Současný ekonomický tlak na úsporu nákladů vede společnosti k hledání cest zásadního zefektivnění interních procesů. Jedna z možností je aplikovat ve vyšší míře informační technologie, a to zejména tam, kde je naplněn základní požadavek – existence dat v odpovídající kvalitě a struktuře. Není proto divu, že v průběhu posledních měsíců byla ze strany správců inženýrských sítí v oblasti vydávání vyjádření o existenci sítí v jejich správě zvýšená aktivita získávání informací o možnostech automatizace a někde i podmínek spolupráce při zavádění informačního systému. To se týkalo zejména společností ČEZ, a. s., RWE, a. s., NET4GAS, s. r. o, PRE, a. s., PVK, a. s., ad.
Nejprogresívnější je v tomto směru společnost Telefónica O2 Czech republic, a. s., kde je informační systém péčí společnosti HSI, spol. s r. o., již implementován. Mezi důvody spouštějící aktivitu ostatních správců lze zařadit i krok společnosti Telefónica O2, která v únoru letošního roku spustila tzv. plný automat, kdy tento subsystém umožnil celý proces maximálně automatizovat, tj. od vyplnění žádosti o vyjádření stavebníkem, přes vyhodnocení, zda síť je ve střetu se zájmovým územím žadatele, až po samotné vydání vyjádření. Právě plný automat zajišťuje topologickou analýzu a související činnosti ke střetu zájmového území s průběhem komunikační sítě. Touto plnou automatizací Telefónica O2 dosáhla skutečnosti, že od letošního března je v průměru 80 % žádostí o vyjádření vyřizováno bez zásahu operátora. Vezmeme-li v úvahu, že Telefónica O2 zpracovává v průměru 500 žádostí denně, jedná se o výrazný posun v automatizaci procesů. Telefónica O2 má z důvodu synergických efektů jednotného postupu snahu poskytnout svou zkušenost i ostatním správcům inženýrských sítí, a proto se ujala koordinační role při stanovení jednotného obsahu a formátu dat žádosti o vyjádření předávaných z portálu nabírání žádostí vlastnímu procesu vyjadřování, tak aby žádost o vyjádření měla víceméně stejný obsah ve všech svých výskytech v informačních systémech jednotlivých správců inženýrských sítí. Tento proces byl v průběhu července uzavřen shodou všech zúčastněných, takže první verze definice formátu je již odborné veřejnosti známa a výhledově umožní kroky jako předávání žádostí mezi správci až po centrální nábor požadavků stavebníků bez dopadů na interní postupy zpracování žádostí o vyjádření u jednotlivých správců inženýrských sítí.
V průběhu této aktivity iniciovali někteří správci výběrová řízení na dodavatele výše popsaného systému, tak např. se objevil tendr na Systém pro automatizované poskytování VES, digitálních dat a dat ÚAP (vysvětlení zkratek viz níže) vypsaný společností ČEZ, kde hlavními interními uživateli projektu budou zejména společnosti ČEZ Distribuce a ČEZ ICT Services, resp. jejich oddělení spravující elektrickou a sdělovací síť. Společnost RWE vypsala výběrové řízení na dodavatele Externího mapového portálu reflektujícího výše zmíněnou oblast. Společnost NET4GAS také zvažuje posun svého řešení k automatizaci procesu vyjadřování. V době, kdy je psán tento článek, je uzavřeno výběrové řízení u ČEZ, takže v polovině srpna mohla společnost HSI zahájit na základě vítězství ve výběrovém řízení realizaci projektu Systému pro automatizované poskytování VES, digitálních dat a dat ÚAP (zkráceně Rozvoj mapových služeb). Tento projekt bude mít kromě interních uživatelů zmíněných výše i externí uživatele z řad občanů – stavebníků, ale i projekčních kanceláří nebo obcí s rozšířenou působností či krajských úřadů.
Projekty tohoto charakteru v sobě mohou zahrnovat pokrytí mnoha oblastí, v tomto případě jde o tři oblasti, které mají leccos společného, ale i něco odlišného.
- VES – automatizovaná linka na poskytování vyjádření k existenci sítě.
- ÚAP – automatizované poskytování územně analytických podkladů pro územní plánování. I zde se jedná o automatizovaný postup, který zajistí předání dat autorizovanému uživateli. Žadatel (obec s rozšířenou působností nebo krajský úřad) tak může jednoduše definovat jevy, k nimž potřebuje příslušná data, a po automatizovaném vygenerování a avízu o připravenosti si je stáhnout, aniž by musel s kýmkoliv jednat.
- DDPP – tato zkratka rozhodně není tak známá jako předchozí a skrývá se za ní poskytování digitálních dat pro projektanty. Opět se jedná o automatizovaný postup, ve kterém žadatel (zaregistrovaná projekční firma) po autorizaci na portálu definuje území, ze kterého chce získat data, a ta jsou (stejně jako v předchozím případě) automatizovaně generována a vystavena ke stažení.
Na počátku bude slovo, tedy požadavek uživatele zadaný prostřednictvím portálu – informace o žadateli včetně metody zaslání vyjádření a příslušné (předpokládá se) e-mailové adresy pro komunikaci, zákres území žádosti a potvrzení žádosti.
O vlastní zpracování žádosti se pak bude starat sada komponent, komunikujících s daty GIS, se záznamy např. v SAP až k předání vyjádření, a to ve většině případů bez zásahu uživatelů systému. Případy, kdy z různých důvodů nelze vyjádření vygenerovat automatizovaně, budou přiděleny zpracovateli, který s další automatizovanou podporou vyjádření připraví a případ znovu zařadí do standardního workflow.
Jedná se tedy o poměrně rozsáhlé projekty, takže společnost HSI má výhodu, že může využít získané zkušenosti z obdobných projektů, zejména pro již zmíněnou společnost Telefónica O2, ve které již je linka na plně automatizované vydávání vyjádření k existenci sítí na základě elektronicky podané žádosti (na portálu) v plném provozu a jistě také již řada čtenářů mohla ocenit operativnost a komfortnost takového elektronického podávání žádostí a rychlost elektronicky odesílaných vyjádření.
V případě řešení ČEZ se jako základ technologického řešení systému předpokládá:
- využití stávající GIS technologie (ESRI), vč. provozování a instalace tenkého klienta, databázového úložiště Oracle a standardních rozhraní na ostatní systémy,
- podpora automatizovaného vyjadřování o existenci sítí, ve výjimečných případech, kdy bude pro rozhodnutí o střetu nutný ruční zásah, bude připraven customizovaný klient ESRI ArcMap pro zpracování ručního vyjádření,
- portálové řešení umístěné vně ostatních systémů (demilitarizovaná zóna), komunikace zajištěna prostřednictvím webových služeb, využito technologie ASP.NET s podporou vizuálně atraktivních komponent,
- řídící logika vlastního řešení obsahu žádosti je postavena na modulárním zpracování požadavků s definovanými pravidly a podmínkami, včetně workflow,
- zajištění stahování digitálních dat a dokumentů, zasílání elektronických dokumentů e-mailem, listinná forma dokumentů bude distribuována klasickou nebo hybridní poštou,
- plná integrace služeb WMS, WFS jako preferované platformy komunikace mezi jednotlivými účastníky stavebních, investičních a plánovacích aktivit v území,
- systém umožní napojení na portál VOK s přebíráním identifikačních údajů zadavatele,
- řešení bude respektovat standardy zadavatele v oblasti komunikačního prostředí (SAP XI), provozního prostředí (CITRIX) a internetových prohlížečů.
Mezi cíle projektu patří automatizace uvedených procesů, a tedy zejména jejich sjednocení napříč skupinou, snížení pracnosti při jejich pokrytí, zkrácení doby zpracování, nebo chcete-li, zrychlení odezvy směrem k žadateli a v neposlední řadě zvýšení uživatelského komfortu pro zákazníky, externí, ale nejdůležitější uživatele tohoto systému.
První fáze projektu, podrobná specifikace řešení v dokumentu Cílový koncept, má termín říjen 2010, další klíčové milníky projektu jsou vlastní realizace, pilotní provoz, nasazení a podpora produktivního provozu. Dokončení projektu je plánováno na listopad roku 2011.
Společnost HSI věří, že obdobné projekty na sebe nenechají dlouho čekat a zhodnotí se tak synergické efekty, které správci inženýrských sítí předpokládají, tj. zejména zajištění efektivního komunikačního prostředí pro styk s odbornou i laickou veřejností v oblasti dokumentace sítí.
Ing. Ladislav Bečvařík, ředitel společnosti
Ing. Miroslav Kaňka, ředitel divize SW HSI, spol. s r. o.