
Jak využít PLM a BIM postupy systematicky napříč obory? Jak navrhnout vlastní firmu s ohledem na její dispozici? Právě na tyto otázky jsme zaměřili jeden z našich letošních prvních projektů realizovaný v rámci odborné výuky PLM a BIM technologií na SPŠ ve Žďáru nad Sázavou. Každá společnost, firma, instituce řeší v průběhu své existence určitým způsobem ať rekonstrukci a přizpůsobení svého firemního sídla a provozů, nebo buduje pracoviště zcela nová.
Kritickou fází náročné investice je příprava optimálních dispozic pracovišť s ohledem na rozmístění potřebného zázemí pro práci zaměstnanců a vhodných technologií.
Hlavní myšlenky projektu můžeme zaměřit prakticky na jakoukoliv oblast lidské činnosti. Může se jednat o průmyslový provoz, sídlo firmy, nebo o zdravotnickou ordinaci. Z pohledu odborné výuky se jedná o projekt ilustrující komplexní nasazení PLM a BIM technologií a navazuje na naši dlouhodobou spolupráci s firmami působícími nejen v regionu Vysočiny.

Příprava návrhové studie firemního pracoviště ve výuce PLM a BIM technologií
První myšlenky a koncepty projektu
S ohledem na specializaci jednotlivých oborů na naší škole jsme v úvodu definovali zadání jako ucelený návrh firemního pracoviště. Ukázková skupina studentů měla za úkol vytvořit zámečnickou dílnu s malou obrobnou. Uchopit multioborové téma správně v relativně štíhlé časové dispozici bylo možné pouze díky širšímu pracovním týmu a brainstormingu všech studentů.
Nejobtížnějším úkolem v počátku projektu bylo stanovení postupu řešení jednotlivých kritických bodů. Bylo nutné s vysokou mírou mezioborového nadhledu připravit prvotní koncepty. Již ve výchozí fázi bylo nutné zpracovat dispoziční návrhy pomocí software vybavení pro projektování. Pokud k tomu přidáme nutnost pokročilejší znalosti PLM a BIM nástrojů, vizualizace a virtuální reality jednalo se o rozsáhlé téma s řadou zajímavých možností ilustrace reálných situací v projekční praxi.
S ohledem na ucelenou specifikaci jsme v průběhu loňského roku realizovali několik exkursí u našich partnerů a sbírali se studenty potřebnou inspiraci. Projekt byl řešen v menších pracovních týmech s cílem tvůrčí komunikace s kolegy ze školy i praxe. Hlavním východiskem pro návrh řešení byly převážně koncepční náčrty kritických míst pracovišť a použitého technologického vybavení se specifikací vybavenosti konkrétní firmy.

Ve výuce byly připraveny také data strojového parku s využitím PLM nástrojů
Zázemí pro řešení týmových projektů
V rámci výuky na SPŠ ve Žďáře nad Sázavou dlouhodobě využíváme mezinárodní vzdělávací programy společnosti Autodesk. Součástí akademické komunity je poskytování multilicencí odborného software a vzájemné sdílení technologických informací. Po zvážení aspektů jsme zvolili ucelenou sestavu software pro PLM a BIM projektování, vizualizaci s podporou virtuální reality. Vynikajícím zázemím pro zpracování projektu je vždy bezesporu kvalitní licenční politika v oblasti odborného software.
S ohledem na realizaci multioborového tématu bylo nutné sjednotit znalosti práce s příslušnými software nástroji a představy o jednotlivých oborových vazbách. Studenti mají jistý přehled nad tvorbou technické dokumentace v jednotlivých oborech z výuky technického kreslení a CAD technologií. Bylo tedy možné navázat na tyto znalosti seznámením s aplikací moderních PLM a BIM postupů navrhování a rozšířit znalosti o výměnu kritických dat projektu.

Dispozice malé zámečnické obrobny, stroje jsou vytvořeny pomocí funkčního designu
Velmi dobrým základem pro konkretizaci variant dispozice pracoviště firmy se stal informační model budovy, který umožňuje vytvářet ucelené parametrické projekty budov s výbornou flexibilitou. Studenti měli díky tomu možnost zvážit hned několik scénářů a vybrat pro své potřeby ten nejvhodnější. Příjemnou možností aplikace je jeho bezproblémová komunikace s dalšími software, především PLM nástroji. Dispozice BIM modelu byla postupně přizpůsobována požadovanému technickému vybavení konkrétního pracoviště. Pro návrh strojního vybavení bylo využito převážně adaptivních sestav. Využití konstrukčního software se ukázalo nakonec jako velmi vhodné nejen pro návrh strojního vybavení dílny, ale také pro návrh TZB vybavenosti, kterou byla klimatizační jednotka a vytápění. Průběžně byly všechny návrhy konzultovány a diskutovány v rámci jednotlivých týmů studentů.

Polygonální analýza a optimalizace konzistence vstupních 3D dat pro virtuální realitu
Zpracování projektu s využitím PLM a BIM dat
Všechny vzniklé podklady byly postupně ukládány pomocí PDM systému na centrální servery školy. Dalším úkolem pro studenty bylo vlastní nápady prezentovat s využitím technologických novinek využívaných ve výuce na SPŠ ve Žďáře nad Sázavou. Základní vstupní PLM a BIM data interpretovaná v podobě vizuálních studií a virtuální reality poskytují skvělé možnosti nejen pro projekční tým, ale také pro budoucí investory. Zde je vždy nutné najít rozumný soulad představ a možných řešení. V této oblasti se ukazuje technologie vizualizace 3D dat a její spojení s virtuální reality jako opravdu jedinečný nástroj. Další možností pro prezentaci dat návrhu je využití 3D tisku pro zpracování návrhových studií, která ovšem u takto rozsáhlého návrhu dává pouze rámcovou modelovou představu ve výrazně zmenšeném měřítku.

Virtuální realita je výborným nástroje pro komunikaci PLM a BIM projektů
Pro kompletaci multioborových 3D dat byl využit vizualizační software s vazbou na VR. Technologie dynamické vizualizace se ukazuje na řadě projektů jako velmi ilustrativní a efektivní. Prezentační výsledky jsou navíc díky polygonální optimalizaci modelů rychle dostupné s přímou vazbou na virtuální realitu.

Finalizace PLM archivu 3D dat modelů výrobních zařízení a export do BIM formátu
Pár myšlenek závěrem
Práce s multioborovými tématy nejsou ve výuce snadné. Oborový nadhled a znalost reálného firemního prostředí je v tomto případě opravdu žádoucí. Významnou úlohu v projektu hrály zkušenosti ze spolupráce s našimi partnery z průmyslové praxe. Z pohledu realizace projektu je vhodné vsadit na notu vzájemné spolupráce studentů nad jednotlivými tématy. Všem našim kolegům bychom rádi poděkovali za jejich podporu a studentům za jejich úsilí. Další informace o studentských projektech na SPŠ ve Žďáru nad Sázavou můžete získat na www.spszr.cz.