Čekala mě dovolená, tak jsem uvítal, že bych ji mohl strávit společně s mým oblíbeným hercem Pavlem Liškou. Ne tak úplně, ale pouze s jeho hlasem. Uvažuji o navigaci do auta, a tak spojení těchto dvou věcí mě oslovilo. Byl jsem zvědavý, jak se taková věc v autě chová a co vše mi dovede nabídnout.
Počátek i cíl je zadán, volím nejkratší trasu a vyrážím. Chci jet mou známou trasu, ale slyším, že se mám obrátit a jet na druhou stranu. Podívám se tedy v dostupné simulaci, kudy je trasa naplánována, a celkem mě překvapuje, že mám jet na opačnou stranu přes sídliště a pak se vracet, když vede cesta přímo, říkám si, nikdo není neomylný a jedu jako vždycky. Liška mi oznámí, že jedu špatně a že to mám otočit, ale já dělám, že ho neslyším. Nakonec trasu přepočítá a pak je už vše v pořádku. Jedu opět tu svou známou trasu a jsme oba spokojeni. Dorazil jsem bezpečně do cíle. Jen ta nabíječka, která není zrovna z těch menších, mě cestou zavazela před řadicí pákou auta. Asi bych si musel zásuvku někam posunout nebo mít jiné auto, to mi požitek z jízdy trochu kazilo.
Od teď tě budu poslouchat. A vyplatilo se, při zadání nejkratší trasy si najde „Lišák“ zkratku i přes vesnice, kde klidně opustí hlavní silnici a po chvíli se na ni zase vrátí.
První nahlédnutí do krabice
Navigace včetně příslušenství je zabalena v pěkné krabici, což na mě působí vždy příjemně. Po jejím otevření a rozbalení sáčků se mi do rukou dostává opravdu pěkně vypadající navigace s příjemným designem a velkým displejem. Nemám možnost porovnat, zda se jedná, jak výrobce reklamuje, o nejtenčí navigaci na trhu, ale její rozměry včetně tloušťky jsou mi sympatické. Moc se mi líbilo i pouzdro na navigaci s protiskluzným povrchem, do kterého se po odepnutí ze stojanu ukládá. Nevypadává z něj a je tam bezpečně uložena.Instalace navigace
Teď ještě poskládat držák, připojit nezbytné kabely do konektorů a nabít vestavěný akumulátor. To je celkem hračka, nic složitého na tom není. Velká přísavka je na masivním držáku se třemi klouby, aby bylo možno nastavit přesnou polohu, jak komu vyhovuje. Drží silně a za celou dobu jsem neměl potřebu přísavku opravovat, že by na ostrém letním slunci a následujících chladných nocích odpadávala. Co mě proto nemile překvapilo, byl fakt, že zajišťovací zobáček držící celou navigaci ve stojanu je asi jen půl milimetru veliký. Toto místo je namáhané pokaždé, když je navigace do stojanu vkládána i odpojována pro uložení. Kdyby tam mohla být jednou provždy zasazena, tak by mě to asi nijak neznepokojovalo, ale vzhledem tomu, že navigace ve stojanu v prázdném autě je stále lákadlem zlodějů, tak jsem měl v plánu ji pokaždé brát s sebou a měl jsem strach, kdy tento zobáček upadne. Naštěstí se tak nestalo, ale mé zkušenosti s podobnými zobáčky jsou takové, že na upadnutí nedají dlouho čekat. Tento díl je demontovatelný a snad i jako náhradní díl dostupný.Multimédia v navigaci
Navigaci jsem používal na dovolené, kam jely samozřejmě i děti, a tak jsem se rozhodl využít i nabízenou možnost přehrávání videa. V návodu stojí vytvořit na paměťové kartě s mapami novou složku a tam video nahrát. Tak jsem to tak udělal, a nic. Tak jsem nahrál do složky i nějakou fotografii a hudbu v mp3 a čekal jsem, co se stane. Přepnul jsem na fotografie a vše fungovalo, jak mělo, fotografie jsem viděl pěkně, stejně tak po přepnutí na audio se objevil seznam skladeb, jen nevím, proč na první obrazovce byly názvy správně latinkou, ale na dalších záložkách se názvy přeložily do japonských znaků. Ale video stále nic. Nikde v návodu ani zmínka, jaký formát videa navigace podporuje a co po mně vlastně chce. Nakonec se mi to povedlo rozkousnout a video jsem tam nahrál tak, že fungovalo, navigace podporuje totiž jen wma, takže avi ani mpeg tam hrát nebude. Možná si někdo řekne, no to je jasné, ale mě to jasné tedy nepřišlo, takže bych ocenil zmínku v návodu. Stejně tak bych ocenil i dodávaný software na připojení k počítači včetně kabelu. Software je sice zadarmo ke stažení na webu, ale ne každý má doma připojení a vzhledem k ceně celého balení by to bylo asi fér, mohl by být třeba na společném CD s návodem, kde je pouze jedno malé pdf. USB kabel jsem si půjčil od externího disku, nevím, proč není přiložen.První připojení navigace
Baterie je nabitá, tak zapínám a spouštím navigaci. Snad si s ní nějak poradím. Dotykový displej mi ze začátku dělal trochu problémy, ale netrvalo dlouho a byli jsme kamarádi. Funguje přesně, a když se ví, jak, tak i jemně. Celkem rychle se dalo zorientovat i v položkách nabídek, a to i díky kompletnímu českému prostředí. Vybral jsem si jedno z mnoha autíček a nastavil barvy silnic. Dá se také vybrat denní, či noční nastavení tak, aby obraz nerozptyloval pozornost řidiče. Uživatelského nastavení je tam mnoho, ale přijatelné je i tovární, ke kterému se dá vždy jednoduše vrátit. Za tu chvíli, co jsem si s navigací „hrál“, ukazuje ale baterie ztrátu dílku nabitosti. Používám tedy přibalenou autonabíječku do zapalovače, nastavuji cíl cesty a jdu to vyzkoušet, ještě než vyrazím na zmiňovanou dovolenou, abych pak nezdržoval.Počátek i cíl je zadán, volím nejkratší trasu a vyrážím. Chci jet mou známou trasu, ale slyším, že se mám obrátit a jet na druhou stranu. Podívám se tedy v dostupné simulaci, kudy je trasa naplánována, a celkem mě překvapuje, že mám jet na opačnou stranu přes sídliště a pak se vracet, když vede cesta přímo, říkám si, nikdo není neomylný a jedu jako vždycky. Liška mi oznámí, že jedu špatně a že to mám otočit, ale já dělám, že ho neslyším. Nakonec trasu přepočítá a pak je už vše v pořádku. Jedu opět tu svou známou trasu a jsme oba spokojeni. Dorazil jsem bezpečně do cíle. Jen ta nabíječka, která není zrovna z těch menších, mě cestou zavazela před řadicí pákou auta. Asi bych si musel zásuvku někam posunout nebo mít jiné auto, to mi požitek z jízdy trochu kazilo.
A jedeme
Tak, a je to tady, jede se už na čisto. Vše funguje a Liška povídá, co a jak. Jen je škoda, že ho moc neslyším, protože se udělalo teplo a já otevírám okénko u auta, takže více než Lišku slyším ruch ulice a svist větru okolo. Ale po několika kilometrech zjišťuji, že to není až tak důležité, že mi spíše vyhovuje to, že mě hlas vpovzdálí upozorní, že se něco bude dít, a kouknutím na displej a velkou šipku v levém spodním rohu společně s číslem metrů či kilometrů je hned zřejmé, co a za jak dlouho. Mapa se překresluje plynně a naprosto přesně. Líbí se mi i digitální ukazatel rychlosti a názvy ulic, když jedu přes město. Škoda jen, že když už jsou v mapě 3D obrázky budov, tak tam jako Brňák nenajdu ani Petrov, ani Špilberk, zato v Praze je to 3D budovami poseto. To ale nemění nic na tom, že si chce při cestě se mnou někdo povídat. A je to sám Pavel Liška. Zase budu někam odbočovat a pořád se jede, dokud nejsme na místě.Zkouška, co „Lišák“ vydrží
Při jednom z výletů jsme si stanovili jako vždy nějaký cíl cesty. Ale někoho z auta nenapadlo nic lepšího, než že se podíváme i někam mimo plán. Proč ne, ale „Lišáka“ už nechám tak. Takže poté, co mi navigace oznámila Po 200 metrech toč volantem doprava, jsem to řezal prudce vlevo a tím to začalo. Prvně jako by nic mi bylo „Lišákem“ oznámeno, kam to jako jedu. Ale bral to jako omyl a říkal, že to mám otočit. Neposlechl jsem. Oznámil, že jedu úplně špatně. Ignoroval jsem ho a on se mě snažil první možnou uličkou vrátit zpět. Marně, jedu dál. Následovala hláška, jako že tohle jsme si tedy nedomluvili, a bylo to zrovna u pole, kde mě první polní cestou opět s klidem navigoval na původní místo. Ne, budu tvrdý, nepovolím a jedu dál. Vtom mi Liška oznámí, že on tady tedy nemusí být. Čekal jsem, co se stane dál, jestli se naštve a vypne. Nestalo se, je to kamarád v dobrém i zlém. Nevynechal jedinou cestičku, aby se mě nesnažil vrátit zpět. Dorazili jsme na onu neplánovanou zastávku. Po chvíli jsme se opět vrátili na původní trasu a oba jsme byli spokojeni.Od teď tě budu poslouchat. A vyplatilo se, při zadání nejkratší trasy si najde „Lišák“ zkratku i přes vesnice, kde klidně opustí hlavní silnici a po chvíli se na ni zase vrátí.
Jde se spát
Za celý den toho bylo jistě dost pro všechny, ale ne dost pro navigaci. Má před sebou ještě jeden úkol, pohádku na dobrou noc. Vyndávám ji tedy ze stojanu a vyhledávám nějaký ten video soubor. Vím, že bez nabíječky to chvíli pojede, a případně to zítra zase v autě dobiji. Myslím, že to byl fajn den a že jsme si to s navigací užili.Bude mi smutno
Dovolená je pryč, ale zážitky zůstanou. I přes naše a „Lišákovy“ počáteční neshody, které se daly předpokládat, neznali jsme se, mi bude po něm smutno. Celkem jsme si na sebe zvykli, a i když má své mouchy jako každý, tak mi bude teď kámoš v autě chybět. Ne jednou mi pomohl najít tu správnou cestu a je i fajn přítel na to, když je člověk třeba v autě sám. Jsem rád, že jsme mohli spolu strávit dovolenou, a dost možná že na tu další pojedeme zase spolu.Technické specifikace
- CPU: 467Mhz
- Displej: dotykový barevný 4,3" HighBrightness (480x272 px)
- Operační paměť: 128 MB DDR
- Vnitřní paměť: 1 GB
- Integrovaná GPS: MTK
- Externí přijímač RDS-TMC
- Multimediální vybavení: přehrávač hudebních a video souborů, prohlížeč obrázků
- Rozměry: 117 mm x 77,4 mm x 11,5 mm
- Hmotnost: 130g
- Bluetooth handsfree
- FM vysílač
- USB, podpora MicroSD/SDHC karet
Příslušenství
- aktivní držák do auta
- auto-nabíječka
- nabíječka
- externí přijímač RDS-TMC
- elegantní kožené pouzdro
- manuál - quick use a CD s kompletním manuálem
- 8 GB MicroSD karta s předinstalovaným softwarem Dynavix 8 a mapami
Na testování zapůjčila společnost Dynavix.