAYs 2013. Proto jsme se obrátili s několika otázkami přímo na Tomáše Lejska, ředitele pořádající společnosti Centrum pro rozvoj počítačové grafiky ČR, jinak známé pod názvem Cegra.
Letos jste již potřetí uspořádali konferenci ArchiDAYs a opět v jihlavském hotelu Mahler. Proč jste si oblíbili tuto lokalitu a budete zde pořádat i další ročníky?
ArchiDAYs vznikly na základech setkání uživatelů ArchiCADu. To jsme poprvé organizovali v roce 1995 a postupem času se rozrostlo do stavu, kdy probíhalo dvakrát ročně, pokaždé paralelně v Brně, Ostravě a Praze. První běh obvykle v červnu, druhý začátkem prosince. Program akce se postupem času stabilizoval tak, že letní setkání se zaměřovalo na představení nové, právě přicházející verze ArchiCADu a zimní na praktické zkušenosti s jejím používáním. Představování nové verze celkem logicky směřuje k přednáškám a naopak sdílení zkušeností, to jsou workshopy. Výsledným stavem, ve kterém hodláme setrvat, jsou jedna celorepubliková konference se zajímavými a pro dané téma zásadními řečníky a seriál lokálně organizovaných tematicky zaměřených pracovních setkání. Přičemž celorepubliková konference patří logicky do jejího středu a tím, z hlediska dopravní dostupnosti, Jihlava je. Historický areál hotelu Gustav Mahler je pak přesně tím prostředím, které ArchiDAYs potřebují, důstojné a přitom otevřené.
Zdá se, že stavební průmysl se u nás ještě stále nevyhrabal z recese započaté v roce 2008, jak na to reagují vaši zákazníci?
Stavebnictví je obrovský systém, který se skládá z mnoha segmentů, jež lze hodnotit z mnoha hledisek. Pro Cegru je stále hlavní oblastí projektování pozemních staveb. Tady jsme na konci roku 2008 vnímali problémy velkých projekcí, naopak hodně menších kanceláří tvrdilo, že jsou zavaleni prací. Nyní situace působí dojmem, že velcí se rozjíždějí, zatímco malí trpí. Každopádně současný stav nutí všechny zúčastněné hledat nové a efektivnější postupy. Nicméně je nutno říci, že stavařina je konzervativním oborem s velkou setrvačností.
Jakou měla letošní konference účast ve srovnání s předchozími ročníky?
Počet účastníků mírně vzrostl. Konference je dvoudenní a program je koncipován tak, aby si každý mohl vybrat pouze to téma, tu část, která ho zajímá. Účastníci to využívají, „míří cíleně" a to je pro nás podstatné. ArchiDAYs 2013 navštívilo 140 archicadistek a archicadistů.
Letos byla hostem vaší konference architektka Enikö Paukó s přednáškou Kam směřuje ArchiCAD. Můžete nám krátce shrnout, kam tedy směřuje a jaký to bude mít dopad na Cegru a její zákazníky?
Enikö Paukó pracuje pro Graphisoft od roku 2006, zpočátku v týmu technické podpory, pak jako konzultant pro implementaci BIM pracovních postupů ve velkých architektonických firmách v USA, nyní na pozici Business Development Manager. Nad rámec jejích povinností v Graphisoftu se udržuje v profesní kondici jako praktikující architekt. Je to tedy člověk, který se pohybuje na hranici mezi vývojem a využíváním ArchiCADu. Vývoj v oboru komentovala jako cestu k BIM. Otázkou ovšem zůstává, co Building Information Modeling je a na jaké požadavky musí reagovat. Podle Graphisoftu je BIM formováno situací ve čtyřech oblastech, kterými jsou informační technologie, stavební technologie, forma projektové dokumentace a globalizace. V IT jsou zásadní mobilní technologie a cloud. Vývoj ve stavebních technologiích lze demonstrovat na termínech jako „stavění" vs. „montování" či Computer Aided Manufacturing. Způsob zpracování projektu úzce souvisí s nastavením procesů. Tradiční postup projekt – výběrové řízení – realizace je pod velkým tlakem díky snaze zkrátit čas a snížit cenu při zachování či zvýšení kvality. Posledním důležitým faktorem je globalizace. Schopnost pracovat v globálních týmech je konkurenční výhodou, nebo spíše nutností. Jednooborové projekční týmy musejí být schopné on-line společně pracovat na projektu nezávisle na tom, kde jsou jejich členové. Různé profese pracují s různými modely. Čím více je stavební proces integrovaný, tím větší roli hraje technologie.
Petr Vaněk | Tomáš Lejsek | Enrikö Paukó |
Co to znamená pro ArchiCAD, respektive softwarová řešení, na jejichž vývoji Graphisoft pracuje? Hlavní vizí je úzká integrace. ArchiCAD, jako hlavní nástroj pro vytvoření BIM modelu, musí obsahovat nástroje pro co nejvolnější BIM modelování (2D stavařské zobrazení je z modelu generováno automaticky), musí umět zpracovat tzv. konstrukční model (z modelu lze automaticky generovat výkresy do podrobnosti 1:50), musí umět pracovat s tzv. referenčním a koordinačním modelem pro koordinaci profesí statika a TZB (aplikace TZB modelář). A musí být i prostředím pro zpracování analýz energetické náročnosti (aplikace EcoDesigner a připravovaný EcoDesigner Star). Stejně důležitá, jako je vytvoření modelu, je jeho správa, ukládání a sdílení. Tuto oblast řeší doposavad zcela unikátní technologie BIM server. Posledním článkem integrace je přístup k BIM. Ten řeší aplikace BIMx, připravovaný hyperlink BIMx, jenž využívá data v cloudu, a intenzívní podpora mezioborové komunikace OPEN BIM, založená na datovém formátu IFC.
A samozřejmě nejde opomenout výkon systému, který musí zvládnout velké objemy dat. Výkon/výkonnost je pro Graphisoft strategicky důležitá, vnímá ji jako kvalitu. Nespoléhá se na nárůst výpočetní síly hardwaru, soustřeďuje se na to, aby kód byl psán ekonomicky s ohledem na běžně dostupné počítače. Tento přístup je extrémně důležitý na mobilních platformách, které jsou stále ještě „slabší" než stolní počítače. Důležitými oblastmi jsou optimalizace kódu, vývoj OpenGL, multi-processing a výpočty na pozadí.
Strategie Graphisoftu je konzistentní. CEGRA, jako jeho reprezentant v Česku, nemá důvod něco radikálně měnit. Ovšem stále intenzívnější zavádění BIM pro nás znamená nutnost i příležitost k rozšíření a zintenzívnění našeho záběru i na profese navazující na architekturu a stavařinu.
V „hardwarovém koutku" konference bývají pravidelně představovány počítače Macintosh, protože ArchiCAD je systém původně pro ně také vyvíjený. Jaký podíl mají u nás uživatelé ArchiCADu používající Macy a PC? Co preferují mladí absolventi stavebních škol a architektury?
Účastníkům ArchiDAYs se snažíme zprostředkovat bezprostřední kontakt s novinkami v hardwaru. ArchiDAYs 2013 prezentovaly HP DesignJet T1500, plotr, který HP teprve bude uvádět do prodeje. Macintoshe samozřejmě nechyběly. K dispozici byly iMac 27" Quad-Core i5 (4x 2.90 GHz) s 8 GB RAM a MacBook Pro 15" RETINA Quad-core. Macy jsou vždycky magnetem, ale je fakt, že jejich uživatelé tvoří mezi českými archicadisty minoritu. Jiná situace ovšem platí pro mobilní zařízení, iPhone i iPad jsou velmi populární, a z vlastní zkušenosti mohu říci, že během posledních dvou let je vidět stále více MacBooků mezi studenty.
Jaké nejzajímavější projekty vznikly u nás v loňském roce v ArchiCADu a čím se vyznačovaly?
V Česku je aktuálně v akci na 2700 legálních komerčních licencí, počet studentských licencí přesáhl 35 000. Takže zajímavých projektů vzniká mnoho. Horský hotel poblíž střediska Predeal v Rumunsku a rekonstrukce dvou vrcholových stanic kabinových lanovek Atelieru Nimbus, projekt, který na ArchiDAYS 2013 prezentoval architekt Ondřej Strejček, je zajímavý sám o sobě. Z našeho pohledu pak až zaskočí rychlostí a způsobem implementace ArchiCADu do práce ateliéru.
Kořením každé konference uživatelů bývají různé soutěže, které prověřují jejich znalosti a dovednosti v daném produktu. Letos to byla soutěž ArchiDUEL. Jak probíhala a kdo zvítězil?
Pravidla ArchiDUELu vycházela ze soutěže roku 2012 „zaMORFuj si!". Tehdy bylo úkolem vymodelovat objekt dle předlohy pomocí nástroje Morf. ArchiDUEL neurčoval použité nástroje, postup modelování byl na každém soutěžícím. Byl však časový limit, pro vyřazovací kola 5 minut, pro finále 10 minut. Všechny objekty, ze kterých si soutěžící následně losovali konkrétní zadání (kolíček na prádlo, pila, ...), byly zveřejněny s předstihem, aby měli čas zvážit, které nástroje, funkce a postupy použijí. První kolo proběhlo jako neveřejná kvalifikace, postupující určovala porota. Semifinále a finále bylo veřejné, práce se promítala na dvě vedle sebe stojící plátna, a vítěze určili diváci. Vyhrál Vojtěch Peterka z trutnovské firmy Thermo Plus a nutno říci, že i zkušení archicadisté s respektem sledovali jeho umění.
Součástí programu konferencí ArchDAYs bývá i kulturní program v podobě nějakého koncertu. Kdo byl letos vaším hostem a jak se koncert líbil?
Učinkující je předurčen místem, kterým je kostel Povýšení sv. Kříže stojící bezprostředně vedle areálu hotelu Gustav Mahler. Letos byl naším hostem ženský pěvecký sbor z Třeště Cecilie-Cecilia se sbormistrem Jiřím Jakešem. Neuvěřitelná energie zpívajících dam umocněná klidem a důstojností kostela dostala každého.
Příští rok opět v Jihlavě?
Ano.