Firma NARETEC sídlící v Plzni vznikla v roce 2003 osamostatněním konstrukčních útvarů ze skupiny firem HP PELZER (celosvětový dodavatel akustických systémů). Ve spolupráci s předními dodavateli automobilového průmyslu se převážně zaměřuje na vývoj a konstrukci protihlukových částí automobilů, následnou konstrukci a výrobu nástrojů a v neposlední řadě na konstrukci a dodávky technologických celků pro výrobní linky. Zároveň disponuje výrobními kapacitami nástrojárny. Vývojové práce jsou realizovány jak v centrále firmy, tak přímo u zákazníků.
Stejně jako všichni vývojoví dodavatelé automobilového průmyslu je i naše společnost závislá na CAx systémech našich zadavatelů (v poslední době hlavně na CATIA V4 a V5). Množství dat produkované těmito systémy a množství datových souborů, které k nám a od nás každodenně teklo, dokázalo velice rychle plnit naše diskové kapacity a výrazně zvyšovat nároky na zálohování a údržbu dat. Velké množství změn ve všech fázích vývoje a napjaté termíny společně s nutností práce s aktuálními daty a dodržování standardů a správného prostředí automobilek klade nemalé nároky na řízení vývojových prací.
Proto jsme dospěli k závěru, že bez systémového řešení tohoto problému bychom se dříve či později vystavili značným rizikům ohrožujícím naše projekty i prestiž firmy. Přestože jsme problematiku PLM systémů pozorně sledovali, stále nás odrazovaly komplikace spojené se zaváděním těchto systémů (změna zaběhnutých procesů a návyků uživatelů, kapacitní nároky na implementaci a v neposlední řadě i cena řešení). V polovině roku 2005 jsme se konečně odhodlali problém začít řešit. Specifikovali jsme naše požadavky a začali porovnávat, jak je jednotlivé systémy naplňují.
Většina řešení od různých dodavatelů nabízí řadu podobných výkonných nástrojů (dokument management, workflow, konfigurační management, product portfolio management, atd.), z nichž mnohé zatím nepotřebujeme či potřebovat nebudeme. Na druhou stranu jsme byli nemile překvapeni tím, že některé záležitosti, které jsme považovali za samozřejmé, se musely v systémech vytvořit, nebo alespoň výrazně uzpůsobit zákaznickým požadavkům. S ohledem na naši klíčovou CAD aplikaci jsme věnovali zvýšenou pozornost integraci mezi PLM systémem a CATIA V5. Po řadě konzultací a prezentací jsme vybrali systém EasyArchiv od firmy TD-IS, přičemž rozhodly zejména tyto argumenty:
Po podpisu smlouvy s dodavatelem se v druhé polovině roku rozjely implementační práce a začátkem roku 2006 (jak jsme se alespoň domnívali ) bylo řešení připraveno k nasazení. Bohužel se ukázalo, že ne vše se během analýzy důsledně podchytilo, a že ne všechny důsledky jsme si patřičně uvědomili popřípadě na ně byli upozorněni. Přestože jsme měli při implementaci určené klíčové uživatele za každé oddělení, kteří měli zabezpečit definování a testování rozdílných požadavků jednotlivých oddělení, objevily se při plošném nasazení nové problémy a požadavky od uživatelů nově vtažených do projektu.
Následné úpravy a zpoždění plánovaného termínu „ostrého“ provozu nás nemile překvapilo, nicméně s ohledem ke komplikovanosti řešení se to nejevilo nikterak fatálně. Nutno říci, že dodavatel většinu našich požadavků následně vyřešil a systém se tak brzy dostal do rutinního provozu.
Dnes, po více jak ročním provozu, můžeme konstatovat, že projekt určitě naplnil očekávání, která jsme měli a potvrdil správnost naší IT strategie.
Autor článku Ing. Tomáš Kába pracuje ve firmě Naretec jako CA-specialista, doplňující informace k článku poskytli pracovníci společnosti TD-IS.
Stejně jako všichni vývojoví dodavatelé automobilového průmyslu je i naše společnost závislá na CAx systémech našich zadavatelů (v poslední době hlavně na CATIA V4 a V5). Množství dat produkované těmito systémy a množství datových souborů, které k nám a od nás každodenně teklo, dokázalo velice rychle plnit naše diskové kapacity a výrazně zvyšovat nároky na zálohování a údržbu dat. Velké množství změn ve všech fázích vývoje a napjaté termíny společně s nutností práce s aktuálními daty a dodržování standardů a správného prostředí automobilek klade nemalé nároky na řízení vývojových prací.
Proto jsme dospěli k závěru, že bez systémového řešení tohoto problému bychom se dříve či později vystavili značným rizikům ohrožujícím naše projekty i prestiž firmy. Přestože jsme problematiku PLM systémů pozorně sledovali, stále nás odrazovaly komplikace spojené se zaváděním těchto systémů (změna zaběhnutých procesů a návyků uživatelů, kapacitní nároky na implementaci a v neposlední řadě i cena řešení). V polovině roku 2005 jsme se konečně odhodlali problém začít řešit. Specifikovali jsme naše požadavky a začali porovnávat, jak je jednotlivé systémy naplňují.
K významným zákazníkům společnosti NARATEC patří firmy Bosal CZ, EVO GmbH, HP Pelzer Group, IAC Group, Škoda Auto, VIZA Auto, atd.
V posledních letech spolupracovala na projektech vývoje řady modelů aut výrobců AUDI, BMW, HONDA, JAGUAR, MB, OPEL, ŠKODA, VW, atd.
V posledních letech spolupracovala na projektech vývoje řady modelů aut výrobců AUDI, BMW, HONDA, JAGUAR, MB, OPEL, ŠKODA, VW, atd.
- splnění našich specifických požadavků včetně integrace do námi používaných systémů
- dřívější dobré zkušenosti s dodavatelem
- pružnost a relativní rychlost při realizaci změn a dalších našich požadavků v systému
- “user friendly“ ovládání
- cena řešení (jak pořizovací tak i následné náklady na servisní údržbu)
|
|
Po podpisu smlouvy s dodavatelem se v druhé polovině roku rozjely implementační práce a začátkem roku 2006 (jak jsme se alespoň domnívali ) bylo řešení připraveno k nasazení. Bohužel se ukázalo, že ne vše se během analýzy důsledně podchytilo, a že ne všechny důsledky jsme si patřičně uvědomili popřípadě na ně byli upozorněni. Přestože jsme měli při implementaci určené klíčové uživatele za každé oddělení, kteří měli zabezpečit definování a testování rozdílných požadavků jednotlivých oddělení, objevily se při plošném nasazení nové problémy a požadavky od uživatelů nově vtažených do projektu.
Vývoj automobilu od prvních návrhů po sériovou výrobu se dlouhodobě zkracuje a nutí tak vývojové partnery k rychlé a bezchybné reakci, jak na jednotlivé kroky vývojového cyklu, tak i na následná změnová řízení během výroby. Tento proces a i následný požadavek na datový (vývojový) doprovod i několik let po náběhu výroby klade na partnery jednotlivých automobilek velký tlak ve smyslu rychlé dostupnosti a neustálé aktuálnosti konstrukčních dat komponent, výrobních nástrojů či výrobních zařízení. Ve firmě NARETEC můžeme již po roce ostrého provozu PLM systému říci, že z výše uvedených důvodů bylo jeho zavedení krokem správným směrem a že oproti dřívějšímu způsobu „správy dat“ se výrazně zvýšila bezpečnost, přehlednost, dostupnost a rychlost přístupu k aktuálním CA-datům požadovaného projektu i po delší době. To bylo našimi prioritními cíli, které jsme si před startem implementace systému stanovili.
Ing. Václav Chlan, ředitel a jednatel společnosti NARETEC
EasyArchiv je komplexní systém správy dokumentace (Document Management System - DMS), jeho rozšíření EasyPLM je plnohodnotný systém správy životního cyklu výrobků (Product Lifecycle management - PLM).
Vedle bezpečné, uživatelsky přívětivé správy dokumentů a jejich stavů a verzí disponuje řešení celou řadou integrací, mimo jiné na kancelářské aplikace (MS Office, Open Office), CAx systémy (CATIA, Pro/Engineer, SolidWorks, Inventor a AutoCAD), plot management (CIMGRAPH) a ERP systémy (SAP, BaaN,...). Samozřejmostí jsou nástroje pro podporu technické přípravy výroby (práce s položkami, kusovníky, technologickými postupy atd.). Systém je založen na architektuře klient/server a podporuje dnes standardní platformy WINDOWS a WEB. Storage pools a databáze mohou být i v prostředí Linuxu. Systém může být nasazen i v distribuovaném prostředí s automatickou i on-demand replikací. Otevřenost systému umožňuje pomocí speciálních nástrojů a skriptovacího jazyka jeho snadnou úpravu a nasazení dle požadavků. Grafické workflow je natolik jednoduché a obecné, že umožňuje zákazníkům nastavení a sledování všech firemních procesů vlastními pracovníky. Schvalovací a změnové procesy jsou přednastaveny tak, aby respektovaly požadavky na jakost.
Řešení je nasazeno u několika desítek různě velkých zákazníků z rozličných oblastí, převážně pak u strojírenských firem. Je vyvíjeno a na českém trhu podporováno firmou TD-IS. Podrobnosti možno nalézt na webu www.td-is.cz.
Vedle bezpečné, uživatelsky přívětivé správy dokumentů a jejich stavů a verzí disponuje řešení celou řadou integrací, mimo jiné na kancelářské aplikace (MS Office, Open Office), CAx systémy (CATIA, Pro/Engineer, SolidWorks, Inventor a AutoCAD), plot management (CIMGRAPH) a ERP systémy (SAP, BaaN,...). Samozřejmostí jsou nástroje pro podporu technické přípravy výroby (práce s položkami, kusovníky, technologickými postupy atd.). Systém je založen na architektuře klient/server a podporuje dnes standardní platformy WINDOWS a WEB. Storage pools a databáze mohou být i v prostředí Linuxu. Systém může být nasazen i v distribuovaném prostředí s automatickou i on-demand replikací. Otevřenost systému umožňuje pomocí speciálních nástrojů a skriptovacího jazyka jeho snadnou úpravu a nasazení dle požadavků. Grafické workflow je natolik jednoduché a obecné, že umožňuje zákazníkům nastavení a sledování všech firemních procesů vlastními pracovníky. Schvalovací a změnové procesy jsou přednastaveny tak, aby respektovaly požadavky na jakost.
Řešení je nasazeno u několika desítek různě velkých zákazníků z rozličných oblastí, převážně pak u strojírenských firem. Je vyvíjeno a na českém trhu podporováno firmou TD-IS. Podrobnosti možno nalézt na webu www.td-is.cz.
Autor článku Ing. Tomáš Kába pracuje ve firmě Naretec jako CA-specialista, doplňující informace k článku poskytli pracovníci společnosti TD-IS.