SPŠ ve Žďáru nad Sá­za­vou patří mezi školy in­te­gru­jí­cí do výuky nejen tech­nic­kých před­mě­tů a pro­jek­tů za­jí­ma­vé tech­no­lo­gie. Jed­nou z nich jsou po­tu­py a ná­stro­je svá­za­né s vir­tu­ál­ní re­a­li­tou. Škola v po­sled­ních le­tech re­a­li­zo­va­la v této ob­las­ti řadu za­jí­ma­vých pro­jek­tů. Vir­tu­ál­ní re­a­li­ta je vy­u­ží­vá­na na­pří­klad ve spo­je­ní s tvor­bou roč­ní­ko­vých a roz­sáh­lej­ších ma­tu­rit­ních pro­jek­tů.

Po­měr­ně uni­kát­ní ob­las­tí je úzké pro­vá­za­ní vy­u­ži­tí pa­ra­me­t­ric­kých 3D dat z PLM a BIM apli­ka­cí s ná­stro­ji vir­tu­ál­ní re­a­li­ty. Na těch­to prin­ci­pech vznik­la na­pří­klad Vir­tu­ál­ní stu­die a re­kon­struk­ce pů­vod­ní po­do­by Pout­ní­ho kos­te­la Sva­té­ho Jana Ne­po­muc­ké­ho na Ze­le­né hoře ve městě Žďár nad Sá­za­vou.

vr 001-2441
Spojení nástrojů virtuální reality a historie našeho regionu

Vir­tu­ál­ní re­a­li­ta po­sky­tu­je stu­den­tům skvě­lé in­ter­ak­tiv­ní mož­nos­ti úzce svá­za­né s mo­der­ní­mi zob­ra­zo­va­cí­mi tech­no­lo­gi­e­mi. Lze ji vy­u­žít v ob­las­ti pro­jek­to­vá­ní všude tam, kde již na škole ne­vy­sta­čí­me pro de­mon­stra­ci pro­jek­tu na­pří­klad s apli­ka­cí 3D tisku. Ty­pic­kou ob­las­tí jsou roz­sáh­lej­ší pro­jek­ty v ob­las­ti prů­mys­lu, sta­veb­nic­tví, prů­mys­lo­vé­ho de­sig­nu apod.

vr 002-2441
Interaktivní zpracování BIM dat studentských projektů

Vir­tu­ál­ní re­a­li­ta je cel­ko­vě za­jí­ma­vým a mo­der­ním ná­stro­jem ke zpra­co­vá­ní 2D/3D dat s vy­so­kou in­ter­ak­ti­vi­tou. Jak tuto tech­no­lo­gii vy­u­žít ale v prů­mys­lo­vé praxi? Na tyto po­stu­py jsme se po­dí­va­li s na­ši­mi stu­den­ty na vý­u­ko­vém se­mi­ná­ři vě­no­va­ném této tech­no­lo­gii. Po­stup­ně jsme si před­sta­vi­li vir­tu­ál­ní re­a­li­tu na na­šich pra­co­viš­tích v ate­li­é­rech školy na pro­jek­tech z růz­ných ob­las­tí.

vr 003-2441
Studie projektu interiéru automobilu vytvořená VR vizualizací 3D dat vytvořených v PLM aplikaci

Pře­de­vším se jed­na­lo o spo­je­ní tech­no­lo­gií VR s vý­u­kou a re­a­li­za­cí stu­dent­ských pro­jek­tů vy­tvo­ře­ných na plat­for­mách PLM a BIM soft­waru. Dále jsme za­brousi­li do pro­ble­ma­ti­ky prů­mys­lo­vé­ho de­sig­nu a vi­zu­a­li­za­ce ge­o­gra­fic­kých dat. Sou­čás­tí se­mi­ná­ře byly také ukáz­ky in­ter­ak­tiv­ních vir­tu­ál­ních stu­dií, které vznik­ly ve spo­lu­prá­ci se žďár­skou far­nos­tí a se spo­leč­nos­tí EBNER. Více in­for­ma­cí o za­jí­ma­vých pro­jek­tech mů­že­te zís­kat na strán­kách školy www.spszr.cz.