
V dnešním článku se podívejme na návrh variantního automobilu postaveného na naší základní vývojové platformě podvozku a na různé modifikace podsestav. Pokusíme se popsat detailněji řešení tvarově odlišné varianty automobilu s maximálním využitím unifikovaných součástí podvozku, řízení a pohonu. Opět se pokusíme využít vývojových postupů založených na digitálním prototypu.
Variantní modifikace automobilu postavená na jedné vývojové platformě
Aktuálně máme z předchozí produkce našeho malého školního automobilu přípraven digitální prototyp a vyladěny technologické procesy výroby jednotlivých konstrukčních uzlů. Můžeme se nyní zaměřit na využití realizované konstrukční platformy podvozku a vytvoření další varianty automobilu. Slovo unifikace dostává s nasazením digitálního prototypu v současné praxi zásadní význam. Proč vyrábět jednu součást pouze pro konkrétní model výrobku, když se primárně povedla a můžeme ji využít v několika produkčních řadách.
Dvě varianty automobilu postavené na jedné platformě podvozku
S využitím parametrického 3D modelování, postupů technické vizualizace a virtuální reality je konstrukční proces snadnější než dřív. Nahradíme pouze podsestavu karoserie sportovního automobilu za robustnější tvary užitkového vozu ze čtyřicátých let minulého století. Musíme samozřejmě vše předem vyřešit z hlediska designu, upravit konstrukční uzly a následně je vyrobit zvoleným výrobním postupem. Doba procesu přípravy výroby se ovšem díky unifikaci náležitě zkrátí. V našem případě přibližně na pětinu času původně potřebného pro přípravu a realizaci původního prototypu.
Stejně jako model sportovního vozu je model užitkového automobilu spojován čistě mechanicky pomocí šroubů, s možností zaměnitelnosti jednotlivých součástí. Lze tak efektivně měnit jednotlivé konstrukční uzly karoserie, pohonu, řízení apod.
Při řešení designu nové varianty automobilu bylo opět využito virtuální reality
Vnější vzhled automobilu lze díky oddělené koncepci plně funkčního podvozku a modifikovatelného rozvoru efektivně měnit. Je jen otázkou dovedností studentů, na jakou úroveň tvarů a designu karoserie si troufnou. Zvolený koncept lze využít pro konstrukci modelu osobního, nákladního automobilu, nebo pro návrh malého robotického podvozku.
Jednotná platforma podvozku s motorem o velikosti 550 a převodovkou s kuželovým ozubením
3D data vznikající jako digitální prototyp ve fázi konstrukce jednotlivých součástí jsou skvělým základem pro nasazení technické vizualizace, virtuální reality, tvorbu technické dokumentace a přípravu výroby. My jsme se opřeli v této fázi hned o několik moderních technologií, které se postupně objevují v technické praxi.
Otevřené téma pro řadu technických oborů
Proporce modelu automobilu byly voleny s ohledem na velkorysou dispozici užitného prostoru, který je ideální základem pro zástavbu dalších technologií. Můžeme vytvořit model poháněný stejnosměrným, případně výkonnějším střídavým elektromotorem, řízený 2,4 GHz přenosem s digitálním servopohonem. Variantně lze navrhnout a vyrobit i jednodušší koncept modelu automobilu řízeného pomocí mikropočítače Arduino a bluetooth modulu svázaného s mobilním telefonem.
Variantní je nejen výkon motorizace, ale také použití Li-Pol nebo Li-Ion baterií
Adaptivně parametrická platforma digitálního prototypu poskytuje možnosti a stavební prostor například pro integraci osvětlení, výstražných zvukových signálů apod. Lze řešit řadu konstrukčních a technologických úloh včetně scénářů při zpracování modelu a jeho přípravy do výroby. Na své si v našem tématu přišlo i využití CAE nástrojů, které jsme aplikovali hned při návrhu několika variant převodovek od jednodušších verzí s přímým a šikmým ozubením až po složitější řešení s kuželovými ozubenými koly. Finální modely automobilu jsou poháněny jak Li-Pol, tak Li-Ion packy baterií s elektronickými regulátory.
Fantazii a variantám automobilu se díky digitálnímu prototypu meze nekladou
Finální koncepty lze diskutovat například s využitím průmyslové vizualizace nebo virtuální reality. Pěkně zpracovaných projektů lze s výhodou využít při práci s nejmladšími zájemci o studium, nebo v rámci zájmových kroužků. Pro více informací o dalších zajímavých projektech navštivte www.spszr.cz.