Společnost Autodesk je firmou, které věnuje již dvě desetiletí pozornost oblasti vzdělávání a školství. Tato oblast je považována dlouhodobě za strategickou a není žádným tajemstvím, že právě Autodesk stál u zrodu celé řady významných počinů svázaných s nasazením nových technologií do školství. Společnost Autodesk podporuje studenty a pedagogy poskytováním výkonného 2D a 3D designérského softwaru, inovativních programů a zdrojů navržených tak, aby inspirovaly příští generaci profesionálů a umožnily jim vyzkoušet si své nápady ještě předtím, než se stanou realitou.

Podporou pedagogů v oblasti designérského vzdělávání a vědeckých, technologických, inženýrských a matematických dovedností Autodesk pomáhá připravovat studenty pro budoucí akademický a kariérní úspěch. Autodesk po celém světě podporuje školy a instituce vyššího stupně prostřednictvím značných slev, předplatného příspěvkových programů, školení, vývoje vzdělávacích materiálů a komunitních zdrojů.

V České republice Autodesk spolupracuje s akademickou sférou prostřednictvím programu Autodesk Academia Program, který je zaměřen na spolupráci v oblasti návrhu, správy a sdílení dat. Autodesk Academia Program je přímo integrován s celosvětovou studentskou komunitou. V rámci této aktivity je realizována celá řada aktivit zaměřených na vzdělávání žáků, studentů, pedagogů, distribuci studentských licencí technického softwaru a na grantové aktivity.

autodesk02

Pomyslným vyvrcholením pracovního roku je celoroční setkání pořádané pod záštitou VUT Brno, Computer Agency a společnosti Autodesk. Autodesk Academia Fórum 2010 proběhlo 16. až 17. prosince 2010 v historické budově rektorátu VUT v Brně. Akce byla uspořádána pro širokou komunitu odborníků působících v oblasti technického vzdělávání na středních školách, odborných školách a vysokých technických školách. Hlavním cílem přednášek byla vedle představení nových technologií také obecná diskuse na téma integrace nových postupů digitálního prototypování v našem technicky zaměřeném středním a vysokém školství.

Společným předmětem současného globalizovaného technického světa je minimalizace nákladů nutných pro přípravu a realizaci projektu. Na druhou stranu je nutné zajistit v produkci vždy špičkovou kvalitu. Tohoto lze dosáhnou pouze ideálním spojením teoretických znalostí se špičkovými technologiemi. David Palas a Peter Priesol postupně ve svých přednáškách představili účastníkům vizi digitálního prototypování, která je úzce svázaná s těmi nejužšími potřebami techniků a společností realizující projekty. V této oblasti je bezesporu nejpropracovanější strategie PLM, která je zastoupena v produktové nabídce řešení společnosti Autodesk celou řadou produktů. Strojírenství a příbuzné obory jsou následovány stavebnictvím a architekturou. Zde má Autodesk pro školy velmi zajímavé řešení v produktové řadě Autodesk Revit. Zcela záměrně navázala na Davida Palase přednáška zástupců SPŠ stavební v Plzni, která jako jedna z prvních škol v naší republice dokázala systematicky nasadit BIM technologie do výuky a stala se v roce 2010 strategickým partnerem společnosti Autodesk pro oblast stavebnictví.

autodesk03

Velmi zajímavá přednáška společností MCAE Systems a Computer agency byla věnována problematice rychlé tvorby prototypů. Tyto postupy si hledají své cesty i do oblasti vzdělávání, kde mohou být nejen řešením zajímavých projektů, ale také i určitou cestou k snížení nákladů na zpracování výstupů studentských projektů. Všechna dodávaná řešení jsou k dispozici školám včetně technické podpory a školení. Mezi uživatele postupů pro rychlou tvorbu digitálních prototypů již dnes nepatří pouze vysoké školy, ale také například VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou, která využívá rychlého prototypování v případě řešení žákovských projektů.

Podvečerní program Autodesk Academia Fóra 2010 byl věnován panelové diskusi věnované strategiím projektové výuky na naších středních a vysokých školách. Jedná se o nutný trend a snahu prolomit často konzervativní ledy našeho odborného vzdělávání, které se musí stále více sbližovat s výsledky vědy, výzkumu a praxe. Tyto závěry jsou deklarovány v dnešní době již nejen vzdělávacími programy škol, ale také především požadavky praxe na znalosti žáků a studentů. Na druhou stranu je vždy nutné pamatovat na to, že za konkrétními přístupy a řešením stojí vždy dostatek finančních zdrojů a především nadšení konkrétních lidí realizujících vzdělávací proces.

autodesk04

Program prvního dne byl slavnostně zakončen předáním statutu Autodesk Academia pro rok 2011. Tento statut získávají školy, které jsou schopny trvale udržet kvalitativní růst vzdělávání v oblasti PLM a BIM technologií, a je jistě potěšující, že se řady těchto škol neustále rozšiřují. Na tento trend má vliv nejen velmi vstřícná licenční politika společnosti Autodesk, ale také aktivity integrované do celosvětové komunity. Druhý den setkání byl již více individuální, zájemci mohli navštívit SPŠ na Sokolské a seznámit se s CAM řešením Inventor CAM, případně se zúčastnit exkurze do společnosti MCAE Systems se sídlem v Kuřimi.

Závěrem si lze již jen přát, aby takto cílených akcí pro naše odborné školství bylo stále víc. Mají dopad nejen na informovanost pedagogů, ale především poukazují na stále větší nutnost integrace znalostí a novinek z vědy a techniky do odborného vzdělávání.