Požadavky na vícepráce ve stavebnictví (tzv. claimy) jsou zásadní otázkou pro mnoho profesionálů v tomto odvětví a součástí většiny stavebních projektů. Při jejich nesprávném řízení však pravidelně dochází ke zpoždění, což se v současné době týká až 70 % projektů. PlanRadar, přední evropská platforma pro řízení dokumentace, procesů a komunikace ve stavebnictví, zveřejnila report, který se podrobně zabývá právě digitální správou pohledávek a reklamací ve stavebních projektech (tzv. Claim Management).
A hledá cesty, jak je řešit co možná nejefektivněji.
Investoři, projektoví manažeři, inženýři, konzultanti i dodavatelé se často musejí potýkat s konflikty, které jsou obvykle výsledkem nesprávné interpretace nebo rozdílných očekávání. Nedávné studie ukázaly, že nedorozumění a spory mezi odborníky ve stavebnictví nejsou vůbec neobvyklé a mají za následek mnoho požadavků na přepracování. Tím se nejen prodlužuje doba výstavby o 10–30 %, ale tyto vícepráce také tvoří v průměru 11 % celkového rozpočtu projektu. Kromě okamžitých finančních ztrát končí navíc mnoho sporů u soudu, což způsobuje velké nepříjemnosti všem zúčastněným.
Nejčastější příčiny reklamací a předělávek
• neúplná dokumentace
• požadavky na změny probíhajících projektů
• nesprávné plánování stavebních prací
• špatná komunikace mezi účastníky projektu
Jak vidíme, i něco tak základního jako komunikace může mít naprosto zásadní vliv na průběh výstavby. Navíc každá chyba, pokud není řádně řešena, může spustit dominový efekt dalších nabalujících se problémů.
Digitalizace: Moderní odpověď na současné výzvy
Digitalizace procesů ve stavebnictví a realitním průmyslu se stala osvědčenou metodou, jak výrazně zlepšit celý životní cyklus projektu. A tak není náhodou, že digitální řešení jsou stále častěji využívána i na regulační úrovni ve výběrových řízeních. Výhody se projevují nejen v efektivnějším vyřizování reklamací, ale především v předcházení problémům.
Ukazuje se, že jeden z nejkritičtějších problémů ve stavebnictví tvoří množství dokumentace požadované v jednotlivých fázích projektu, jako jsou povolení, plány, dohody, smlouvy a reporty. Účastníci projektu tedy musejí mít neustále k dispozici platné informace o všech změnách, a to ideálně v jednom digitálním prostoru, kde jsou schopni je také spravovat. Pouze tak jsou data aktuální a díky tomu se může projekt efektivně posouvat vpřed. To samozřejmě zahrnuje i možnost sledovat chyby, vyskytující se během celého životního cyklu budovy.
Co dokáže aplikace pro efektivní řízení stavebních projektů
Jedním z hlavních úkolů moderních platforem pro řízení stavby, mezi které se řadí také PlanRadar, je zajistit snadnou identifikaci změn a jejich sledování. Ty lze označit například na 2D plánech nebo v BIM modelech. Pro přehled o termínech se výborně hodí možnost tvorby Ganttova diagramu přímo v aplikaci: díky tomu je totiž snazší zorientovat se v každé fázi projektu, určit možné překážky a jejich řešení.
V tomto ohledu hraje klíčovou roli správná koordinace mezi všemi zúčastněnými stranami, protože efektivní komunikace zásadně ovlivňuje celou realizaci. Shromažďování dat na jedné digitální platformě, kde jsou všechny záznamy snadno dostupné a archivované pro referenci, udržuje vysokou úroveň transparentnosti, což je užitečné zejména v případě stížností a právních sporů.
Ze spolupráce se svými zákazníky z širokého spektra profesionálů v oblastí stavebnictví v PlanRadaru vědí, že k nejkritičtějším situacím patří právě vyřizování reklamací. Proto opatřili PlanRadar co nejkomplexnější sadou funkcí, které uživatelům umožňují vidět, když je něco v nepořádku, a rychle zasáhnout. Nejlepší způsob, jak řešit stížnosti, je předcházet problémům dříve, než vůbec nastanou.
Více o PlanRadaru se dozvíte na www.PlanRadar.com.