V Las Vegas se odpočítávaly poslední hodiny a minuty dělící všechny účastníky od zahájení největší letošní konference Autodesk University (AU), která počítala s 9000 účastníků, a já se chystal po sepsání úvodní reportáže na web CAD.cz alespoň na chvilku spočinout v posteli. Díky časovému posunu se mi ani jít spát nechtělo, navíc byly asi 3 hodiny v noci, tedy doba, kdy se většinou ozývají telefonáty z domova, kde je v tu dobu o 9 hodin více. První z letošních konferencí AU proběhla v japonském Tokiu 18. července s 1700 účastníky, další byla 3.–4. října v Moskvě (2800), pak v brazilském Sao Paulu 9. října (1500), 13. listopadu byla AU v německém Darmstadu (1000) a od 27. do 29. listopadu byla na pořadu lasvegaská akce. Celou šňůru pak zakončila AU 13.–14. prosince v čínské Šanghaji, kde bylo očekáváno kolem 1500 účastníků.
Celkem se tedy na akcích Autodesk University setká v roce 2012 kolem 17 500 lidí, což je číslo odpovídající velikosti a významu firmy Autodesk. V Las Vegas čekalo na účastníky příjemné počasí s denními teplotami kolem 21 stupňů. Pravda, v noci bylo poněkud chladněji, ale teploty zatím neklesaly pod celkem příjemných 8 stupňů. Samozřejmě Celsia, v obskurních Fahrenheitech, stále tvrdošíjně Američany používaných, by to bylo trochu jinak. Registrace účastníků a první večerní akce byla již v neděli 25. listopadu, v pondělí se rozeběhly různé certifikace a také novináři začali svoji činnost prvním pracovním odpolednem. Letošní AU v Las Vegas hostil hotel a kongresové centrum Mandalay Bay.
Pondělní press odpoledne
Prvním známým člověkem, kterého potkávám, je Ralph Grabowski, žurnalista zabývající se dlouhá léta počítačem podporovaným navrhováním, autor desítek knih a neúnavný aktivní účastník mnoha akcí zaměřených na CAD. Jeho opravdu živý blog, který stíhá psát a doplňovat fotografiemi během přednášek, je k nalezení na webu worldcadaccess.typepad.com. Na Autodesk Press Day (APD), který začíná ve dvě odpoledne, sedí přímo přede mnou a je tak zezadu na mnoha fotografiích, které jsem si pro dokumentární účely pořizoval. APD začíná videem bezpochyby alespoň částečně vyrobeným v některém z produktů Autodesku. Pak se ujímá slova Greg Eden, který z letošní statistiky vytahuje čísla o účasti více jak 8000 uživatelů a 85 médií z 13 zemí.
Ralph Grabowski
Prvním prezentujícím je Andrew Anagnost, viceprezident pro průmyslové strategie a marketing. Začíná probírat úspěchy cloud aplikací, hlavně PLM 360, a ukazuje, že tuto aplikaci začínají používat i firmy, které jsou jinak známé používáním konkurenčního návrhového softwaru.
První novinkou, která se objevuje na AU, je software FormIt pro iPady, pomocí kterého si architekti mohou do fotografických podkladů umisťovat hrubé návrhy svých staveb, aby viděli, jak zapadnou do okolní zástavby. Andrew Anagnost se také zmiňuje o projektu Mercury, což je aplikace pro návrh infrastruktury běžící v cloudu pro velké projekty. Zobrazuje plány opět na iPadech.
Další řečník, Jon Pittman, je viceprezidentem pro podnikové strategie. Poukazuje především na program Inovačního fóra o budoucnosti designu, které bude probíhat od úterního odpoledne a po celou středu, účast pro novináře dobrovolně povinná. A také upozorňuje na úterní večerní předávání cen Design Awards.
Ředitelkou pro marketing a rozvoj podnikání ve spotřebitelské sféře je Mary Hope McQuiston, schválně ji píšu bez přechýlení, aby se případně někdy v tomto textu mohla poznat. A zase jsme u trendů – uživatelské přizpůsobení IT, kreativita a personalizace designu, návrat k řemeslu. Připomíná podíl Autodesku na mnoha projektech – stavbě mrakodrapů, designu automobilů, Avataru, designu interiérů atd. Autodesk k tomu má nástroje pro každého. Vyzdvihuje aplikace jako AutoCAD WS 1.5, SketchBook Pro. (Na slajdu má zmínku o tom, že designer firmy Nike Tinker Hatfield navrhl Rogeru Federerovi přímo po zápase na French Open botu přímo na míru na iPadu za 30 minut. A Roger nevěřil svým očím.) Mary H. McQuiston se také zmiňuje o úspěchu aplikace 123D Catch ve spojení s 3D tiskem, konkrétně u na míru vytištěných „špuntových" sluchátek, a o Homestyleru – aplikaci určené pro návrhy interiérů. Každý profesionál je také spotřebitel.
Další šarmantní dámou, která se postavila čelem k novinářům, byla Lynelle Cameron, ředitelka pro udržitelnost a filantropii. Filantropie je česky lidumilnost, a tak s udržitelností koresponduje. Říká, že v roce 2050 nás bude na světě 9 miliard a že budeme na samé hranici toho, co planeta Země snese. Mně v té době bude 94 a trochu mi z toho mrazí v zádech. Každopádně projekty, které snižují potřebu čerpání ne nevyčerpatelných surovin a energetických zdrojů, Autodesk má.
Pracovní odpoledne tisku zakončil přednáškou Mark Hawkins, viceprezident a finanční ředitel Autodesku. Na rozdíl od svých předchůdců měl pouze šest slajdů, nicméně hovořil stejně dlouho jako jeho předchůdci. Zopakoval některá čísla, jako že Autodesk má 12 miliónů profesionálních uživatelů, s jeho softwarem se seznamuje 50 miliónů studentů a přístup k němu má 95 miliónů spotřebitelů. Připojil další čísla o počtech uživatelů služby Autodesk 360 pro simulace, staženého počtu aplikace AuCAD WS, o množství uživatelů PLM atd.
Zahájení Autodesk University – úterý 27. listopadu
Dostat se do konferenčního rytmu, zvláště po zdolání časového posunu, je docela náročné. Hlavně vzhledem k tomu, že spát se nechodí před půlnocí a vstávat se musí časně, aby se stačila před zahájením programu v osm hodin stihnout i snídaně. Američané jsou možná na takový rytmus zvyklí, vždyť o T. A. Edisonovi se tvrdilo, že spal jen 4 hodiny denně, a Šimek s Grossmannem ho prohlásili tátou ponocování, ke kterému si musel vynalézt žárovku. Však musí po jejím zákazu Evropskou unií, v Americe na tom nejsou s klasickými žárovkami v obchodech o nic lépe, v hrobě přímo rotovat. Nyní si představte asi 8000 účastníků konference, které je potřeba nejprve ráno nasytit, aby jim nekručelo při hlavním společném programu v žaludcích. Pokud chodíte na hokej, třeba na zápasy Komety, pak máte přibližnou představu. To kdyby vás nepustili hned dovnitř do haly v Rondu nebo v O2 aréně a museli jste se pohybovat v okružní chodbě, na které je navíc co 10 metrů uprostřed nějaký stojánek s pečivem veskrze sladkým a stolky s kávou a horkou vodou na čaj. WiFi připojení mobilních zařízení v této chvíli samozřejmě kolabuje a všichni čekají, až je neoblomní strážci vchodů do haly, za kterou by se nemusel stydět žádný náš hokejový tým, vpustí dovnitř.
Na to, jaký je zde počet lidí, začínáme jen o 5 minut později oproti časovému rozvrhu filmovým úvodem s reklamními příspěvky partnerů – Dell, HP, Intel, Lenovo. Po nich přichází klip, který jsme viděli jako novináři už včera. Jednotlivé animace vlastně představují produkty, ve kterých se dají promítané scény vytvářet. A na scénu přichází první spíkr. Jeff Kowalski, chief technology officer, možná k překvapení všech představuje nejstarší nástroj na světě – pazourek. Jeho prvním hostem je Dezso Molnar, který se dostává na scénu s jakýmsi samohybem připomínajícím motocykl kombinovaný s vírníkem. Doprovodné kresby ostatně velmi připomínají český vírník, který jsme mohli vidět někdy na počátku 70. let minulého století.
A ze strojírenství se dostáváme nejprve ke stavebnictví a pak k aplikaci 123D Make pro iPad. Pokračujeme návrhem aktuálně nejvyšší budovy na světě v Číně a také firmou Escape Dynamics, která navrhuje dopravní prostředky podobné raketoplánům. A přecházíme k 3D tisku.
Dalším hostem je Christine Furstoss, technická ředitelka pro výrobní a materiálové technologie. Vypráví o „třetí průmyslové revoluci" jako babička pohádku svým vnoučatům, přesně s tou dikcí. Nevím, jestli to účastníky, kteří do pozdních hodin pobývali někde mimo postel, neuspí. Virtuální svět spolupracuje v současnosti se světem reálným, představuje se „průmyslový ekosystém". Christine cituje viceprezidenta firmy Advanced Technologies Michaela Idelchika, že jednoho dne budeme schopni vytisknout i motor.
Jeff Kowalski, který působí jako moderátor celého dopoledne, pokračuje s představami, kam se dostane aktuální způsob propojování všech v různých sítích, v cloudu. Tam je podle Kowalskiho budoucnost návrhových nástrojů.
Nejmladší přednášející a Carl Bass
Na scéně se v tento okamžik objevuje asi nejmladší spíkr, jakého jsem kdy na podobné akci viděl, dvanáctiletý CAD expert Schuyler St. Leger. Má skvělý výkon v přednesu, ze kterého by si mohl vzít příklad kdekterý dospělý. A tento klučina po svém projevu zve na scénu generálního ředitele Autodesku Carla Basse. Ten na úvod spouští velmi pěkné video, které představuje inženýrské nástroje Autodesku v praxi. Po filmu se dostává k mobilním aplikacím, infrastrukturním návrhům a modelům a simulacím. Simulace přitom nemusí umožňovat jen strojařům navrhovat nejlepší výrobky, ale třeba simulovat podmínky na operačním sále a tak vylepšovat operace z hlediska operačního prostředí, proudění vzduchu apod.
Schulyer St. Leger
Carl Bass poprvé na AU představuje aplikaci Fussion 360, s jejíž pomocí mohou konstruktéři pozvat k dotváření průmyslového nebo strojního designu všechny potřebné profese, které mohou vznikající dílo připomínkovat a vytvářet tak podmínky pro vynikající výsledky návrhu.
Dále připomíná PLM řešení Autodesku a postupně se dostává opět ke cloudu a mobilním aplikacím. Představuje i na hlavním fóru novinku FormIt, Infrastructure Modeler, která kombinuje data modelů, GIS a rastrová data s využitím na iPadech.
Carl Bass
Společný program je oproti jiným konferencím poměrně krátký a do haly se už v dalším průběhu konference nevrátíme. To ovšem zcela vynahrazuje rozdělení do sekcí a po dobu trvání AU zazní celkem na 800 přednášek s následnými diskusemi, což je aktuální rekord.
Mobilní aplikace AU
Pro lepší orientaci a plánování času sloužila letos mobilní aplikace pro mobilní telefony nazvaná prostě AU AutoDeskUniversity. Bezvadný nápad, jen nefungovala úplně přesně tak, jak bych si představoval. Problém byl v tom, že jsem byl zaregistrovaný jako běžný účastník a měl jsem ovšem naplánovaný program pro novináře. Data těchto registrací se však nesetkala, takže jsem ze seznamu nemohl vybírat novinářské akce a přetahovat si je do osobního plánovače. Škoda. Vlastně jsem si v tom plánoval svůj itinerář až poslední den, kdy oficiální akce pro novináře už nebyly.
Novináři na AU 2012
Jak jsem již naznačil, měli poněkud jinak naplánovaný program než běžní účastníci. Po General Session byly evropští novináři pozváni ke kulatému stolu s Carlem Bassem. Kolega z konkurenčního CAXmixu mi sebral připravenou otázku ohledně dalšího záměru Autodesku s nakoupeným CAM nástrojem HSM Works, a tak jsem jen mohl sledovat pobavení Carla Basse, když říkal, jak nabídl pořadatelům SolidWorks Worldu 2013 účast Autodesku mezi vystavovateli. Prý zatím neodpověděli. Jak známo, HSM Works je doposud velmi oblíbeným CAM nástrojem uživatelů SolidWorks a na akvizici reagovalo i vedení DS SolidWorks poněkud podrážděně. Na moji otázku, zda Autodesk má nějaké novinky mezi GIS aplikacemi, zaznělo, jak jsem ostatně očekával, stručné ne.
Naplánovaná účast na Inovačním fóru je sice zajímavá, ale ne všichni přednášející mají dobrou úroveň a některá témata mě vyloženě nebaví. Opět se tu setkáváme se Schuylerem St. Legerem. Tentokrát mi připadá méně jistý a mírně si „šlape na jazyk". Ale stále strčí svým projevem do kapsy jiné řečníky.
Před večeří pak ještě máme naplánované komorní setkání s Amarem Hanspalem, s pracovním zařazením jako SVP Information Modeling and Platform Products. Dává mi skvělou odpověď na to, v čem vidí zásadní rozdíl (či shodu) mezi PLM a BIM. Doufám, že budu schopen do dalšího čísla zpracovat nahrávku a že bude rozluštitelná. Organizátoři totiž vůbec neberou ohled na to, že by si někdo chtěl pořizovat zvukové záznamy rozhovorů, a plánují setkání na místa s velkým okolním hlukem. To ostatně platí i pro prostory vyhrazené přímo pro rozmluvy novinářů s osobnostmi Autodesku, což je velká místnost rozdělená příčkami na boxy bez jakéhokoliv akustického oddělení. Na středu mi byla naplánována setkání s Dustym DiMerkuriem (marketing) a Carlem Whitem (výrobní inženýrství), takže jsem si to mohl vyzkoušet naostro. Vzhledem k termínu dokončení a odevzdání této reportáže jsem ještě nestihl tyto rozhovory zpracovat. Musím ovšem poznamenat, že oba mnou nevybraní zástupci Autodesku byli prostě skvělí.
Česká stopa
O tom, že na AU bude známý český designér Michal Jelínek, bývalý zaměstnanec českého Autodesku a nyní firmy IndustrieHansa, jsem dopředu věděl. Ovšem jeho přednáška, kterou jsem chtěl navštívit, se kryla s jedním z naplánovaných rozhovorů. Takže jsme se domluvili na setkání ve čtvrtek na prezentaci Jonathana Wellse o Morgan Motor Company. Bohužel ani následný rozhovor s ním se mi zatím nepodařilo zpracovat, musím vás tedy odkázat na únorové číslo našeho časopisu, kam se budu snažit všechny resty zařadit. Na další české účastníky jsem narazil až ve čtvrtek při jízdě autobusem z hotelu do kongresového centra. Ti ovšem netušili, že je poslouchám. Šlo o zaměstnance CAD Studia a jejich zákazníky z České republiky. CAD Studio se jako jeden z mála neamerických partnerů Autodesku zapojilo do AU aktivně dvěma přednáškami. Prezentaci Luboše Petra o pluginu Anaglyph pro Inventor jsem nezaznamenal, ale na přednášku Jakuba Bicana o GIS/FM aplikacích pro vodárenské a telekomunikační sítě jsem se vypravil. Na závěr sice nikdo neměl dotaz, ale když jsem chtěl počkat a zeptat se něco pro IT CAD, tak mě předběhli dva účastníci přednášky a dlouhou dobu s ním něco probírali. Tak dlouhou, že už jsem nečekal a odebral se zpět do hotelu, abych se připravil na závěrečnou AU party, která byla připravena v Hard Rock Hotelu. Kompletní seznam českých zástupců bych podle mých informací měl ještě doplnit někým ze společnosti Tech Data, ale nedostala se mi informace o tom, o koho šlo.
AU Customer Appreciation Party
Už dopředu slibovala závěrečná party dobrou zábavu a oslavu 20. výročí Autodesk University, stejně jako 30. narozenin Autodesku. To vše doprovozeno hudbou 70. až 90. let minulého století, go-go tanečnicemi, karaoke, kasinem (to v Las Vegas samozřejmě nemohlo chybět), dobrým jídlem a pitím. Ohlasy na internetu potvrzují, že se večírek podařil. Já jsem v průběhu večera zakotvil v menším sálku nazvaném Vinyl, kde hrála skupina složená ze dvou žen a čtyř mužů klasické americké rockové písničky, a zůstal tam až do skončení programu. Teprve pak jsem zjistil, že k dispozici byl další obrovský sál s pódiem. Co se zde odehrávalo, jsem nezjišťoval, aby mi snad nebylo líto, že jsem prošvihl koncert nějaké světové rockové hvězdy či skupiny. Někteří účastníci party se natolik posilnili alkoholem, že měli později problémy s dopravou do hotelu. Ale to už je jiná historie.
Příští rok se bude Autodesk University konat opět v Las Vegas v termínu 3. až 5. prosince. Hostit ji bude The Venetian Hotel.