Nejmodernější multifunkční diagnostické vozidlo v České republice. Měřicí systém je instalovaný na vozidle Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI a se všemi instalovanými subsystémy a senzory je schopný proměřit přes 500 km/den. Systém funguje při rychlosti od 15 do cca 100 km/hod. Při šířce vozidla 2,5 metru lze snímat pruh vozovky široký 4 metry. Během letních měsíců bylo možné se s vozidlem osobně seznámit na předváděcích akcích, které byly uspořádány postupně ve všech krajských městech. CleveRA Car byl také k vidění na letošní listopadové konferenci GIS Esri v ČR.
Hlavní funkce diagnostického vozidla:
Měření textury vozovky a podélných profilů
Vozidlo je osazeno systémem RST pro měření makrotextury a podélného profilu. Systém měří a vyhodnocuje makrotexturu povrchu vozovky ve třech stopách pomocí 3 laserů textury, podélný profil pak ve dvou stopách pomocí 2 laserů, akcelerometru a synchronizačního softwaru.
Měření příčných profilů a snímání kolmých snímků vozovky
Vozidlo je osazeno systémem LCMS (Pavemetrics), který zaznamenává 3D zobrazení povrchu vozovky, ze kterého vyhodnocuje:
- příčný profil a hloubky vyjetých kolejí;
- trojrozměrný snímek povrchu k detekci poruch;
- kolmé snímky povrchu vozovky.
Software Pavemetrics dokáže automaticky detekovat silniční značení, poruchy povrchu jak o trhliny, spoje, výtluky atd.
LCMS, umístěné na zadní části vozidla, je unikátní kombinací vysokorychlostních kamer se speciální optikou a laserových řádkových projektorů, které umožňují zaznamenávat kombinaci 2D snímků povrchu vozovky a podrobných 3D výškových profilů.
Snímání videa
Měřicí systém zahrnuje dvě barevné CCD kamery, které jsou do něj plně integrovány a synchronizovány a umožňují zaznamenávat pohled na vozovku. Umístění a natočení kamer lze měnit a získat tak například stereoskopický pohled.
Přesné určování polohy za všech okolností
Sada softwarových nástrojů PAVEMETRICS
Zajišťuje následující funkce:
- detekce trhlin vozovky;
- detekce vyjetých kolejí;
- detekce výtluků;
- detekce čar mezi jízdními pruhy, krajnic, poklesů, obrubníků;
- vyhodnocení makrotextury vozovky;
- vyhodnocení jízdy po vozovce;
- detekce spojů a nerovností u betonových vozovek.
Měřicí systém je vybavený systémem inerčního měření s GPS (IMS), jednotka pro inerční měření je Applanix POS LV 220. IMS ve spojení s odometrem poskytuje přesná data o náklonu, sklonu, směru a poloze (souřadnice X, Y a Z), i když jsou satelity blokovány nebo rušeny (v tunelech, budovách, mezi stromy atd.).
Špičkové parametry sběru dat:
- Měření a výpočet podélného profilu pro stanovení hodnot IRI a MPD (střední hloubka profilu) se provádí v souladu s normami ČSN 73 6175 a ČSN 73 6177. Maximální hodnota standardní odchylky MPD je menší než 1 % a menší než 0,04 mm. Zařízení odpovídá normě ČSN EN 13036-6, klasifikace zařízení je 1L1112.
- LCMS tvoří profil povrchu vozovky se šířkou 4 m s intervaly každých cca 5 mm při
- rychlosti 90 km/hod. Vertikální rozlišení LCMS je 0,5 mm. Příčný profil interně sestává ze 4096 bodů na profil, což dává příčné rozlišení ˂ 1 mm. Zařízení odpovídá ČSN EN 13036-6, klasifikace zařízení je 1T2111.
- LCMS vytváří kolmé snímky široké 4,0 m. Rozlišení lze nastavit podle potřeby – např. při rozlišení 1920 pixelů lze vizuálně vyhodnotit trhliny široké 2 mm. Obraz z LCMS není rozmazaný a vyniká ostrostí zaměření celého snímku i při nepříznivých světelných podmínkách.
- Kamery Allied Vision Technology s vysokým rozlišením mají snímkovou rychlost do 40 fps (snímků za sekundu), což znamená, že lze snímky zaznamenávat v potřebném intervalu i ve vysokých rychlostech. Interval sběru snímků lze uživatelsky nastavit.
Možnosti využití pro vlastníky a správce komunikací:
Prohlížení dat a seznam snímků – nástroj SIT RSofT
Aplikace slouží k vytvoření seznamu snímků a validaci naměřených dat. Zobrazuje následující informace:
- mapu s polohou snímků;
- grafické znázornění parametrů měření jako hloubka vyjetých kolejí či IRI;
- tabulku požadovaných parametrů, terénních poznámek, kláves atd.
- okno pro přídavný seznam.
Lze měřit šířku jízdního pruhu, šířku silnice, nebo označit určitý bod na snímku a přidat k němu jeho polohu a další informace (např. značky, trhliny, výtluky).
- Jednorázové kontrolní měření vybraných parametrů vozovky jako doplněk při přejímce nových komunikací.
- Jednorázové měření proměnných parametrů a vyhodnocení stavu vozovky před ukončením záruční lhůty.
- Zaznamenání stavu komunikace, která byla vybrána jako objízdná trasa.
- Měření proměnných parametrů a klasifikace vozovky podle TP 87.
- Předpověď vývoje stavu silniční sítě na základě opakovaných měření proměnných parametrů.
- Sběr poruch a klasifikace vozovky podle TP 82.
- Klasifikace vozovek podle doporučených technologií údržby a oprav podle TP 87.
- Návrh plánu údržby a oprav s využitím expertního systému dTIMS.
- Pořízení videopasportu.
- Pořízení pasportu komunikací.
- Zpřístupnění všech dat a manažerských výstupů prostřednictvím aplikačních modulů systému CleveRA.
Optimalizujte vynakládání prostředků do údržby a oprav komunikací
CleveRA zajistí, že budete provádět opravy ve správném okamžiku a nejvhodnější technologií, aby komunikace dosáhly maximální doby životnosti při vynaložení možných prostředků.
- CleveRA je systém přinášející úspory při opravách pozemních komunikací ve výši 15%.
- Náklady na využití systému CleveRA činí 1 – 3 %.
- Jedná se o vyzkoušené řešení s prokazatelnými výsledky.
Multifunkční vozidlo bylo dodáno firmou Ramboll v rámci projektu Inovační centrum společnosti VARS reg. č. 4.1 IN04/309 spolufinancovaného prostřednictvím operačního programu Podnikání a inovace.