V souladu s marketingovými změnami ve společnosti Dassault Systèmes (3DS) se dřívější European Customer Forum (ECF) letos přejmenovalo na 3DExperience Forum (3DExperience je v originálu psáno celé verzálkami) a opustilo tradiční místo konání – pařížský Disneyland. V tomto roce se účastníci fóra setkali v multikulturním belgickém Bruselu a využili pohostinství prestižního společenského centra Square. Zkrátka nepřišly ani okolní ubytovací kapacity, neboť na fóru se potkalo více než 1500 lidí, mezi nimi zaměstnanci 3DS (také například ředitel českého zastoupení 3DS Ján Gajdoš), obchodní partneři, jejich zákazníci a rovněž zhruba stovka novinářů.
Také skladba účastníků se mění v závislosti na marketingové strategii prosazované od loňského roku šéfkou marketingu Monikou Menghini. Té odpovídal i výběr přednášek hlavní přednáškové sekce, společné pro všechny účastníky. Rozeznatelné bylo i zvyšující se procento žen. Ne snad proto, že by 3DS hodlala trumfnout doporučení Evropské unie, ale proto, že technologie 3DS se stále více dostávají do spotřebních oblastí, do módního návrhářství, šperkařství, nákupních center apod. Podle Moniky Menghini by měli partneři přestat přemýšlet jen v intencích prodeje produktů zákazníkům, ale měli by vytvářet kolem těchto produktů zkušenosti. A nabídla cestu přechodu od PLM k Engineered Business Experiences doprovozenou heslem „ERP + 3DEXPERIENCE... Why make it more complex?", což by se zcela volně přeloženo dalo reprodukovat jako „nic víc než podnikový informační systém a 3DExperience už nepotřebujete".
B. Joseph Pine II
Přiznám se bez mučení, že následující technická přednáška Oliviera Sappina, viceprezidenta pro dopravní průmysl, o vývoji automobilové bezpečnosti, konkrétně brzdových systémů, byla pro mne konečně něčím opravdu zajímavým.
Olivier Sappin
Zajímavá by jistě byla i prezentace Valeryho Limareka, ředitele ruského institutu NIAEP, o nasazení platformy V6 při zpracování jaderné energie. Nebýt ovšem toho, že při jeho projevu jsme si mohli ihned připadat jako na nějakém sjezdu KSSS, neboť řečník se postavil za pultík, monotónně rusky začal přednášet a jeho řeč byla konsekutivně tlumočena do angličtiny zřejmě dopředu nahraným překladem. Přitom, a o tom se musím zmínit, pro účastníky byl letos na hlavním programu připraven simultánní překlad anglických prezentací asi do osmi jazyků včetně češtiny! Pravda je, že překladatelky příliš neovládaly technické termíny, takže případný posluchač měl jen obecný pojem o tom, o čem přednášející hovoří. A u prezentace Jamese Shyra, viceprezidenta Haitec Design Center z Tchaj-wanu, kterou končila společná část, nestíhaly vůbec. James Shyr se totiž rozhodl svůj přednes co nejvíce urychlit, aby dohnal zpoždění předchozích řečníků, a uspíšil tak odchod na oběd. I tak měl připraveno tolik slajdů, že by jejich normální promítání se slovním doprovodem trvalo asi další dvě hodiny. Takto ze sebe chrlil slovo za slovem a slajdy se měnily téměř filmovým tempem. Svůj efekt to mělo, diváci se probudili a z prezentace o vývoji luxusních automobilů značky Luxgen si možná odnesli více než z těch předchozích.
Monica Menghini
Bernard Charles
Tisková konference s generálním ředitelem 3DS Bernardem Charlesem a Monikou Menghini byla opět co do technického vybavení nadstandardní. Byli jsme totiž v jakémsi malém jednacím sále, kde u každého místa byl mikrofon, takže se nemusel k dotazujícím se novinářům pokaždé vrhat nějaký pomocník s jedním nebo dvěma mikrofony. Dotazů bylo dost, ale odpovědi bych zhodnotil v následujících třech větách. Po tiskové konferenci jsem se potkal s novinářem z Izraele, se kterým jsem měl v loňském roce společný rozhovor s designérkou Anne Asensio. A ten se mne zeptal: „Neměl jsi pocit, že Bernard Charles vlastně na nic pořádně neodpověděl?" Dál to nechávám bez komentáře.
Hala Agora
Jako každoročně, také letos byla součástí konference doprovodná výstava se stánky partnerů a zákazníků společnosti 3DS. Letos jsem silně postrádal zastoupení nějakého fyzického výrobku, na kterém by se podílel software z dílny 3DS. Je pravda, že softwary řady V6 mají povětšině „na svědomí" poměrně velké a neskladné produkty,a tak v minulosti mohli účastníci obdivovat například jeden z největších modelů traktoru Claas nebo alespoň automobily Land Rover. Tentokrát vše stálo pouze na hardwaru partnerů jako Lenovo, Dell, HP či Fujitsu a haptických pomůckách a udělátcích pro pohyb ve 3D virtuálním prostoru. 3DS představovala všechny své -IA odnože (ještěže ne -ismy) plus SolidWorks, Netvibes nebo Exalead a pozornosti nemohla ujít velká 3D projekce historické Paříže nebo iniciativa FashionLab (najdete o ní v tomto čísle časopisu samostatný článek).
Odborné sekce
Odpolední hodiny prvého dne a celý druhý den byl rozdělen na sekce podle širokého záběru Dassault Systèmes a každý si mohl najít, co ho zajímalo. Zde bych ještě zmínil jednu z posledních prezentací celé konference DesignEXPERIENCE for mobility in year 2030 pánů Davida Carvalha a Matthieua Francoze ze 3DS. Vybral jsem si ji kvůli Davidovi Carvalhovi, jehož přednášku jsem viděl na letošním AutoDesign Prague. Ovšem byl jsem zklamán. Přednáška neměla tempo ani obsah a Anne Asensio, která seděla vzadu mezi obecenstvem, si jako nadřízená přednášejících dělala o překot zřejmě nelichotivé poznámky do notesu a kreslila mračící se smajlíky (není to protimluv?).
Protože také letos se evropské konference zúčastnila mezi partnery z České republiky společnost Technodat, dejme nyní slovo řediteli Technodatu Aleši Kobylíkovi a podívejme se na 3DExperience Forum z jeho úhlu pohledu, u něhož jsem jen mírně pozměnil začátek, abychom neopakovali to, co jsem již napsal sám.
Konference a Technodat
Mezi účastníky konference byli i zástupci Technodatu a našich existujících i potenciálních zákazníků, z firem Honeywell, Škoda Power Doosan, Technodat Engineering a Czech Sport Aircrafts. Technodat se navíc prezentoval jako oficiální partner konference.
Národní konference roku 2012
Nová strategie Dassault Systèmes označovaná jako „3D Experience" (nebo 3DEXPERIENCE), která vymezuje nový milník v rozvoji 3D PLM řešení, byla v průběhu roku představena na národních konferencích, např. na konferenci 3DEXPERIENCE Forum Czech Republic, která se uskutečnila v říjnu v Praze. Evropská úroveň konference, navíc s řadou účastníků a řečníků mimo Evropu, výrazně přidala ke kvalitě a záběru přednášek.
Orientace na průmyslová odvětví
Letošní ročník konference potvrdil pokračující orientaci Dassault Systèmes na „Industries", protože většina přednášek byla organizována v blocích pro jednotlivá průmyslová odvětví tak, jak je dnes Dassault Systèmes podporuje. Konference navíc prokázala rychlý nástup architektury V6, neboť většina přednášek (včetně zákaznických) byla postavena na nové generaci 3DExperience řešení na architektuře V6.
Poutavé přednášky
Pokud bych měl upozornit na zajímavou přednášku, tak zároveň přispěji k osvětě, co se skrývá pod termínem „3D Experience". Charismatický americký profesor a řečník v plenární části konference pan B. Joseph Pine II, který je otcem termínu Experience Economy, vysvětlil ve své přednášce význam zkušeností zákazníků (Consumer Experience) při prodeji výrobků a služeb. Uživatel výrobku a spotřebitel služby si dnes nevybírá výrobek nebo službu, ale často si vybírá svůj budoucí zážitek spojený s jejich použitím. Výrobek nebo služba, které dokážou budoucí uživatel nebo spotřebitel spojit s nějakou zajímavou zkušeností, je vesměs oceněna přirážkou v ceně. B. Joseph Pine II to dokumentoval na kávě, která může být prodávána jako komodita, kterou si můžete koupit v obchodě, nebo je nabízena jako služba, kterou si objednáte v kavárně ve vaší ulici. Firmy, které nabízejí kávu s nejvyšší přirážkou k ceně, ji vesměs nabízejí jako „Consumer Experience", jedná se např. o řetězec kaváren Starbucks. Totéž se týká v oblasti výrobků, jako jsou mobily nebo tablety, firmy Apple.
Zcela analogicky to platí pro 3DEXPERIENCE řešení od Dassault Systèmes, kdy firmy dnes nezajímají technické detaily 3D PLM řešení „A" nebo „B". Firmy dnes zajímá takové 3D PLM řešení, které dokáže spoluutvářet zkušenost a zážitek koncových zákazníků s výrobkem, tzv. 3D Experience.
Z dalších zajímavých přednášek bych zmínil zákaznickou prezentaci firmy Vertu (www.vertu.com), která vyrábí luxusní mobilní telefony. Tato firma používala CATIA V5 a ENOVIA SmarTeam a v rámci svojí přednášky rekapitulovala přibližně půlroční úsilí přechodu vývoje výrobků na 3DEXPERIENCE platformu na architektuře V6, která daleko lépe podporuje individualizaci konečných výrobků, které jsou vyráběny v malých sériích na přání zákazníka.
Firma Vertu patřila do skupiny Nokia, z níž se oddělila a je na této skupině zcela nezávislá. Pokud nevíte, co si představit pod luxusním telefonem, tak navštivte webovou stránku firmy, najdete tam nabídku telefonů, jejichž cena začíná na přibližně 150 000 Kč. Kromě moderního mobilu, který je jako výrobek blízký šperku, dostanete spolu s mobilem dostupnost celé řady zajímavých služeb, např. asistenční službu Vertu, která je dostupná po celém světě a zařídí vám cokoliv, např. svatbu na jiném kontinentu do dvou dnů. A jsme zase zpět u „Consumer Experience" a přirážky na ceně koncového výrobku.