Design je král a my jsme jeho otroci. Co bylo včera moderní, dnes netáhne. Prokázal to i letošní, už třetí ročník mezinárodní konference AutoDesign Prague 2013 s podtitulem „Design v srdci Evropy", věnované automobilovému designu. Tentokráte se netradičně odehrála v moderním sále vedle starých plechových krásek – v exkluzivních prostorách nově zrekonstruovaného mladoboleslavského muzea Škoda Auto.
AutoDesign Prague je tradičně akcí otevřenou nejen pro profesionály, ale i zájemce o automobilový design, včetně studentů i laické veřejnosti. Hlavním pořadatelem akce byl opětovně časopis AutoDesign&Styling za přispění Škodovky. Byť to nebylo zadarmo, určitě to stálo za to, protože kde najdete hned na jednom místě hvězdy první velikosti, které vás provedou světem automobilového designu, jako je např. čerstvý čtyřicátník Jozef Kabaň, muž, který už v r. 1999 vedl vývoj tisícikoňového Bugatti Veyron, nyní šéfdesignér Škody Auto? Nebo rovněž slovenský designér Braňo Maukš, senior designér studia Pininfarina, který navrhuje linie vozů takových jmen, jako je Ferrari F12 Berlinetta, Maserati GranCabrio či Ferrari P540 Superfast Aperta? Samozřejmě i setkání s mistry designu značek, jako je Opel, Jaguar, Land Rover a další, nám podstatně rozšířily obzory.
Laurin-Klement
Mimochodem, ryze českou tvorbu zastupoval například Marek Kedzierski, Senior Designer BT Concept Design Studio – což je největší české externí studio spolupracující s několika světovými automobilkami. Nicméně předvedl, jak lze zušlechtit Mercedes či jak si vyhrát se studií lehce terénního coupé na bázi Škoda MB 100.
Automobily s podpisem
S prezentací mapující trendy a možnosti v automobilovém osvětlení vystoupil Todd C. Morgan, Vice President for Global Product Development Varroc Lighting Systems. Společnost má v České republice globální centrum vývoje a vymýšlí a 3D modeluje světlomety pro takové značky, jako jsou Bentley, Ford, Mercedes a další klíčové automobilky. Nicméně na jejich stánku zaujaly zejména zadní svítilny s tzv. podpisem. Ano, představte si, že každý vůz bude mít zadní či přední světla modelovaná tak, že okamžitě poznáte, co před vámi či za vámi jede. V noci, především. Co nás fascinovalo, to bylo zadní, „čtyřrozměrné" světlo pro vozy Citroen DS3 s tak strukturovanou hloubkou, že máte dojem, že jde o osvětlený, téměř čtyřhranný tunel. Podobným tunelem, leč v podobě roury na vás zase hledí v děleném zadním světle blinkr Land Roveru Freelander, z Bentley na vás budou dotírat reflektory ověnčené studenými kapkami led diod, seřazenými do přímo hypnotizujících kruhů. Vladimír Kuběna nám na stánku Varroc potvrdil, že podobné „oko chobotnice" dnes vyvíjejí i pro reflektory vozů Audi – ovšem v podobě tradičních „olympijských kruhů". Mají sloužit k úspornému dennímu svícení, ovšem jejich intenzita je značná... To vše vykouzlí designéři na počítači a pak – vytisknou na 3D tiskárně...
Vůbec jsme ve stáncích různých firem natrefili na portfolio 3D softwaru s širokou nabídkou 3D CAD simulací, doplněných 3D tiskem. A je vidět, že právě 3D tisk alespoň ve fázi modelování hodně usnadňuje vývojářům práci, což jsme si mohli ověřit nejen v případě „podepsaných světlometů", ale i u stánku Dimensio, nabízející 3D modeling od architektury přes šperkaře k automobilovým součástkám. Jak nám mj. řekl ing. Jan Slanina, produktový ředitel Dimensio, jejich nejnovější produkt nabízí několik nových 3D pluginů, orientovaných na automobilový průmysl. Umožňují např. modelování hladkých ploch a křivek, jejich návaznost, řídí kvalitu ploch a může je i analyzovat, editovat. Lze je pak nanášet na polygonové sítě, což je typické právě pro automobilový průmysl, kde se vytváří nejprve hliněný model 1:1, ten se naskenuje a na sken se nanáší ona polygonová sít.
Stará krása nerezaví
Mluvíme ostatně o vyšší produktivitě, efektivitě a zdokonalení pracovních postupů 3D modelování a tisku. Např. jednotlivé součástky se namodelují v počítači, vytisknou se na 3D tiskárně do tzv. AB plastu, který se formuje do gumy. Nebo jen do vosku. Ten se zalije do sádry, strčí se to do pece, vosk vysublimuje a forma je hotová. Pak stačí nalít kov...
Ovšem dnes je automobil především o hladkých plochách, které musí být přesné, navazující, ale musí být i krásné...
Design je krásná dřina
Ano, přesně o tom hovořil Jozef Kabaň ve svém vystoupení, připomínajícím tak trochu kázání o možnostech, nádheře designu, o zaujetí a potřebě mít vizi, za kterou člověk jde. S designem se podle něj musí žít, je to nejen náplň pracovní, ale i náplň života. „Je to dřina, ale krásná dřina," zdůraznil a vzpomínal i na krále automobilového designu, se kterými se mohl setkat či byli jeho životními vzory – např. Pininfarina, Bertone, Giugiaro...
Králové autodesignu
Filmový Ferat dokazuje, že jsme uměli
„Pro mne je produkt něco jako zrcadlo. Zrcadlo těch, kteří na něm pracovali. Vizitka. Ať děláte cokoliv, vždy zanecháváte svoji stopu,"obracel se Kabaň především k převažujícímu mladému publiku, „a ta stopa může být kladná, nebo negativní..."
Podle něj je design o pocitech, o fantazii. Říká, že často má představu o tom, jak by auto mělo vonět, jaký by chtěl mít pocit, když se na něj bude dívat, ale neumí to popsat, definovat. „Když bych auto předem definoval, omezím tím kreativitu," konstatoval.
Jozef Kabáň a Rapid Spaceback
Michal Kačmár, dlouholetý designér Škodovky včetně nové Octavie či Rapidu, nyní kopající za Land Rover, vyprávěl už v úvodní přednášce o tom, jak se vize i reálie staré padesát let vracejí. Nás to pravda poněkud míjelo, ale už v padesátých letech se v leckterých amerických modelech aut, především tzv. showcar's, objevovaly systémy běžné teprve dnes, včetně dálkového otevírání či zavírání dveří nebo i navigace. Designéři a konstruktéři sice dnes objevují objevené, ale za nových technologických podmínek a dávají tomu nový tvar či půvab při zachování či povýšení funkčnosti.
Světlomet jako vybroušený diamant
Varroc - inspirace pro světla s podpisem
Samozřejmě se hovořilo nejen o minulosti či budoucnosti automobilového designu. Přítomna byla i přítomnost – ať už v podobě skutečných vozů, jako byly novinky od Škoda auto – Rapid Spaceback – kříženec mezi tradičním kombi a liftbackem, anebo novinka Oplu – mrňous zvaný ADAM, kterou představil šéfdesignér této značky Niels Loeb. Tento malý, třídveřový vůz se ovšem může pochlubit sportovním designem a pastelovými barvami ve dvanácti odstínech – a to i v interiéru. I když – nevím nevím, nakolik by mi nedráždila oči pastelově žlutá palubní deska a další stejnobarevné doplňky ve voze.
Světlo pro Citröen DS3
BT studie Coupé
Opel ADAM
A když už jsme u barev a tvarů, designéři se vyřádili i při návrzích litých kol, kde fantazie nezná mezí... Až uvidíte auto s „loukotěmi" kol à la vrtule barevně sladěné s karosérií, nelekejte se, začíná to být normál...
Co by ovšem běžného řidiče asi překvapilo, je přeměna čelního skla v promítací „plátno" – kdyby se mu začaly promítat na čelní sklo např. údaje z navigace, nebo kdyby jeho vůz reagoval na pohyby (mávání) rukou či prsty, jak o tom hovořil šéf designu MBtech Lea Thomas Smith. Gestem např. ukážete počítači ve voze „zapni/zesil rádio", „vypni/zapni navigaci" a podobně a on provede. Samozřejmě nějaká kamera musí sledovat vaše gesta a podle nich se řídí. Podotýkáme ovšem, že za volantem nesmí sedět cholerik a rodinné hádky jsou v takovém vozidle nepřípustné...
Nicméně, i toto je budoucnost. Už za rohem.