Asi takové by mohlo být poselství čtyřdenní akce Océ Home of Color, která proběhla ve dnech 17. až 20. března v Poingu nedaleko od bavorského Mnichova. Za dobu konání ji zhlédlo několik stovek zákazníků a průmyslových analytiků, pozváni byli i novináři z Evropy, Asie a Ameriky. Právě ti se během jednoho dne seznámili s průmyslovým tiskem, knihami na vyžádání, produktivním digitálním tiskem novin, direct mailingem, řešením pro TransPromo a s dalšími aktivitami, kterým se Océ v současnosti věnuje.

V úvodních přednáškách Sebastiana Landesbergera, Manfreda Maiera, Crita Driessena a Jana Hola jsme se například dozvěděli, že Océ se daří udržet pozici jedničky na trhu monochromatických kontinuálně tisknoucích strojů. Tu ostatně usurpuje už několik let po sobě. Rozhodně zajímavá byla prognóza nárůstu barevného tisku ve všech možných tržních segmentech do roku 2015. Zatímco v současnosti se podíl barevného tisku na celkovém objemu tisku pohybuje mezi 3 až 47 procenty, v roce 2015 by podíl měl být v rozmezí 21 až 88 procent. Největší nárůst kolem 42 procent se očekává v oblasti direct mailingu a tisku periodik. Zřejmě i proto se Océ pilně věnuje inovacím – v průměru na ně poskytuje 7 % ročních příjmů – a nabízí široké portfolio barevných digitálních tiskových strojů, které stále rozšiřuje. Po společné úvodní části se novináři rozdělili na skupiny, které kolovaly mezi jednotlivými expozicemi a přednáškovými sály.
Za dirigentským pultem Manfred Maier a spokojený úsměv Sebastiana Landesbergera
Za "dirigentským pultem" Manfred Maier a spokojený úsměv Sebastiana Landesbergera

Zcela náhodou byla první zastávkou mé skupiny expozice velkoformátového tisku s pro mne i pro naše čtenáře už notoricky známým loňským modelem Océ ColorWave 600 s technologií Océ CrystalPoint. Stephan Hettler, který této expozici vládl, zde pro nás ovšem neměl nic nového. Jen nepotvrzené informace hovoří o časovém horizontu poloviny roku, kdy by se měly objevit další novinky.

Na Home of Color však bylo oznámeno zavedení nové řady digitálních barevných tiskáren, které se týkalo doplňků do rodiny vysokorychlostních inkjetových tiskáren Océ JetStream a systému Océ ColorStream 9000. Tyto inkoustové stroje tisknou na 30" role papíru rychlostí 130 metrů za minutu a Océ počítá, že jimi podpoří urychlení přechodu z ofsetového tisku na digitální. Océ JetStream 2800 je nasměrován do segmentu tisku novin a knih, simplexní Océ JetStream 500 a duplexní Océ JetStream 1000 jsou kompaktní inkoustové barevné tiskárny pro tisk na role papíru s využitím pro transakční tisk, direct mailing a TransPromo aplikace. Pokud snad nevíte, co si představit pod TransPromo, tak to jsou takové ty výpisy nebo účty a faktury, které chodí lidem od bank, pojišťoven, kabelových televizí a podobných institucí a které kromě vlastního informačního výpisu obsahují i rozdílná sdělení a nabídky cíleně zaměřené na jejich osoby. Marketingové materiály praví: TransPromo znamená novou myšlenku, TransPromo by mělo být barevné, TransPromo musí obsahovat marketingovou zprávu, umístěním různých obrázků na transakční dokument z něj děláte TransPromo dokument.

TransPromo je svojí podstatou transakční dokument s reklamní zprávou a není reklamním dokumentem s transakční zprávou. Océ má s transakčním tiskem velké zkušenosti a pomáhá mu v něm i Océ PRISMA Software na řízení dokumentového workflow.

Jako dobrý příklad přechodu z ofsetového na digitální tisk byla na několika místech přednášek zmíněna slovenská společnost Cromwell z Bratislavy, která loni v říjnu oficiálně spustila produkční kontinuální plnobarevnou tiskárnu Océ JetStream 1500.

Docela mě vyděsil přednášející o direct mailingu, který řekl, že společnosti by neměly investovat do reklamy ve sdělovacích prostředcích, a tedy ani časopisech, ale že by finance měly raději vložit do přímého zasílání propagačních materiálů případným zákazníkům. To by asi znamenalo konec nejednoho časopisu. A znamená to, že firmy by měly investovat do vlastních tiskáren (nejlépe Océ, samozřejmě), vlastních databází a další nemalé prostředky půjdou na poštovné? To snad ne!

Pravidelný brainstorming, který řídí na zpáteční cestě do českých a moravských luhů a hájů Karel Medulán z brněnské společnosti D-System, začal tentokrát ještě před východem z poingského areálu Océ. Týkal se náhrady ofsetu za digitální tisk a speciálně digitálního tisku knih. A pokračoval ještě dlouho při jízdě. Musím přiznat, že bych si digitální verzi tisku docela rád u nějaké malonákladové knihy vyzkoušel.