Závodění na rychlých strojích je pro firmu Haas téměř synonymem. Už v roce 2012, kdy jsem navštívil její centrálu v kalifornském Oxnardu, byly ve vstupní hale umístěny trofeje, které získal tým Jim Hall Racing, který se účastnil závodů IndyCar. Proto asi nebylo nijak velkým překvapením, když Gene Haas před necelými dvěma lety oznámil svůj záměr vstoupit do nejúžasnějšího závodního kolotoče na světě. Společnost Haas Automation, založená Genem Haasem v roce 1983, je hlavním sponzorem týmu Haas F1 a původcem myšlenky dobrodružství ve světě F1.
První závodní vůz týmu Haas F1 – VF-16 – byl odhalen motoristickým novinářům z celého světa 21. února 2016 na okruhu v Barceloně, kde hned následující den zahájilo předsezónní testování.
Guenther Steiner, Romain Grosjean, Gene Haas
Ze všech strojů Haas s označením VF, kde VF znamená Very First – Úplně první, byl tento model s pohonnou jednotkou z dílny Ferrari pravděpodobně nejdychtivěji očekávaným strojem od chvíle, kdy Gene Haas svůj záměr vstoupit do F1 oznámil.
„Z mezinárodního hlediska je Formule 1 nejvyšší liga závodění a společnost Haas Automation staví ty nejkvalitnější obráběcí stroje.“
Gene Haas
Typické odstíny tmavě šedé, světle šedé a jasně červené, kterými se vůz Haas VF-16 vyznačuje, jsou odvozeny z CNC vertikálních a horizontálních obráběcích center, soustružnických center a CNC otočných stolů a děliček značky Haas Automation, tedy od kompletní řady vysoce produktivních CNC strojů. Haas Automation zaměstnává přibližně 1 300 lidí a vyváží asi 60 % své každoroční produkce do více než 60 zemí včetně České republiky a Slovenska, kde je také pravidelným vystavovatelem na Mezinárodních strojírenských veletrzích v Brně a v Nitře.
Vůz VF-16 je ukázkou odhodlání společnosti Haas Automation a Gena Haase přinášet nejnovější technologie a inovace nadšeným divákům ze všech koutů světa, mezi nimiž je již řada zákazníků společnosti Haas, nebo divákům, kteří možná pracují v odvětví přesného strojírenství a výroby.
CNC obráběcí stroje Haas Automation se v průběhu času neustále vyvíjejí, vylepšují a zefektivňují. Stejný princip byl použit i při stavbě vozu VF-16, aby byla vytvořena ta nejlepší evoluce dobrého vozu F1.
„Když uslyšíte slova Formule 1, hned přesně víte, co znamenají: světová závodní série, jež investuje do nejmodernějších technologií a přitahuje ty nejlepší talenty v odvětví konstrukce, techniky a designu. Haas Automation má vynikající pověst ve Spojených státech – díky své spolehlivosti, inovacím a užitné hodnotě – a já bych ji chtěl dál šířit do celého světa. Spojení Haas Automation s F1 je ve skutečnosti nejlepší způsob, jak rozšířit naše podnikání a povýšit Haas Automation na prémiovou, celosvětovou značku.“
Gene Haas
Nadějný start
Tým Haas F1, první americký tým v seriálu závodů F1 po 30 letech, je na šestém místě v poháru konstruktérů po odjetí pěti závodů Mistrovství světa vozů F1 FIA 2016. Týmu Haas F1 se doposud podařilo třikrát bodovat: obsadil 6. místo v Austrálii, 5. místo v Bahrajnu a 8. místo v Rusku.
Dva roky před vstupem do premiérové sezóny by si nikdo nevsadil, že tým Haas F1 bude držet krok s těmi nejlepšími tak brzy po vyjetí na závodní okruhy.
Za 24 měsíců se zakladateli týmu Genu Haasovi a řediteli týmu Guentheru Steinerovi podařilo vytvořit prvotřídní závodní tým, jenž dokáže konkurovat nejlepší motorsportové špičce. Technická partnerství byla vyztužena, bylo postaveno a vybaveno několik technických zařízení, byli zaměstnáni nejlepší inženýři a mechanici, bylo postaveno zcela nové auto a byla najata dvojice velmi slibných pilotů.
Romain Grosjean se řadí mezi veterány závodů F1. V celosvětové sérii F1 působí nepřetržitě od roku 2012 v týmu Lotus F1. Grosjean se desetkrát umístil na pódiu a nejlépe se mu podařilo dvakrát skončit na druhém místě – ve Velké ceně Kanady v roce 2012 a ve Velké ceně USA v roce 2013. S deseti umístěními mezi nejlepšími třemi s nevelkými odstupy v letech 2012 a 2013 Grosjean dokázal, že je schopen bojovat se zavedenými talenty v seriálu F1 a podařilo se mu navázat na slibně rozjetou kariéru a rychle si vybudovat velmi dobrou reputaci v tomto sportu.
Jeho týmový kolega Esteban Gutierrez přišel do týmu Haas F1 z týmu Scuderia Ferrari, technického partnera týmu Haas F1. Gutiérrez v sezóně 2015 působil v roli třetího jezdce tohoto italského týmu a podílel se na vývoji závodního auta pro čtyřnásobného mistra světa F1 Sebastiana Vettela a mistra světa F1 z roku 2007 Kimi Räikkönena. Před příchodem do týmu Scuderia Ferrari Gutiérrez působil v letech 2013 a 2014 v týmu Sauber F1 používajícím motory Ferrari. Za tuto dobu Gutiérrez odjel všechny závody a nejlépe se mu podařilo dosáhnout sedmého místa ve Velké ceně Japonska 2013 v Suzuce.
„Z pozice nového týmu jsme studovali práci úspěšných, zavedených týmů F1, takže jsme přesně věděli, jakým směrem se vydat při navrhování našeho vozu. Musíme se postavit na start a ukázat, že jsme tuto práci zvládli – to je náš první cíl. Potom musíme dokázat, že umíme dokončit závody, že nás respektují fanoušci a ostatní týmy v padoku, a v neposlední řadě, že umíme sbírat body. To je náš hlavní cíl!“
Guenther Steiner, vedoucí týmu Haas F1
Gene Haas měl hned od začátku jasno, že tým Haas F1 bude pracovat efektivním a chytrým způsobem – tedy podobně jako společnost Haas Automation, která se vypracovala na největšího výrobce obráběcích strojů v Severní Americe.
Tým Haas F1 sídlí v Kannapolisu (Severní Karolína) – ve stejném areálu jako Genův tým Stewart-Haas Racing, který patří mezi vítěze série NASCAR Sprint Cup. Svou evropskou základnu má tým Haas F1 v anglickém Banbury. CNC obráběcí stroje Haas pochopitelně hrají významnou roli ve všech motorsportových aktivitách Gena Haase.
Když uslyšíte slova Formule 1, hned přesně víte, co znamenají: světová závodní série, jež investuje do nejmodernějších technologií a přitahuje ty nejlepší talenty v odvětví konstrukce, techniky a designu. Haas Automation má vynikající pověst ve Spojených státech – díky své spolehlivosti, inovacím a užitné hodnotě. Spojení Haas Automation s F1 je ve skutečnosti nejlepším způsobem, jak rozšířit podnikání a povýšit Haas Automation na prémiovou, celosvětovou značku.
Tým Haas F1 se snaží ve své první sezóně postupovat vpřed velmi metodicky, závod od závodu. Nečiní žádná velkolepá nebo ukvapená prohlášení – spokojí se s dobře odvedenou prací a neustále se snaží zlepšovat a pilovat zavedené mechanismy k dokonalosti.
Esteban Gutiérrez, Gene Haas
Před zahájením předsezónního testování na konci února v Barceloně se nad týmem Haas F1 vznášela otázka: „Podaří se jim prosadit?“ Dnes můžeme říct, že se jim podařilo nejen se prosadit, ale získat i dostatek bodů. A tak by otázka na tým Haas F1 mohla znít: „Jak daleko se v letošní sezóně můžete dostat?“
Autor použil pro článek oficiální zdroje firmy Haas Automation.