Využití nových zobrazovacích VR metod ve výuce a studentských projektech ukazuje zajímavou možnost, jak prezentovat geometrická PLM a BIM data nově vznikajících projektů. Podívejme se na pár zkušeností z výuky, které byly získány v poslední době na VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou. Virtuální realita je často chápána lehce „zábavním“ způsobem.
Aplikace VR ve výuce
Pro přímé využití ve výuce existuje stále poměrně úzké spektrum zajímavých aplikací. Další problém lze spatřovat především v relativně nákladné technologii, kterou potřebují uživatelé pro zobrazování finální prezentace. Na škole se snažíme uchopit tuto problematiku lehce odlišně. Technologie VR je primárně využívána pro zpracování a prezentace studentských a ročníkových projektů. Získáváme tak možnost nejen ukázat využití nových nástrojů na předem připravených aplikacích, ale navíc mají studenti možnost integrovat svá vlastní 3D data projektu do unikátních VR prezentací. Virtuální realita se stala vedle 3D tisku další z metod pro „zhmotnění představ“ u rozměrově náročnějších projektů, kde využití 3D tisku postrádá smyslu. Typicky se může jednat o projekty spojené s využitím BIM dat, nebo o rozsáhlejší průmyslové problémy z oblasti PLM a průmyslového designu.
Virtuální realita ve spojení s BIM daty v ročníkovém projektu Josefa Balvína
V rámci ateliérů naší školy vzniklo pracoviště vybavené interaktivní virtuální realitou, která je provázána přímo s výukou projektování pomocí PLM a BIM odborného softwaru. Využití virtuální reality se opírá o poslední softwarové novinky z dílny Autodesku, které jsou určeny pro realizaci profesionálních fotorealistických 3D vizualizací a animací. Cvičná 3D data studentských projektů jsou vytvářena v souladu s modelovými předvýrobními etapami a řešením zákaznických požadavků. Pracoviště dokáže prezentovat libovolné technické a technologické projekty ve spojení s aplikacemi určenými pro projektování ve strojírenství, stavebnictví, architektuře, designu a celé řadě dalších odvětví.
Další z aplikací VR na naší škole při akcích pro nejmladší techniky
Obdobně jako u 3D tisku je hlavní výhodou virtuální reality skvělá možnost vizuálně věrné prezentace zpracovávaných nápadů. Již ve velmi krátké době může získat i laik detailní technické informace o projektu a může si jej doslova „osáhnout“.
Jak technicky na VR?
Vytvoření pracoviště pro zpracování VR není snadný problém. Nejprve je nutné najít vhodnou zobrazovací technologii s přesným pozičním řešením, které je nutné doplnit výkonnou pracovní stanicí. Za kritický bod lze považovat především volbu správné kompatibility headsetu a jeho softwaru s co možná nejširší platformou podporovaných aplikací. V současné době využíváme převážně technologie VR headsetu HTC Vive Pro ve spojení s grafickým akcelerátorem Nvidia RTX 2080. Jako podkladový stroj je využito výkonnější pracovní stanice s procesorem I7 a operačním systémem Windows 10. Hardware poskytuje dostatečný výkon nejen pro zobrazování akcelerované VR prezentace v maximálním rozlišení a anti-aliasingu, ale také pro výpočty statických raytrace vizualizací.
Hardwarové řešení VR využívané ve výuce pro zpracování studentských projektů
Výhodou uvedeného headsetu HTC Vive Pro je především rozsáhlá integrace s aplikačním softwarem a stabilita pohybových senzorů, které jsou schopny pracovat až na vzdálenost deset metrů. Velmi pozitivně lze navíc u novější verze HTC senzorů hodnotit také jejich nízkou náchylnost na případné chyby při přítomnosti lesklých objektů ve snímaném prostoru.
Virtuální demonstrační studie průmyslového provozu tepelného zpracování vytvořená ve spolupráci s našim partnerem ve vzdělávání, firmou Ebner
Virtuální realita se ukazuje dlouhodobě jako atraktivní nástroj pro představení studentských projektů a pro ukázková zpracování složitých technických problémů. Posouvá jinak obtížně představitelné problémy o krůček dále a umožňuje konzultovat i složitější technická řešení na profesionální úrovni.
Více informací o projektech najdete na www.spszr.cz případně na školním Facebooku.