Nej ve všech směrech
Nejvyšší stavba světa. Ohromující umělecké dílo. Bezkonkurenční v pojetí i provedení. Jediný svého druhu. Bezprecedentní příklad mezinárodní spolupráce. Symbolický maják pokroku a symbol rozvoje, dynamiky a prosperity Blízkého východu. Kombinace ideálů a exaktní vědy.
Takovými a dalšími superlativy byla nazývána nejvyšší volně stojící věž světa pojmenovaná podle prezidenta Spojených arabských emirátů šajcha Chalífy bin Zajda Nahajána jako Burj Chalífa, která byla dokončena počátkem ledna, po pouhých 1 325 dnech od prvního kopnutí.
Základy
Výkopové práce začaly v lednu 2004. Základy tvoří více než 45 000 m3 betonu o hmotnosti více než 110 000 tun, železobetonová konstrukce, která zahrnuje 192 pilotů sahá do hloubky více než 50 m. Na nadzemní část bylo spotřebováno 330 000 m3 betonu a 39 000 tun ocelových prutů a odpracováno 22 milionů osobo/hodin.
Vnější plášť
Vnější plášť Stavba vnějšího opláštění Burj Khalifa byla zahájena v květnu 2007 a byla dokončena v září 2009. Na rozsáhlém projektu se podílelo více než 380 kvalifikovaných inženýrů a techniků. Věž dosáhla světového rekordu v montáži hliníkových a skleněných fasád v nejvyšší výšce 512 metrů. Celková hmotnost hliníku, použitého na Burj Khalifa, odpovídá hmotnosti pěti letadel A380 a celková délka použité nerezové oceli odpovídá 293 násobku výšky Eiffelovy věže v Paříži. V listopadu 2007 byl překonán rekord v čerpání betonu z přízemí do výšky 601 m tlakem 80 MPa. Držiteli předchozích rekordů
byly druhá nejvyšší věž světa Tchaj-pej 101 do výšky 470 m a vodní elektrárna Riva del Garda v roce 1994 do výšky 532 m. Celková délka ocelových prutů používaných pro konstrukci věže tvoří více než čtvrtinu obvodu zeměkoule a jejich hmotnost je 31 400 t.
Burj Khalifa v číslech
- investiční náklady 1,5 mld. amerických dolarů
- výška 828 m
- 162 pater
- piloty v základech o průměru 1,5 m a délce 43 m
- 3,7 m silná základová deska postavená na čtyřech samostatných základech v celkové výši 12 500 m3 betonu
- kapacita vodního systému 946 000 l vody denně
- 10 000 tun chladiva pro klimatizaci
- objem kondenzátu 15 milionů l/rok, je to objem přibližně 20-ti olympijských bazénů
- 57 výtahů a 8 eskalátorů
- speciální bezpečnostní požární výtah s kapacitou 5 500 kg, je výtahem s největší dopravní vzdáleností na světě
- rychlost výtahů – 10 m/s
Architektura
Půdorys věže ve tvaru písmene „Y“, inspirovaný pouštní květinou Hymenocallis, má kromě estetického i funkční opodstatnění. Tento systém minimalizuje působení větru. Každé ze tří křídel navazuje na šestistranné centrální jádro, které poskytuje struktuře torzní odolnost. Výsledkem je věž, která je extrémně tuhá v příčném i podélném směru. Bez zajímavosti určitě není, že na stavbě Burj Khalifa se podílela i pardubická firma Pega Hoist, jejíž speciální stavební výtahy vozily do závratných výšek dělníky a stavební materiál. Pardubické výtahy přepravily za čtyři roky odhadem téměř 24 miliónů pracovníků a milióny tun materiálu. Ten nejvýše položený, permanentní výtah končí u úpatí vrcholového tubusu mrakodrapu ve výšce 650 m. Zůstane natrvalo v mrakodrapu jako servisní a technická zdviž a bude sloužit pro techniky a speciální pracovníky.
Inspirace z přírody
Architekt Adrian Smith využil vzory z tradiční islámské architektury. Ale největší inspirací byla regionální pouštní květina, Hymenocallis, jejíž harmonická struktura se stala jedním z principů designu věže.