V prvním dílu našeho článku jsme se podívali blíže na hlavní postupy řešení konstrukce s využitím CAD/CAE a FEM aplikací z řady PLM. Na několika ukázkách jsme mohli vidět základní postup, který vede k vytvoření kompletní sestavy a podkladů pro další zpracování. V druhém dílu věnujeme pozornost především přípravě výroby a výrobě našeho malého automobilu s využitím digitálního řízení v naší školní 3D laboratoři na VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou.
Optimalizujeme konstrukci automobilu s využitím virtuální reality
Jednou z nových oblastí zpracování digitálního prototypu jsou postupy spojené s využitím virtuální reality. Tato interaktivní technologie umožňuje posunout názornost zpracování připravených konstrukčních návrhů na úroveň prezentace téměř reálné podoby výrobku. Nasazení virtuální reality má před sebou ještě bezesporu zajímavou budoucnost, a to nejen v oblasti průmyslových návrhů, ale také v oblasti stavebnictví a architektury spojené s BIM daty. V našem ukázkovém projektu jsme využili převážně základní postupy, které využíváme při prezentaci studentských projektů na naší škole a umožňují nám sblížit připravovaná konstrukční řešení s jejich finální podobou.
Aplikace interaktivní virtuální reality v oblasti optimalizace konstrukce
Virtuální realita je často považována za nástroj pro zábavu než pro technické využití. Za posledních necelých pět let jsme se ovšem na desítkách projektů přesvědčili, že může být skvělým pomocníkem při řešení předvýrobních etap a přípravě výroby. Také v našem projektu našlo využití HTC Vive Pro headsetu hned několik možností využití. V první fázi konstrukce byla virtuální realita aplikována při zpracování variantních návrhů a pro porovnání výchozích konceptů navrhovaných řešení. Zobrazovací technologie poskytuje ve spojení s dynamickou 3D vizualizací bezkonkurenčně nejlepší možnost porovnání jednotlivých návrhových konceptů a jejich další optimalizace. K virtuální realitě jsme se následně vrátili při finální vizualizaci a ladění jejich materiálových variant modelu automobilu.
Ukázka konstrukce automobilu optimalizované pro výrobu na FDM 3D tiskárně
Výroba s využitím FDM 3D tisku
Metody 3D tisku poskytují zcela unikátní možnost výroby prototypu ve vysoké kvalitě a v cenách, o kterých se nám před pár lety ani nezdálo. Doslova „na koleně“ dokážeme vyrábět součásti s přesností na desetiny milimetru, které do sebe precizně zapadají bez nutnosti jakékoliv další mechanické úpravy. Projekty se mohou z původních digitálních návrhů snadno změnit v hotové výrobky ve velmi krátkém čase. Pro představu od prvního konceptu a konstrukce po výrobu a finální montáž hned několika modelů automobilů s řízením uběhlo v našem projektu necelých třicet dní.
Výroba základního rámu podvozku s využitím FDM tisku
Rozměry jednotlivých součástí jsou voleny s ohledem na snadnou vyrobitelnost na 3D tiskárně Prusa MK3S. Modely lze vyrobit i na jiných tiskárnách. Z podstaty se v maximální míře vyhýbáme využití podpor, které zbytečně prodlužují dobu tisku a finalizaci výrobku. Vhodnou konstrukční úpravou modelu lze podpory často zcela eliminovat. Součásti jsou vytištěny z PET-G materiálu, který ve výsledku vytváří tepelně odolnější celky než při výrobě z PLA. Výhodou je navíc vyšší pružnost materiálu, která je výborným pomocníkem při výrobě různých montážních klipů zjednodušujících stavbu sestavy. Jednotlivé části sestavy jsou rozebiratelně spojovány šrouby, zámky a klipy s cílem usnadňujících opravitelnost modelu, případně vznik jeho tvarových a barevných variant.
FDM tisk je výborná technologie pro výrobu součástí s vysokou přesností
O zvolené výrobě na 3D FDM tiskárně lze mluvit velmi pozitivně. Pokud dodržíme základní technologické parametry výroby, vhodně optimalizujeme jednotlivé součásti v sestavě a volíme správně uchycení modelu na podložce je výroba precizní a bezproblémová. Pro výrobu aktuálně více jak desítky modelů v různých tvarových variantách jsme využili celkem pěti tiskáren v různých řadách od stejného výrobce. Sjednocen byl technologický software pro snadnou přenositelnost dat a možnost kvalitativního porovnání výsledků. Vše bylo vyrobeno bez chyb ve vysoké přesnosti, kvalitě a bez jediného výpadku tisku nebo technologických problémů. Jedinou nutností bylo občas začistit výtisk, případně odstranit jemné stringování.
První realizovaný prototyp automobilu ještě bez RC vybavení
Se závěrečným obrázkem druhého dílu, opravdu červencovým, mne napadá všem našim čtenářům popřát hezký začátek léta plný klidu a pohody. V dalším díle našeho seriálu se podíváme detailněji na přípravu výroby malé série a řešení variantního zpracování našeho projektu. Pro více zajímavých informací o studentských projektech můžete nahlédnout na www.spszr.cz.