Mírně mrazivé, nicméně krásné počasí 3. prosince 2013 rámovalo cestu účastníků semináře Globemy do malebného pražského zámečku s hotelem Chateau St. Havel, situovaného mezi ošuntělým krčským nádražím a udržovaným golfovým areálem s rybníčky na Kunratickém potoku. První části přednášek se ujali především polští hosté z varšavské centrály Globemy. Hned na úvod se omluvili, že budou přednášet v angličtině, i když jednou z možných variant bylo i použití polštiny. Ale v polštině je prý tolik slov, které mají v češtině úplně jiný význam, že přednost dostala angličtina.

Nejprve Tomasz Gondzio, ředitel mezinárodního prodeje a marketingu Globemy, probral pozici své firmy a důvod, proč se Globema věnuje spolupráci s Googlem. Globema je prodejcem geografických informačních systémů od roku 1997. Jednou oblastí služeb jsou telekomunikační služby, což také může doložit řadou referencí u telekomunikačních společností a kabelových televizních operátorů. Ve svém produktu Smallworld používá kombinaci Google a GIS technologií. Další oblastí, ve které Globema působí, jsou SmartGrids – chytré sítě pro fotovoltaiku, energii z větrníků apod. Věnuje se například předpovědím chování energetických sítí v závislosti na očekávaných povětrnostních podmínkách.

Globema je podle slov Tomasze Gondzia prvním a největším prodejcem Google map s přidanou hodnotou ve středoevropském regionu. GIS data konverguje a migruje různými způsoby a pro různé druhy použití. Mezi nabízenými službami jsou také real-time lokalizační systémy (RTLS), u nás používané například u výrobců automobilů. Akce, ze které je tato reportáž, byla prvním společným seminářem Globemy a Googlu v České republice. Jako příklad úspěšných řešení byl zmíněn například zákaznický servis firmy Tauron Energy Group a na živé ukázce Dom Development – Property sales on a map, tedy prodej nemovitostí na mapě. Mezi zajímavými údaji, které zazněly o Googlu, byla také informace, že Google je jedním z největších výrobců serverů, ovšem pro vlastní potřebu, pro své cloudové služby.

globema network02

Když už se stále mluvilo o Googlu, nemohl na semináři chybět zástupce této společnosti. Byl jím Ital Daryoush Goljahani, regionální manager SEEMEA s typickým jižanským vzhledem. Jeho přednáška nesla název Vizualizujte svá data – mapy pro byznys. Goljahani řekl, že Google je především celosvětová síť datových center. Pak na příkladu rozdílu mezi vybavením davu sledujícího papežské volby na Svatopetrském náměstí v letech 2005 a 2013 ukázal, jak se v průběhu let změnilo množství používaných mobilních zařízení mezi lidmi. Google má aktuálně jednu miliardu aktivních uživatelů.

Google Enterprise zajišťuje služby jako připojení, vizualizace, výstavbu (infrastruktura, datová centra, cloud), vyhledání a přístup. Mapy změnily naše životy, 41 % přístupů na internet údajně znamená nějakou práci s mapami. Podle názoru vývojářů v Googlu by vizualizace a sdílení informací měly být jednodušší. Dají se pak dělat lepší rozhodnutí, mít dynamický pohled na věc a zvyšovat tak produktivitu. Byly zmíněny dva příklady, jednoho amerického výrobce a jedné anglické utilitární společnosti. Víte o tom, že Google Maps využívá v současnosti víc než 1 milión společností nebo že v autech Audi jsou využívány Google technologie pro lepší navigaci řidičů? I to jste se mohli z přednášky Daryoushe Goljahaniho dozvědět.

globema 03Daryoush Goljahani a Bartosz Lech

globema 04
Konzultace účastníků s ústředím Globemy po internetu

Po anglických přednáškách přišly na řadu živé ukázky s českými průvodci pražské pobočky Globemy. Mezi ukázkami byla představena aplikace Globema drogerie. Google nabízí svůj Floor plan, ale zatím ne ve všech zemích. Tuto funkčnost ale umí dodat Globema, navíc i s funkci Internal view, což je něco jako Street view, ale uvnitř budov. Floor plan společně s Internal view byl předveden na speciální aplikaci pro rezervaci míst v restauraci. A zde se strhla přímo lavina dotazů od účastníků semináře – na cenu, způsob pořízení fotografií, cenu služby apod. Pak na mapách San Franciska a Polska byly ukázány statistické funkce, například rozmístění bankomatů a jejich využití, dojezdové doby a vzdálenosti (zde se ovšem nebere ohled na členitost terénu) k pobočkám firem, prodejnám atd. Další ukázka se týkala statistických dat a hustoty populace v Polsku. Tato data neposkytuje Google, ale měla by být k dispozici ze statistických úřadů a převážně zdarma. Data je možné prezentovat ve 2D i 3D, kdy kraje nebo ve větším měřítku okresy, případně městské obvody tvoří sloupcové grafy.

Závěr před obědem udělala ukázka 3D mapy Prahy, jejíž data jsou na Googlu.

Po obědě ještě přišlo na řadu předvedení jednoduché aplikace ke sledování pracovníků v terénu, kterou si připravil Bartosz Lech z polské Globemy. Ta zobrazuje historii prací a na mapě místa, kde práce proběhly.
Ondřej Martínek z pražské pobočky Globemy ukázal aplikaci vytvořenou pro polskou teplárenskou společnost. Opět tu jde zobrazit Street view, mapy klasické, satelitní, další mapové vrstvy atd. Takže například na místech, kde je Street view k dispozici, je možné od stolu v kanceláři dopředu naplánovat typ a technologie zemních prací, které budou potřeba při opravě potrubí.

globema martinek-gondzioOndřej Martínak a Tomasz Gondzio

Společnost NetMail a využívání Google technologií v ní krátce představil Tomáš Doležal. Chodí s notebookem bez operačního systému, obsahuje pouze internetový prohlížeč a využívá Google Apps.

Ke konci semináře uvedl Bartosz Lech ještě výhody použití Google Maps a některé zkušenosti z nasazení, tzv. best practices. A zcela na závěr byla ukázána demo aplikace ukazující praktické využití Places API.

Předpokládám, že účastníci semináře mohli odcházet spokojeni. Dostalo se jim velkého množství informací, a pokud jim nestačily ty hromadně prezentované, měli dostatek času probrat své záležitosti individuálně ze zástupci Globemy přímo na semináři nebo si s nimi sjednat další setkání na jinou dobu.