Výkon mo­der­ních po­čí­ta­čů a gra­fic­kých ak­ce­le­rá­to­rů umo­ž­ňuje v tech­nic­ké praxi apli­ko­vat i řadu no­vých a ne­tra­dič­ních po­stu­pů. Do re­a­li­za­ce pro­jek­tu a jeho do­ku­men­ta­ce před lety vstou­pi­ly CAD tech­no­lo­gie, které se poz­dě­ji pře­houply z 2D ro­vi­ny do 3D pro­sto­ru. V re­ál­ných pro­jek­tech nám stále čas­tě­ji po­má­há řada no­vých po­stu­pů svá­za­ných s 3D tis­kem nebo s vir­tu­ál­ní re­a­li­tou.

Všech­ny tyto me­to­dy nejen zkra­cu­jí čas nutný pro tvor­bu pro­jek­tu, ale také zvy­šu­jí přes­nost a pod­po­ru­jí kre­a­tiv­ní práci vý­vo­jo­vé­ho týmu.

Kdy­bychom hle­da­li po­zi­ci vir­tu­ál­ní re­a­li­ty v tech­nic­ké praxi, tak se do­sta­ne­me na úroveň in­ter­ak­tiv­ní­ho a in­tu­i­tiv­ní­ho ná­stro­je pro snad­nou pre­zen­ta­ci 3D dat. Díky PLM nebo BIM soft­ware ná­stro­jům a po­stu­pům vy­u­ží­va­ným v ob­las­ti pří­pra­vy pro­jek­tů jsme schop­ni v krát­kém čase při­pra­vit kon­cepč­ní stu­die, prů­mys­lo­vý de­sign, ob­je­mo­vé mo­de­ly apod. Pro­jek­ty jsme schop­ni po­mo­cí vir­tu­ál­ní re­a­li­ty před­sta­vit zá­kaz­ní­kům, in­ves­to­rům, nebo pro­jekč­ní­mu týmu. Kre­a­tiv­ní práce pro­jek­tan­tů a kon­struk­té­rů díky tomu zís­ká­vá nové mož­nos­ti ko­mu­ni­ka­ce již na úrov­ni vý­cho­zí­ho pro­jek­tu.

virtual002-2451
Virtuální realita je výborným nástrojem pro konzultace a ukázky projektů nejen ve škole

VR jako kreativní nástroj pro řešení projektu

Vir­tu­ál­ní re­a­li­ta je ná­stro­jem pro všech­ny ge­ne­ra­ce tech­ni­ků. Mů­že­me ji vy­u­žít navíc v řadě ne­tech­nic­kých oborů ať se již jedná o me­di­cí­nu nebo třeba o pre­zen­ta­ci za­nik­lých pa­má­tek. Vir­tu­ál­ní re­a­li­ta je vý­bor­ným ná­stro­jem pro ilu­stra­tiv­ní a in­ter­ak­tiv­ní vý­klad pro­ble­ma­ti­ky a její mo­der­ní výuku. Po­dí­vej­me se na ně­ko­lik uká­zek z výuky na naší škole, SPŠ ve Žďáru nad Sá­za­vou. Naše zku­še­nos­ti s na­sa­ze­ním vir­tu­ál­ní re­a­li­ty jsou při­bliž­ně sed­mi­le­té.

virtual004-2451
Data pro virtuální realitu ve výuce připravujeme nejčastěji v PLM a BIM aplikacích

Od prv­ních po­ku­sů s touto tech­no­lo­gií na prv­ním he­ad­se­tu HTC Vive jsme se po­stup­ně pro­pra­co­va­li k sys­te­ma­tič­těj­ší apli­ka­ci této tech­no­lo­gie ve výuce a stu­dent­ských pro­jek­tech. Vý­raz­nou zá­slu­hu na této ob­las­ti má pře­de­vším dlou­ho­le­té na­sa­ze­ní pro­duk­to­vé řady Au­to­de­s­ku. Na vy­u­ži­tí a mož­nos­tech na­sa­ze­ní VR ve škole se po­zi­tiv­ně po­de­pi­su­je apli­kač­ní pes­t­rost ro­di­ny pro­duk­tů této firmy. Au­to­de­sk dnes vy­tvá­ří ši­ro­ké spek­trum apli­ka­cí pro jed­not­li­vé ver­ti­kál­ní obory včet­ně fil­mo­vé­ho umění a po­čí­ta­čo­vé zá­ba­vy. Tech­no­lo­gic­ké a da­to­vé pro­po­je­ní jed­not­li­vých pro­duk­tů této firmy po­sky­tu­je ne­ko­neč­né množ­ství mož­nos­tí vy­u­ži­tí mo­der­ních a kre­a­tiv­ních soft­ware ná­stro­jů.

virtual005-2451
Studentské projekty prezentované pomocí virtuální reality jsou přijatelné i pro nejmladší generaci techniků

Vir­tu­ál­ní re­a­li­ta v tech­nic­ké praxi po­sky­tu­je skvě­lou mož­nost na­sa­ze­ní vy­so­ce in­tu­i­tiv­ních ná­stro­jů do jinak ob­tíž­ných etap pr­vot­ních fází pro­jek­tu. I lai­ko­vi tak mů­že­me při­blí­žit již na úrov­ni na­šich ná­pa­dů v po­do­bě 3D PLM nebo BIM dat slo­ži­té pro­blémy. Lze se tak vy­hnout již v po­čá­teč­ní fázi pro­jek­tu zby­teč­ným sle­pým ulič­kám a najít spo­leč­nou řeč. Pokud ucho­pí­me VR správ­ně hned od za­čát­ku, a ucho­pí­me ji jako ná­stroj pod­po­ru­jí­cí kre­a­ti­vi­tu na spo­lu­prá­ci zís­ká­me tak za­jí­ma­vé mož­nos­ti vy­u­ži­tí di­gi­tál­ních dat.

Virtuální prezentace jako součást dokumentace projektu

Vir­tu­ál­ní re­a­li­ty mů­že­me ucho­pit při zpra­co­vá­ní pro­jek­tu řadou po­stu­pů. Nej­jed­no­duš­ší mož­nos­tí je pre­zen­ta­ce prostých 3D dat, které jsou zob­ra­zo­vá­ny v he­ad­se­tu. Vy­u­ži­je­me tak jednu ze zá­sad­ních výhod této tech­no­lo­gie a tou je ná­zor­ná pre­zen­ta­ce re­ál­né pro­sto­ro­vé dis­po­zi­ce. Pro­jek­ty tak zís­ka­jí tu nej­cen­něj­ší di­men­zi a tou je je­jich sku­teč­né a ná­zor­né vní­má­ní. Na bu­do­vu se mů­že­me po­dí­vat ve sku­teč­né dis­po­zi­ci, jak bude po­sta­ve­na, do de­signer­ské­ho pro­jek­tu au­to­mo­bi­lu si mů­že­me sku­teč­ně sed­nout apod.

virtual006-2451
Pomocí virtuální reality lze připravit i zajímavé prezentace pro studenty z ukázkových 3D dat z technické praxe

Další mož­nos­tí, jak vy­tvo­řit vir­tu­ál­ní pro­jekt je spo­je­ní 3D dat pro­jek­tu s in­ter­ak­tiv­ním in­ter­fa­ce. Tyto po­stu­py jsou již slo­ži­těj­ší, vy­ža­du­jí i apli­ka­ci skrip­to­vá­ní, ale vý­sle­dek může být vy­so­ce vy­po­ví­da­jí­cí. V 3D pro­sto­ru se ná­sled­ně mů­že­me po­hy­bo­vat po­dob­ně jako na web strán­ce s vy­u­ži­tím in­ter­ak­tiv­ních na­bí­dek a iko­no­vých menu. Tato me­to­da je při­ja­tel­ná také pro na­pros­té za­čá­teč­ní­ky, vy­ža­du­je jen rych­lou ori­en­ta­ci v pro­sto­ru s mi­ni­mál­ní­mi zna­lost­mi tech­nic­ké pro­ble­ma­ti­ky.

virtual007-2451
Jedním ze zajímavých projektů řešených ve škole je ergonomická studie sportovního automobilu

Dal­ším po­my­sl­ným kro­kem v ob­las­ti na­sa­ze­ní VR do re­a­li­za­ce pro­jek­tů je in­ter­ak­tiv­ní cho­vá­ní mo­de­lu. Tyto po­stu­py již vy­ža­du­jí vý­kon­něj­ší soft­ware ře­še­ní a úzkou pro­vá­za­nost s pů­vod­ní­mi kon­strukč­ní­mi 3D daty. Vý­sled­kem může být na­pří­klad in­ter­ak­tiv­ní ani­ma­ce za­ví­rá­ní dveří, po­hy­by za­ří­ze­ní, po­stav apod.
Na další úroveň apli­ka­ce vir­tu­ál­ní re­a­li­ty by bylo možné po­su­nout pre­zen­ta­ce s in­ter­ak­tiv­ní­mi ná­stro­ji pro spo­lu­prá­ci, a to nejen v blíz­kém kon­tak­tu, ale také ve vzdá­le­né ko­mu­ni­ka­ci. Mů­že­me tak s vy­u­ži­tím vir­tu­ál­ních ná­stro­jů kon­zul­to­vat tech­nic­ký pro­jekt na­příč svě­tem bez ohle­du na naši ak­tu­ál­ní po­zi­ci. Jedná se v tomto pří­pa­dě o vý­bor­ný ná­stroj pro me­zi­ná­rod­ní tech­nic­kou spo­lu­prá­ci.

virtual008-2451
Oblíbeným tématem pro VR na naší škole jsou studentské PLM a BIM projekty

Na po­sled­ním místě mů­že­me uvést práci na tvor­bě 3D mo­de­lu přímo v pro­stře­dí vir­tu­ál­ní re­a­li­ty. Tyto ná­stro­je jsou asi nejmlad­ší ve svém oboru. Více se zřej­mě budou po­hy­bo­vat na úrov­ni ře­še­ní mo­di­fi­ka­cí a ná­zor­ných kon­zul­ta­cí než v rámci ce­lo­den­ní práce na pro­jek­tu.

virtual009-2451
Využití PLM nástrojů Autodesku ve spojení s VR poskytuje technické dokumentaci nové možnosti

Závěrem

Na­hléd­ně­te na ně­ko­lik za­jí­ma­vých pro­jek­tů, které jsme v po­sled­ním ob­do­bí ře­ši­li s vy­u­ži­tím vir­tu­ál­ní re­a­li­ty s na­ši­mi stu­den­ty. Jsou jistě za­jí­ma­vou ilu­stra­cí mož­nos­tí to­ho­to ná­stro­je v tech­nic­kých pro­jek­tech. Více in­for­ma­cí o za­jí­ma­vých pro­jek­tech na­jde­te na strán­kách www.spszr.cz.