Z celé Evropy přicházejí zprávy, že stavební odvětví zažívá nejlepší léta od roku 2007, který byl posledním předkrizovým rokem. Anglie hlásí prudký růst výkonnosti stavebního odvětví a Německo hovoří rovnou o stavebním boomu. V České republice například Praha hlásí 30% nárůst prodeje nových bytů za druhé čtvrtletí a navíc nová vláda se zavázala poskytnout více prostředků na státní stavební zakázky.
Přetáhneme je od konkurence
Není proto překvapením, že na trhu začínají chybět stavební specialisté a pokud se stavební společnosti rozhodnou jich nabrat desítky naráz, je jasné, že tyto požadavky nemohou být splněny. Mohou se ocitnout v problémech, protože jim budou chybět klíčoví zaměstnanci. Jedním z řešení tak může být přetahování zaměstnanců z jiných firem, kteří během recese vykonávali méně kvalifikované práce a čekali na příležitost. To se může stát každé firmě a otázka zní, jak zabránit tomu, aby talentovaní pracovníci odcházeli do náruče konkurence?
Talent management je pro HR týmy v současné době hlavní výzvou. Zahrnuje nejen rozpoznání talentovaných pracovníků, jejich přípravu na práci ve společnosti a zabezpečení dostatku dovedností k převzetí zodpovědnosti od specialistů, kteří odcházejí do důchodu. Znamená to ale také výchovu stávajících zaměstnanců, jejich podporu v rozvoji osobní kariéry a zajištění nových technologických a metodologických dovedností – jak pro jejich dobro, tak pro dobro celého podniku. Zároveň umožňuje podnikovým manažerům plánovat a zabezpečovat přístup pracovníků ke správným dovednostem a konceptům rozvoje.
Důležitost školení
Strukturovaný IT školicí a certifikační program může hrát při řízení pracovníků významnou roli. A nejlepší na celé věci je, že je přínosný jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele, pomáhá oběma stranám v rozvoji a úsilí zůstat inovativní a konkurenceschopní.
Ti, kdo si během krize udrželi svá zaměstnání, mohou mít pocit, že své dovednosti nepotřebují aktualizovat. Mají správné zázemí a jsou součástí firmy, mohou mít pocit, že je po nich poptávka a že se konkurence o ně popere. Avšak zároveň se mohou stát přítěží pro své zaměstnavatele, kteří hledají nové strategie s cílem růstu navzdory měnícím se podmínkám na trhu. Tito zaměstnanci se v ideálním případě mohou stát hybnou silou podniku, ale aby mohli poskytnout svou hodnotu naplno, potřebují znát nejnovější technologický vývoj a nové postupy či best practice. A přesto se často domnívají, že nepotřebují další školení nebo prostě na něj nemají čas.
Směrem je digitální navrhování
Zaměstnavatelé potřebují pracovat na změně svého přístupu. Stavební průmysl se mění rychleji než ostatní odvětví. Digitalizace přinesla transformaci v koncepčním navrhování, workflow, testování a analýzám. Nejenže změnila způsob tvorby stavebních modelů, ale také ovlivnila dodavatelské řetězce a procesy plánování – ve skutečnosti změnila všechny důležité oblasti práce na úrovni projektových manažerů. Dokonce i profesní pracovníci ve věku dnešních třicátníků a čtyřicátníků začínali své pracovní kariéry v naprosto odlišných prostředích než dnes.
Investice do budoucnosti zaměstnanců je pro ně signálem, že jsou pro podnik dlouhodobě perspektivní. Samozřejmě, školení je vždy o ceně, ale stávající zaměstnanci již mají odpovídající zkušenosti a obvykle rozvíjejí své silné obchodní know-how. Cílenou investicí do IT školení a certifikací se zaměstnavatelé zapojují do globálních hodnotových řetězců a zaměstnancům poskytují přesně ty dovednosti potřebné k efektivnímu vykonávání své práce.
Dlouhodobě zaměstnaní pracovníci získávají certifikací potvrzení svých dovedností a znalostí, což zvyšuje kvalitu jejich životopisu. Školení mohou také pomoci posunout podprůměrný personál na standardní úroveň, protože špičkové kurzy umožňují odkrýt slabá místa a zaměřit se na jejich posílení.
Tímto způsobem mohou certifikační kurzy v oblasti nových technologií a technik nastavit nový cíl, energii a entuziasmus. Školení přinášejí zaměstnancům nové odhodlání a směr – a najednou mohou zjistit, že vlastně žádnou změnu zaměstnání nepotřebují.
Autorka je Autodesk Program Manager pro EU ve společnosti Connect – a service from KnowledgePoint.