Sta­veb­ní sek­tor se dlou­ho­do­bě po­tý­ká s pro­blémy spo­je­ný­mi s ne­e­fek­tiv­ním sdí­le­ním a sprá­vou in­for­ma­cí, což ne­ga­tiv­ně ovlivňuje pro­duk­ti­vi­tu i zis­ko­vost firem. Na pro­jek­tech se stan­dard­ně po­dí­lí ši­ro­ké spek­trum účast­ní­ků – od in­ves­to­rů přes ar­chi­tek­ty, pro­jek­to­vé ma­na­že­ry a zho­to­vi­te­le až po sub­do­da­va­te­le, což vy­ža­du­je jasně na­sta­ve­né pro­ce­sy a spo­leh­li­vé ka­ná­ly pro pře­dá­vá­ní dů­le­ži­tých dat a in­for­ma­cí.

Opož­dě­ná, ne­ú­pl­ná anebo ne­přes­ná sdě­le­ní na­ru­šu­jí har­mo­no­gram vý­stav­by, pro­dra­žu­jí pro­jek­ty a pů­so­bí kom­pli­ka­ce v pra­cov­ních vzta­zích. Plan­Ra­dar, za­mě­ře­ný na di­gi­ta­li­za­ci sta­veb­ních pro­ce­sů, uka­zu­je, jak mohou mo­der­ní tech­no­lo­gie mi­ni­ma­li­zo­vat ri­zi­ka spo­je­ná s chyb­ně ve­de­nou anebo ztra­ce­nou do­ku­men­ta­cí a dlou­ho­do­bě tak při­spí­vat k vyšší pro­duk­ti­vi­tě.

Efek­tiv­ní sprá­va dat a in­for­ma­cí se stala zá­klad­ním před­po­kla­dem pro úspěš­né fun­go­vá­ní sta­veb­ních firem. Firmy, které stále spo­lé­ha­jí na za­sta­ra­lé me­to­dy, jako je pa­pí­ro­vá do­ku­men­ta­ce či roz­tříš­tě­ná emai­lo­vá ko­mu­ni­ka­ce, se vy­sta­vu­jí ri­zi­ku nejen fi­nanč­ních ztrát, ale i po­ško­ze­ní své re­pu­ta­ce. Mo­der­ní ná­stro­je, jako je Plan­Ra­dar, po­sky­tu­jí fir­mám bez­peč­nou a pře­hled­nou plat­for­mu pro sprá­vu dat, která zjed­no­du­šu­je ko­mu­ni­ka­ci a umožňuje sle­do­vá­ní pro­jek­tů v re­ál­ném čase.

Špatná koordinace brzdí produktivitu

Více než po­lo­vi­na pra­cov­ních úkolů ve sta­veb­nic­tví ne­od­po­ví­dá plá­no­va­ným har­mo­no­gra­mům, což zpo­ma­lu­je práci a zvy­šu­je ná­kla­dy. Tyto pro­blémy jsou často dů­sled­kem špat­né ko­mu­ni­ka­ce mezi in­ves­to­ry, pro­jek­to­vý­mi ma­na­že­ry a do­da­va­te­li. Ne­do­sta­tek klí­čo­vých in­for­ma­cí vede k nad­měr­né­mu ob­jed­ná­vá­ní ma­te­ri­á­lu, myl­ným od­ha­dům ná­kla­dů nebo ne­správ­ným roz­hod­nu­tím, která ohro­žu­jí úspěch pro­jek­tů. Efek­tiv­ní sprá­va dat je zá­sad­ní pro mi­ni­ma­li­za­ci chyb a zpož­ďo­vá­ní vý­stav­by. Firmy, které in­ves­tu­jí do mo­der­ních di­gi­tál­ních ná­stro­jů, zís­ká­va­jí nejen kon­ku­renč­ní vý­ho­du, ale i větší kon­t­ro­lu nad svými pro­jek­ty.

Komunikace: klíč k úspěchu

Ne­do­sta­teč­ná ko­mu­ni­ka­ce a ab­sen­ce stan­dar­di­zo­va­ných pro­ce­sů pro sdí­le­ní in­for­ma­cí během re­a­li­za­ce pro­jek­tů může vést k váž­ným pro­blé­mům, a to včet­ně ohro­že­ní bez­peč­nos­ti na sta­ve­niš­ti. Chyb­né pře­dá­vá­ní in­struk­cí, ne­správ­né vy­u­ži­tí ma­te­ri­á­lu anebo ne­do­stat­ky ve sta­veb­ních plá­nech zvy­šu­jí ri­zi­ko nehod a struk­tu­rál­ních se­lhá­ní. Ztrá­ta či zpož­dě­ní v pře­dá­vá­ní klí­čo­vých in­for­ma­cí zá­ro­veň brání včas­né­mu roz­ho­do­vá­ní a efek­tiv­ní­mu ří­ze­ní zdro­jů, což ne­ga­tiv­ně ovlivňuje pro­duk­ti­vi­tu a plá­no­va­né zisky. Čas­tým pro­blé­mem je také cha­o­tic­ká ko­mu­ni­ka­ce pro­bí­ha­jí­cí hned na ně­ko­li­ka ka­ná­lech sou­běž­ně: osob­ně, kla­sic­kou poš­tou, přes e-maily a s vy­u­ži­tím Whats­App zpráv. Vý­sled­kem je, že in­for­ma­ce jsou sdí­le­ny ne­sys­te­ma­tic­ky a ne­ú­pl­ně, z čehož někdy vy­plý­vá je­jich špat­ně po­cho­pe­ní. Bez za­ve­de­ní jas­ných a stan­dar­di­zo­va­ných pro­ce­sů se zvy­šu­je ri­zi­ko chyb­ných roz­hod­nu­tí, která mohou ohro­zit hlad­ký prů­běh a úspěch pro­jek­tů.

Chybně sdílená data vedou k vyšším nákladům

Ne­ga­tiv­ní do­pa­dy špat­né ko­mu­ni­ka­ce jsou zna­tel­né i v cel­ko­vé pro­duk­ti­vi­tě pro­jek­to­vých týmů. Z prů­zku­mu FMI Cor­po­rati­on a Au­to­de­sk vy­plý­vá, že téměř tře­ti­na do­tá­za­ných sta­veb­ních pro­fe­si­o­ná­lů pra­vi­del­ně pra­cu­je s ne­ú­pl­ný­mi nebo ne­přes­ný­mi daty, což má zá­sad­ní vliv na kva­li­tu a efek­ti­vi­tu práce. Ne­do­sta­teč­ný pří­stup k ak­tu­ál­ním datům navíc za­měst­nan­ce pře­tě­žu­je: klesá jim vý­kon­nost a často také vede k je­jich zby­teč­né fluk­tu­a­ci. Při­tom za­u­čo­vá­ní no­vých za­měst­nan­ců je drahé a pro­jek­ty zpo­ma­lu­je.

Ře­še­ním je větší za­po­je­ní in­ves­to­rů a stav­by­ve­dou­cích, kteří hrají klí­čo­vou roli při na­sta­vo­vá­ní jas­ných ko­mu­ni­kač­ních pro­ce­sů a vy­u­ži­tí mo­der­ních di­gi­tál­ních ná­stro­jů. Právě oni mohou za­jis­tit, že všich­ni za­in­te­re­so­va­ní budou mít pří­stup k přes­ným a ak­tu­ál­ním in­for­ma­cím. Mo­der­ní tech­no­lo­gie, jako jsou plat­for­my pro sprá­vu dat a sdí­le­ní in­for­ma­cí, BIM na­vr­ho­vá­ní atd. umožňují v kom­bi­na­ci s IoT sen­zo­ry mo­ni­to­ro­vat pro­jek­ty v re­ál­ném čase a mi­ni­ma­li­zo­vat chyby. Efek­tiv­ní ko­mu­ni­ka­ce usnadňuje roz­ho­do­vá­ní a před­chá­zí kri­zím, když týmy pra­cu­jí ko­or­di­no­va­ně­ji a pro­duk­tiv­ně­ji. Navíc in­ves­to­ři zís­ká­va­jí lepší kon­t­ro­lu nad pro­jek­ty.

Technologie jako nástroj pro dosahování lepších výsledků

Ztrá­ta klí­čo­vých in­for­ma­cí při re­a­li­za­ci pro­jek­tů může mít da­le­ko­sáh­lé dů­sled­ky – od na­vý­še­ní ná­kla­dů přes sní­že­ní kva­li­ty a bez­peč­nos­ti až po na­ru­še­ní vzta­hů mezi všemi zú­čast­ně­ný­mi stra­na­mi. Mo­der­ní di­gi­tál­ní ře­še­ní umožňují těmto ri­zi­kům před­chá­zet díky cen­t­ra­li­za­ci dat, pře­hled­né sprá­vě do­ku­men­ta­ce a prů­běž­né­mu sle­do­vá­ní prů­bě­hu vý­stav­by. Naším cílem je po­mo­ci fir­mám eli­mi­no­vat pal­či­vé pro­blémy ve sta­veb­nic­tví, jako jsou zpož­ďo­vá­ní pro­jek­tů nebo pře­kra­čo­vá­ní roz­počtu. Plan­Ra­dar je zá­ru­kou toho, že všech­na dů­le­ži­tá data budou pro všech­ny do­stup­ná v re­ál­ném čase. Tím se usnad­ní ko­mu­ni­ka­ce i spo­lu­prá­ce mezi všemi zú­čast­ně­ný­mi stra­na­mi.

Adam Heres Vostárek je regionální manažer PlanRadaru pro Českou republiku.