
Jinak ovšem všude bylo vidět, že navigace rozhodně nekončí, naopak. Kdyby letos chtěli pořadatelé CeBITu dát všechny vystavovatele s GIS nebo GPS řešeními do jednoho pavilonu, asi by nenašli dostatečně velkou halu. Přestože nejvíce těchto řešení bylo vidět v halách 4 a 6, průvodce veletrhem nás po cestě za těmito firmami zavedl také do všech ostatních pavilonů. A kdybychom je chtěli všechny obejít, rozhodně by nám nestačil jeden necelý výstavní den, který jsme měli k dispozici v rámci již tradiční akce „Na CeBIT letadlem", pořádané společností 4U Support. Dostat se tímto způsobem na CeBIT je vynikající, ušetříte si nejen časově náročnou cestu autem, autobusem nebo vlakem. Ale díky tomu, že jde opravdu o pouze jednodenní akci a výstaviště musíte opustit ještě před uzavírací 18. hodinou, je potřeba si svůj pobyt co nejpečlivěji naplánovat, abyste opravdu stihli vidět vše, co chcete.
Vzhledem k výše uvedené skutečnosti bylo naším prvořadým zájmem navštívit především české, případně slovenské zástupce vystavující na CeBITu, a to nejen z oblasti GISu. Již dopředu mohu avizovat, že se nám to stoprocentně nepovedlo, a i tak jsme se na zpáteční cestu letadlem dostavili značně utrmácení.
Zcela pravidelným vystavovatelem mezi poskytovateli GIS řešení bývá například pražský MapFactor, který se zabývá vývojem softwaru pro práci s mapami a navigačními systémy GPS. Jinak tomu nebylo ani letos. Stále nabízí navigační software a GPS navigace pro běžné spotřebitele, ale podle slov Tomáše Kaczera je patrný velký posun do poskytování profesionálních řešení – v současnosti sem patří Pocket, PDA a PC Navigator 9 Truck s informacemi o výškách podjezdů, šířkách silnic a nosnostech mostů a systém pro sledování vozidel.
Jiným dlouholetým českým vystavovatelem je společnost Level Náchod. Ta se na profesionální využití GIS technologií zaměřila už dávno a letos propagovala hlavně PosiTrex, což je mezinárodní elektronický systém pro sledování, kontrolu a zabezpečení vozidel nebo jiných pohyblivých a statických objektů přes internet, fungující na principu kombinace technologií GPS a GSM. Specializací, která vás většinou zaujme v expozici na první pohled, je monitorování pohybu vagónů, Level však nabízí také monitorování pohybu vozidel, zabezpečení vozidel a objektů a nechybí ani prostředky pro lokalizaci osob.
Tím ovšem výčet českých zástupců z oblasti GIS končí, neboť další obvyklý vystavovatel, společnost Secar Bohemia a její prezentace systémů Sherlog, tentokrát k vidění nebyla a žádná nová nepřibyla. Mezi vystavovateli jsme našli ještě slovenskou společnost Sygic, založenou v roce 2004, která vyvíjí a prodává turn-by-turn hlasem řízené GPS navigace pro širokou škálu mobilních zařízení. A dodává svůj GPS software do celého světa ve více než 30 jazycích, včetně čínštiny, arabštiny, perštiny, malajštiny, řečtiny, ruštiny a evropských jazyků, ve spolupráci s poskytovateli map na podporu mapy pro všechny regiony. Jejich stánek byl doslova obležen návštěvníky, a tak pracovníci firmy byli asi se svou účastí spokojeni.
Ke „spřátelené" a okrajově s GPS a GIS zaměřením související, bychom mohli připočíst ještě slovenskou firmu 2J z Bardějova. Ta nabízela svoje antény pro GPS, GSM a WIFI (vše v jednom) a ústy své zástupkyně s nádherným „slovenským" jménem Janette Jarvie si stěžovala si na neodbornou veřejnost, která jí brala ne zrovna levné katalogy. Oproti minulým ročníkům otevřeli pořadatelé brány široké veřejnosti po celou dobu konání veletrhu. O čem to svědčí?.
Mezi domácími vystavovateli nechyběl například výrazný GPSoverIP, mezi mezinárodními se objevilo mnoho dalších z dálného východu, když už i v minulých letech nebyli k přehlédnutí. Společná expozice Software AG a IDS Scheer mne zaujala nejvíce ze všech stánků, kde účastník CeBITu mohl najít alespoň něco z GIS řešení. Tyto dvě firmy, o kterých jsme do té doby nevěděla, že fúzují, mne velmi mile překvapily svou spoluúčastí na veletrhu. Software AG uzavřel loni v listopadu strategické partnerství s TomTom WORK a prezentoval zde společné řešení pro Fleet Management, neboli řízení vozového parku.