Twinmotion je program pro interaktivní vizualizaci projektů v dynamickém prostředí, různých souvislostech a z různých úhlů pohledu. Cílem je vytvořit dynamický model fungování projektu během provozu, pro který byl navržen, a na základě tohoto modelu projekt optimalizovat. Kromě toho lze během několika sekund získat vizualizace ve formě statických obrázků i videí pozoruhodné kvality. Program se zaměřuje na architekturu, urbanismus a krajinářství.

V projektu se pohybujete obdobně jako v počítačové hře. Stačí jen nastavit způsob: chůze, projížďka autem, …

Twinmotion načítá projekty z aktuálně nejpoužívanějších konstrukčních (BIM) programů (ArchiCAD, Revit, SketchUp, Allplan, Rhino, …) a díky svému výkonu z nich vytvoří unikátní 3D simulace. Zjednodušuje plánování, dokáže projekt přesvědčivě vysvětlit a prodat. Je nástrojem pro to, aby strategická rozhodnutí šla naproti efektivní realizaci. Twinmotion dokáže v reálném čase simulovat účinky větru, pohyb mraků či déšť. Twinmotion umožňuje velmi snadné modelování terénu i s vodními plochami, vytváření krajiny včetně vegetace i simulaci městského života (umístění pohybujících se osob a vozidel). Twinmotion si poradí do nejmenšího detailu se všemi projekty, včetně rozsáhlých infrastrukturálních komplexů jako jsou letiště, nádraží a nákupní centra.

twinmotion 0

Postup práce

Twinmotion je pro uživatele lehce zvládnutelný. S modelem se pracuje přímo ve 3D, obdobně jako v počítačových hrách. Je třeba nastavit způsob pohybu pozorovatele (chůze, jízda autem, průlet či krok za krokem) a pak dotvořit vlastní scénu. Interface programu řadí jednotlivé ovládací funkce chronologicky za sebou tak, jak je očekávaný postup při nastavování scény.

Twinmotion načítá projekty z nejpoužívanějších BIM programů: ArchiCAD, Revit, SketchUp, Allplan, Rhino

Twinmotion je schopen načítat velké množství 3D formátů (FBX, DWG, DAE, SKP, C4D, LI3), různá data lze spojit do jedné Twinmotion scény. Načtené modely lze v případě jejich změny jednoduše aktualizovat a zároveň zachovat všechny úpravy a nastavení, které byly provedeny v prostředí Twinmotion. Scénu lze navíc vylepšit připojením obrázků (DDS, PNG, PSD, JPG, TGA) a videí (MP4, AVI, OGV, WMV, FLV, MOV, DIVX, MPG, MPEG) (obr. 1).


obr. 1

Vytvoření Twinmotion scény je rychlé a jednoduché, všechny parametry lze nastavit pomocí jednoduchých funkcí. Nebe, typ mraků, mlha, déšť, sníh, vítr a jeho vliv na vegetaci – výsledek každého nastavení se projevuje v náhledovém okně v reálném čase (obr. 2).


obr. 2

Twinmotion nabízí široký výběr materiálů, jejichž zobrazení se přizpůsobuje denní době. Nastavovat lze parametry, jako jsou UV rozsah, neprůhlednost, osvětlení nebo jas (možné jsou tři druhy odrazu). Reálnost scény dotvářejí efekty mapy hrbolatosti simulující nerovnosti povrchu objektů. Prohlubně v terénu lze snadno zalít vodou a nastavit její zvlnění, barvu či odraz světla. Pozice slunce odpovídá nastavenému času, zeměpisným souřadnicím a orientaci serveru projektu, scénu můžete doladit nastavením jasu, stínů či optických vlastností čočky kamery (obr. 3).


obr. 3

K dispozici je více než 500 stafážních objektů roztříděných do tematických kategorii. Pro osvětlení scény je k dispozici široká škála nastavitelných světelných zdrojů včetně IES světel se schopností importovat vlastní soubory IES. Přednastavené typy krajiny a terénu (poušť, hory) lze tvarovat funkcí zatlačit/vytáhnout v různých velikostech a tvarech. Nástrojem Malování lze povrchům přiřadit textury, např. skála, písek nebo zemina. Výsledný model je neuvěřitelně přesvědčivý (obr. 4).


obr. 4

Pomocí funkce Štětec lze vytvořit les na vymezené oblasti. Je třeba vybrat dřeviny a nastavit jejich vlastnosti, včetně jejich velikosti a hustoty porostu. Veškerá vegetace je animovaná, stromy i stébla trávy reagují na vítr a přizpůsobují se ročním obdobím. K dispozici jsou skály a kamenité plochy i 3D modely zelených stěn (obr.5).


obr. 5

Nastavení dráhy pohybu osob i vozidel je otázkou několika málo kliknutí. Ke trajektorii ve tvaru Bézierovy křivky se přiřadí typ animovaných postav (byznys, volný čas, mix) či počet jízdních pruhů, hustota a rychlost vozidel. Samozřejmě lze upravit i nastavení modelů vozidel (dálková světla, cestující, barva) (obr. 6).


obr. 6

Uživatelské rozhraní je sestaveno tak, aby uživatele chronologicky provedlo vytvořením kompletní scény

Parametry finálního výstupu se nastavují podobně jako by se pracovalo s klasickou fotografií, nastavuje se ohnisková vzdálenost, vinětace a případné odchylky objektivu. Výsledek lze dále upravit pomocí postprocesů – je možné změnit barevné tónování scény, vygenerovat architektonický bílý model, či aplikovat filtry jako jsou black&white nebo skica. Pomocí intuitivního editoru kamery lze označit klíčové snímky animace. Součástí nastavení jsou atmosférické efekty, vlastnosti čočky, rozlišení a poměr stran zobrazovacího okna. Video prezentace lze uložit ve formátech MP4 a WMV (H.264) i jako 3D; obrázky jsou ve formátu PNG.

Systémové požadavky

Minimální konfigurace:

operační systém: Windows 7 / Windows 8 / 64bitový
procesor: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz (nebo vyšší) / AMD Athlon X2 2.8 GHz
RAM: 4 GB
grafická karta: 1 GB VRAM, Nvidia GeForceGTX 460 / ATI Radeon HD 6850 (nebo vyšší)
diskový prostor: 5 GB
třítlačítková myš

Doporučená konfigurace:

operační systém: Windows 7 / Windows 8 / 64bitový
procesor: Quad Core 3,0 GHz (nebo vyšší)
RAM: 8-16 GB
grafická karta: 4 GB VRAM, Nvidia GTX 770 / ATI Radeon R9 280X
diskový prostor: 5 GB
třítlačítková myš

Autor je vedoucím technické podpory Cegra.