Po mnoha letech uživatelských konferencí SolidWorks World se skalní fanoušci Solidworks museli smířit nejen s novým názvem, ale i s asi zatím nejsevernějším místem konání této akce – Nashvillem ve státě Tennessee. Doposud se místa pořádaných konferencí pohybovala především po Kalifornii, Texasu, Floridě a Arizoně. Šlo opět o první velkou akci CAD uživatelů v roce 2020 a shodou nepříjemných okolností také možná letos tou poslední. Ale nemalujme čerta na zeď, snad se koronaviru Covid-19 co nejdříve zbavíme, nebo na něj bude nalezen nějaký účinný lék a hromadné akce zase poběží jako obvykle.
Účastníky konference přivítalo počasí odpovídající severnější poloze a velmi podobné tomu, jaké bylo letos v únoru u nás. Snad jen s tím rozdílem, že bylo víc dešťových srážek. Z důvodu poměrně pozdního nedělního příletu jsem ani nestihl zajít na otevření pavilónu partnerů, letos nazvaného 3DEXPERIENCE Playground, s uvítací recepcí. A tak nezbylo než se ubytovat a připravit se na pondělní půl devátou, kdy začínaly první General session. V neděli ovšem proběhly také tradiční certifikační zkoušky Solidworks, Boot Camp CAD manažerů a předpremiéra pro distributory. Jinak jsem ovšem měl dojem, že Solidworks je na této konferenci skoro sprosté slovo, z oficiálních míst až na malé výjimky znělo všude jen 3DEXPERIENCE.
Dassault Systèmes v podstatě zdvojnásobil svou platformu 3DEXPERIENCE a místo 3D CAD programu CATIA je v jejím srdci Solidworks, takže tu máme 3DEXPERIENCE Works. Uživatelé si mohou koupit Solidworks prostřednictvím standardní, profesionální nebo prémiové nabídky a kromě přístupu k Solidworks mají k dispozici celou řadu dalších aplikací. Součástí nabídek Standard, Professional a Premium jsou například Solidworks 3D Creator a 3D Sculptor. 3D Creator je řešení pro 3D modelování založené na prohlížeči, které umožňuje návrhářům a technikům vytvářet, prohlížet a vyhodnocovat 3D modely pomocí snadno použitelných funkcí parametrického modelování. 3D Sculptor je 3D řešení rovněž založené na prohlížeči, umožňující průmyslovým návrhářům, technikům a umělcům rychleji a snadněji vytvářet stylizované ergonomicky nebo organicky tvarované modely, na rozdíl od práce s tradičními parametrickými nástroji. Hlavními výhodami platformy 3DEXPERIENCE má pro uživatele být možnost spolupráce s celým týmem, správa dat a automatizace aktualizací softwaru v rámci celé platformy. Cílem je vytvářet produkty zaměřené na zákazníka v kratším čase, pomocí robustních nástrojů pro spolupráci. Zefektivňuje se tak proces navrhování, od nápadů až po marketing a prodej, což společnostem šetří čas a peníze. |
Den první, pondělí 10. února
Půl hodiny před začátkem prezentací se už před sálem hromadí účastníci a navzájem se hecují, kdo se dostane blíž k pódiu. Čtvrt hodiny před zahájením se otevírají dveře do sálu a začíná úprk směrem k prvním řadám sálu. K tomu hraje rocková hudba, zdraví se staří známí, nacvičuje se mexická vlna a čeká se na úder půl deváté.
Po filmové znělce přichází Gian Paolo Bassi, generální ředitel Dassault Systèmes Solidworks, a mluví o důležitosti sledování dětských snů, po kterých přichází těžká práce, která sny promění v realitu. Zde se zapojují do hry konstruktéři, inženýři, výrobci a dělníci. Po tomto krátkém úvodu zve Paolo na pódium generálního ředitele Dassault Systèmes Bernarda Charlèse, který vysvětlil, že skutečným posláním platformy 3DEXPERIENCE je pomáhat inovátorům změnit pravidla hry a společně vytvořit lepší budoucnost. Jejím prostřednictvím získávají uživatelé přístup k aplikacím, které pomáhají navrhovat, informovat a spolupracovat na projektech. Uživatel si může nastavit vlastní osobní řídící panel a pozvat všechny členy svého týmu, aby se účastnili projektu. K platformě je možné se dostat kdykoli a z jakéhokoli zařízení, protože je celá v cloudu. Každý má přístup k nejnovější verzi projektu a data se nikdy neztratí. Sdílení probíhá s přísnými bezpečnostními funkcemi.
Bernard Charlès prokládal svou řeč filmovými sestřihy s vyjádřením lidí z celého světa o výhodách platformy 3DEXPERIENCE a vlastně víc pouštěl filmové ukázky než sám mluvil. Zmínil se také o aplikaci HomeByMe, která spatřila světlo světa před více lety, už si nevzpomínám, kdy jsme o ní psali poprvé. Pro další vývoj a inovace je potřeba vyprodukovat mnoho mladých lidí, kteří doslova potáhnou káru vývoje dál. A k tomu slouží vzdělávací EDU aparát Dassault Systèmes (DS).
Není žádným tajemstvím, že se DS věnuje i záležitostem z oblasti zdravotnictví. Jednou z organizací, která pracuje s platformou 3DEXPERIENCE (3DX), je nezisková organizace Magic Wheelchairs. Vytváří úpravy invalidních vozíků pro děti se zdravotním postižením a získala sponzorství od laboratoře 3DX, aby mohla svou nabídku rozšířit. Do aktivit organizace se mohou přihlásit i dobrovolníci, kteří získají přístup k platformě 3DX a ke všem nástrojům, které s ní souvisejí. O tom všem informovaly Christina Getman, vedoucí projektu Magic Wheelchair a Chinloo Lama, ředitelka User Experience Design DS.
Spojovacím článkem programu je i letos moderátorka Tracey B. Wilson, která zve na scénu znovu G. P. Bassiho. Ten opět hovoří o renesanci a spojuje ji s portfoliem 3DX. Aplikace jsou zaměřeny na specializované úkoly, přičemž uživatel používá pouze to, co potřebuje. Záleží na tom, jakou roli zaujímá. Pro uživatele Solidworks je k dispozici speciální nabídka platformy 3DX.
Nová filmová ukázka dává G. P. Bassimu příležitost uvítat na pódiu dalšího invalidního sportovce a inženýra – paraolympijského sportovce Mikea Schultze, zakladatele společnosti BioDapt, ke kterému se za pár okamžiků přidávají Jesse Hahne a Marc McCauley z CAD Project Development. K vývoji plastových protéz a tvorbě složitých forem používají 3D Sculptor.
Vyvíjené protézy nemusí být jen čistě mechanické, ale v poslední době se přidává i elektronika a čidla k ovládání, o čemž mluvil další pozvaný host, dr. Matt Carney z MIT Media Lab Biomechanic Group.
Závěrečná slova Bassiho zní: „Vynalézejte, inovujte a zůstávejte lidmi.“
Jako posledního řečníka dne pozvala na scénu Tracey B. Wilson člověka, který vystupuje pod instagramovým a twitterovým nickem @cadler – Charlese Adlera, spoluzakladatele a bývalého vedoucího designu v Kickstarteru. Adler byl vždy posedlý industrializací kreativity a lidskosti. Chtěl najít způsob, jak přivést nové kreativní hlasy do centra pozornosti. Úspěch Kickstarteru dal Adlerovi optimistický pohled na budoucnost kreativity. „Nyní jsme v situaci, kdy se pravidla mění každý den,“ řekl. „A každý z nás má pravomoc měnit pravidla, která se vytvářejí.“
Den druhý, úterý 11. února
Před zahájením druhých General session přichází novinka v podobě The Morning Works, kdy ještě před zahájením programu Tracey B. Wilson moderuje krátké zprávy z předchozího dne. Přesně v 8:30 se pak ujímá slova Gian Paolo Bassi, připomíná účastníkům, že mají dávat pozor, a předává slovo Florance Hu-Aubigny, viceprezidentce pro výzkum a vývoj. Ta představuje platformu 3DX jako systém operací a jako obchodní model. Ukazuje možnosti nového uživatelského rozhraní, které je možné otevírat na stolním počítači stejně jako na tabletu nebo mobilu. A ukazuje naživo na mobilu, co vše se dá pomocí této platformy zobrazovat a sledovat. Příklad scénáře, jak rozvíjet okamžité inovativní nápady, předvedla scénka, ke které si Florance přizvala další čtyři účastníky, kterými jsou Manish Kumar, Aaron Kelly, Delphine Genouvrier a Mike Buchli. Ukazují využití součásti platformy 3DX CATIA 3D Electrical Designer a dalších částí 3DX, týkající se simulací, plastových výlisků, vlastní výroby a v neposlední řadě připravení bezvadných materiálů pro marketing nového výrobku.
Pro vysvětlení rozšířených možností platformy si pozvala další své spolupracovníky, Nicolase Carisiera, Huberta Massona a Vincenta Frerebeaua.
Společnost Dassault Systèmes odhalila svou novou kategorii partnerů s názvem „hlavní partneři“, kteří poskytují na vyžádání výrobní služby MAKE Marketplace, dostupné v rámci platformy 3DEXPERIENCE. První hlavní partner, společnost Xometry, poskytuje nabídky na výrobu dílů v prostředích Solidworks a CATIA, takže zákazníci nemusí ztrácet čas hledáním nabídek na internetu. Společnost Dassault Systèmes se snaží pokračovat v rozšiřování svých prvotních partnerství, aby spojila všechny zúčastněné strany v oblasti konstrukce a výroby do jednoho bezproblémového procesu.
Po Florance se ujímá slova Inji Gadalla a zve na scénu různé uživatele platformy 3DEXPERIENCE, kteří dokládají, jak jsou díky ní rychlí a neuvěřitelně produktivní. Jsou mezi nimi Mikael Hebring, zakladatel firmy Awake vyrábějící „trysková“ prkna, Mustafa Tului a Enis Caldir, spoluzakladatelé firmy WatchX. K nim se ještě přidává Chetan Keny, hlavní konstruktér společnosti Rize, výrobce 3D tiskáren, a jako poslední – přivítaný potleskem publika – Brad Thompson, nadšený uživatel Solidworks a šestiměsíční platformy 3DEXPERIENCE, ve které navrhl zde na konferenci předvedenou helmu. Své zkušenosti sdílí na www.solidworks.com/brad. Na závěr přichází G. P. Bassi, dělá si se všemi na scéně selfie a děkuje přítomným za pozornost.
První i druhý den odpoledne samozřejmě probíhají různé semináře a workshopy pro účastníky z řad konstruktérů i obchodníků a také pravidelná soutěž Model Mania. Druhý den je také významný svým večírkem pro všechny přítomné, který se letos koná přímo na nashvillské ulici Broadway – místě, kde zní od rána do pozdního večera country hudba z lokálů po obou stranách. Pro akci jsou vyhrazeny lokály jednoho domovního bloku na jedné straně ulice, party stan postavený na ulici před tímto blokem a rohový dům bloku na druhé straně ulice. V lokálech hrají různé skupiny, domy mají více pater včetně prostor pro návštěvníky na střechách. Všichni se dobře baví.
Den třetí, středa 12. února
Také třetí den začala Tracey svými The Morning Works a pak už následoval filmový sestřih předchozích dvou dnů s úryvky sdělení hlavních představitelů, přednášejících a účastníků, proložené dalšími záběry. V General session nezaznělo žádné významné prohlášení. Dokonce ani tradiční vyhlášení už 21. ročníku Model Manie nebylo součástí, navíc se konalo na jiném místě, které jsem v časovém presu ani nenašel. A nenašel jsem později ani výsledky. Každopádně se letos asi na předních místech neobjevil nikdo ze zástupců českých či slovenských prodejců, protože ti by se jistě už ozvali a pochlubili.
Prvním na scéně je Suchit Jain, viceprezident pro strategii a rozvoj podnikání v Dassault Systèmes, který zdůrazňuje potřebu bojovat se současnými problémy mobility, ovzduší, vodních zdrojů atd. A k tomu slouží celá platforma 3DEXPERIENCE a 3DEXPERIENCE Works. Poděkoval komunitě Solidworks za všechny její inovace a příspěvky k vytvoření udržitelnějšího světa. A představil několik různých uživatelů Solidworks, kteří navrhovali působivé nové produkty.
Marie Planchard, ředitelka vzdělávání Dassault Systèmes, oznámila, že 340 studentů získalo během víkendu akademickou certifikaci Solidworks. Celkově už získalo certifikaci Solidworks přibližně 58 000 studentů všech věkových skupin. Devatenáctiletý student Danielle Boyer vytvořil program s názvem Každý student dostane robota, pro vzdělávání mladších dětí o robotice. Robotická souprava stojí jen 20 dolarů a Marie je může rozdat studentům zdarma. Stovky studentů tak získaly přístup k robotice prostřednictvím jejího programu. Den před tím jsem se Marie poněkud neopatrně při setkání novinářů s ní zeptal, zda nemá pocit, že postupem posledních let se zhoršují znalosti studentů. No, dívala se na mne tak trochu, jako bych spadl z višně. Ani se jí nedivím, ona se setkává s těmi, kteří mají eminentní zájem se prosadit a být co nejlepší. Já zase s nářky představitelů českých firem, kteří se netají s nedůvěrou ke znalostem dnešních absolventů odborných škol.
Solidworks ve škole v současnosti používají na světě více než 4 milióny studentů. Vstup Marie Planchard je zakončen filmem o vzdělávacích aktivitách mezi nejmenšími dětmi, které jsou schopny vytvářet úžasné projekty. Suchit Jain dále mluví o certifikačním programu, v současnosti je přes 420 tisíc certifikovaných uživatelů.
V rámci 3DX probíhala také soutěž v modelování protetických pomůcek, 3DEXPERIENCE for Good hackathon, která byla výzvou týmům, aby navrhly novou generaci protetické paže. Během General session byli vyhlášeni tvůrci vítězného návrhu.
Největší pozornost diváků získal Sam Rogers z Gravity Industries, který představil projekt Gravity. Jde o létání člověka vybaveného postrojem s tryskami, který nám už ukázaly bondovky nebo film Země zítřka (Tomorrowland) s Hughem Lauriem a Georgem Clooneym, ale zatím se moc neujal. I tady se tvůrci potýkali s dětskými krůčky, změnami trysek, držáků a učili se naprojektované díly používat tak, aby si neublížili. Při výrobě používali v hojné míře 3D tisk. Filmové záběry perfektních letů se střídaly s těmi nepovedenými lety, které získávaly značný ohlas mezi publikem. Tvůrci projektu už vyhlásili i soutěž v létání, která se měla konat v březnu v Bermudě. Jestli se opravdu uskutečnila, nevím.
Upozornění na hlasování v Pitch Battle bylo následováno filmovým příspěvkem sponzora Lenovo a příchodem dvou představitelů majících na starosti Pitch Battle. Battle nyní proběhlo vyřazovacím způsobem z dvojic, které nejprve představují svůj projekt. V Battle 1 jsou Winter Innovation a Grouphug, na představení mají pouze vymezený časový úsek, poté hlasují elektronicky účastníci konference.
Hlasování skončeno, ale výsledky se neukazují. Nakonec musí zasáhnout kdosi z první řady a donést tablet, na kterém výsledky naskočily. Postupuje Winter Innovation.
Battle 2 svádějí Membia a re3D a vítězem se stává re3D, poté co výsledky dopraví na scénu Suchit Jain.
Nyní se dostává ke slovu porota sedící mezi diváky na vyvýšeném pódiu a jako u státnic pokládá vítězům dvou předchozích bitev záludné otázky. Na základě těchto obhajob vyhlašuje porota vítězem Winter Innovation.
Na závěr popsaného bloku přednášek se na pódium dostává Marie Planchard a zve na scénu Deana Kamena. Ačkoliv v tento okamžik už by měla podle oficiálního programu General session končit, dává se Dean do obsáhlé přednášky o souvislostech v technickém vývoji. Dean Kamen je zakladatelem FIRST Robotics a Deka Research. Ve svém profesionálním životě vymyslel nespočet život zachraňujících produktů, jako je přenosná inzulínová pumpa, domácí dialyzační přístroj, box na čištění vody, kovové lékařské stenty, vyvažovací vozík a mnoho dalšího. Vynález ale neznamená inovaci. Existují milióny vynálezů, ale opravdové inovace jsou těžší, protože inovace jsou o přeměně vynálezu v něco, co může veřejnost použít a pochopit. Veřejnost je v přijímání nových nápadů notoricky pomalá. To jsou slova Deana Kamena.
Přednáška přesahuje 30 minut a v zákulisí už netrpělivě čeká G. P. Bassi. Děkuje přítomným, že jsou těmi, kteří přenášejí sny do skutečnosti, a oznamuje příští konferenci. Bude opět v Nashvillu od 7. do 10. února 2021.
Moji dva kolegové novináři z České republiky, tedy kolegyně a kolega, už v té době jsou někde na letišti a odlétají domů. Já se ještě ubírám do 3DX Playgroundu a snažím se najít nějaký zajímavý objekt, který bych nafotil a použil jako podklad pro obálku časopisu. Letos je ale bída něco takového najít, takže na obálce asi bude něco úplně jiného. A do odletu mi zbývá ještě pět dní, které vyplním bloumáním po Nashvillu a okolí.