V břez­nu 2024 ztra­ti­la ob­rov­ská kon­tej­ne­ro­vá loď při vy­plou­vá­ní z bal­ti­mor­ské­ho pří­sta­vu ener­gii. Loď o hmot­nos­ti 100 tisíc tun vy­bo­či­la z kurzu a na­ra­zi­la do mostu Fran­cis Scott Key Bridge. Sráž­ka si vy­žá­da­la ži­vo­ty šesti sta­veb­ních děl­ní­ků, kteří na mostě pro­vá­dě­li údrž­bu. Rov­něž za­sta­vi­la pro­voz pří­sta­vu a pře­ru­ši­la dů­le­ži­tou do­prav­ní tepnu. Tragé­die zdů­raz­ni­la po­tře­bu odol­něj­ší in­frastruk­tu­ry.

Toto je pro­blém, který je v hle­dáč­ku vlád­ních agen­tur a pro­vo­zo­va­te­lů in­fra­stru­k­tu­ry po celé zemi, včet­ně úřadu De­la­ware River and Bay Au­tho­ri­ty (DRBA). Od roku 2023 za­ča­la DRBA in­sta­lo­vat na mostě De­la­ware Me­mo­rial Bridge zdo­ko­na­le­ný sys­tém ochra­ny před sráž­ka­mi. Práce za­hr­nu­jí osm masiv­ních, ka­me­nem vy­pl­ně­ných „del­fí­no­vých“ válců, každý o prů­mě­ru 80 stop, které mají chrá­nit pi­lí­ře mostu. Sou­čás­tí to­ho­to vi­zi­o­nář­ské­ho pro­jek­tu je také di­gi­tál­ní dvoj­če.

Di­gi­tál­ní dvoj­ča­ta jsou po­drob­né vir­tu­ál­ní mo­de­ly fy­zic­kých ob­jek­tů, jako jsou mosty, vodní sys­témy nebo do­kon­ce celá města. Tyto mo­de­ly umožňují zís­kat nové po­znatky, zlep­šu­jí spo­lu­prá­ci a při­ná­še­jí další vý­ho­dy po celou dobu ži­vot­nos­ti ma­jet­ku – od plá­no­vá­ní a ná­vr­hu až po vý­stav­bu a pro­voz ma­jet­ku. Di­gi­tál­ní dvoj­če díla De­la­ware Me­mo­rial Bridge vy­tvo­ři­la fi­la­delfská in­že­nýr­ská kon­zul­tač­ní firma Pen­no­ni. Model umož­nil zú­čast­ně­ným stra­nám pro­hléd­nout si de­tai­ly bez­peč­nost­ních prvků mostu ještě před do­kon­če­ním stav­by, které je na­plá­no­vá­no na rok 2025.

Vi­zu­a­li­za­ce Pen­no­ni vy­u­ží­vá sílu 3D dlaž­dic, ko­mu­nit­ní­ho stan­dar­du Open Geo­spa­tial Con­sor­ti­um (OGC), který vy­tvo­ři­la firma Ce­si­um, za­bý­va­jí­cí se 3D geo­prosto­ro­vý­mi tech­no­lo­gi­e­mi. Stan­dard 3D Tiles se uká­zal jako trans­for­mač­ní tech­no­lo­gie pro sek­tor in­frastruk­tu­ry a další ob­las­ti. Díky při­jí­má­ní a vy­kres­lo­vá­ní ob­rov­ské­ho množ­ství 3D geo­pro­sto­ro­vých dat umo­ž­ňují 3D dlaž­di­ce vy­so­ce věr­nou a in­tu­i­tiv­ní vi­zu­a­li­za­ci re­ál­né­ho pro­stře­dí, zejmé­na v kom­bi­na­ci s roz­sáh­lý­mi geo­prosto­ro­vý­mi daty Go­o­glu.

Pen­no­ni na­pří­klad vy­u­ží­vá in­for­ma­ce z Map Go­o­gle v po­do­bě fo­to­re­a­lis­tic­kých 3D dlaž­dic Go­o­gle a výkon plu­gi­nu Ce­si­um for Unre­al, který vy­u­ží­vá nej­mo­der­něj­ší mož­nos­ti a vy­kres­lo­vá­ní vy­tvá­ře­né tvůr­čím en­gi­nem Unre­al En­gi­ne. Místo roků če­ká­ní na do­kon­če­ní pro­jek­tu a pak po­ři­zo­vá­ní a zve­řej­ňo­vání fo­to­gra­fie, je možné vi­zu­a­li­za­ce zob­ra­zo­vat oka­mži­tě, v sou­čas­nos­ti.

Hledání rovnováhy

Od­vět­ví in­frastruk­tu­ry je pod tla­kem, aby sil­ni­ce, mosty a další kri­tic­ká in­frastruk­tu­ra byly odol­něj­ší a udr­ži­tel­něj­ší. Vzhle­dem k pří­kla­dům, jako je most De­la­ware Me­mo­rial Bridge, není pře­kva­pe­ním, že pře­chod na hy­perre­a­lis­tic­kou vi­zu­a­li­za­ci v re­ál­ném čase se stává ne­zbyt­ným. Je to ne­u­stá­lá rov­no­vá­ha mezi kva­li­tou, roz­poč­tem a časem. Ce­si­um umožňuje ur­či­tou fle­xi­bi­li­tu roz­počtu a času.

Tento posun vy­svět­lu­je dů­vo­dy ne­dáv­né akvi­zi­ce Cesia ze stra­ny Bent­ley Sys­tems, spo­leč­nos­ti za­bý­va­jí­cí se soft­warem pro in­frastruk­tur­ní in­že­nýr­ství. Ilu­stru­je také dů­vo­dy no­vé­ho stra­te­gic­ké­ho part­ner­ství Bent­ley s Go­o­glem, které bylo ozná­me­no na pře­dá­vá­ní cen 2024 Year in In­frastructu­re and Going Di­gi­tal Awards. Kaž­do­roč­ní akce Bent­ley se ko­na­la 8.–9. října v ka­nad­ském Van­cou­ve­ru.

Kontext je důležitý

bentley-google-announcement-yii2024-2442

Dva lidé stojí na pódiu před vel­kou ob­ra­zov­kou se slo­vem „Go­o­gle“ a pro­mlou­va­jí k pu­b­li­ku. Part­ner­ství s Go­o­glem po­skyt­ne uži­va­te­lům a vý­vo­já­řům soft­wa­ru Bent­ley mož­nost kom­bi­no­vat svá bo­ha­tá pro­jek­to­vá in­že­nýr­ská data s ma­pa­mi Go­o­gle, fo­to­re­a­lis­tic­ký­mi 3D dlaž­di­ce­mi Go­o­gle a jeho ana­ly­tic­ký­mi a clou­do­vý­mi služ­ba­mi AI. Tom Kurke, ve­dou­cí od­dě­le­ní eko­sys­té­mů a pod­ni­ků Bent­ley, uvedl, že Bent­ley uči­ni­la klí­čo­vé kroky díky akvi­zi­ci Cesia, part­ner­ství s Go­o­glem a zá­vaz­ku k ote­vře­ným stan­dar­dům pro­střed­nic­tvím kon­sor­cia Open Geo­spa­tial Con­sor­ti­um. Vzhle­dem k tomu, že data v re­ál­ném čase a po­kro­či­lá 3D vi­zu­a­li­za­ce se stá­va­jí pro mo­der­ní in­frastruk­tu­ru kri­tic­ký­mi, stojí Bent­ley Sys­tems v čele vy­tvá­ře­ní ote­vře­né­ho, in­te­ro­pe­ra­bil­ní­ho eko­sys­té­mu pro bu­douc­nost in­frastruk­tur­ních ná­stro­jů.

Díky tomu, že je Ce­si­um sou­čás­tí Bent­ley, do­dá­vá kaž­dé­mu kroku pro­ce­su na­vr­ho­vá­ní více sou­vis­los­tí a vý­vo­já­ři lépe chá­pou, co budou je­jich roz­hod­nu­tí zna­me­nat v re­ál­ném světě. S ta­ko­vým množ­stvím do­stup­ných dat – ať už jde o sa­te­lit­ní sním­ky, LiDAR nebo další – za­chy­cu­jí 3D dlaž­di­ce celý kon­text, což usnad­ňuje je­jich uklá­dá­ní, sdí­le­ní a pro­ni­ká­ní do kon­krét­ních de­tai­lů.

Význam otevřených standardů

Bent­ley také pro­hlou­bi­la své za­po­je­ní a in­ves­to­va­la více peněz do Open Geo­spa­tial Con­sor­ti­um, tři­ce­ti­le­té stan­dar­di­zač­ní or­ga­ni­za­ce, která se za­bý­vá tím, aby geo­gra­fic­ké in­for­mač­ní sys­témy (GIS) a geo­prosto­ro­vé ná­stro­je zů­sta­ly ote­vře­né a pří­stup­né.
Zá­sad­ním mo­men­tem bylo při­je­tí 3D dlaž­dic Ce­si­um jako ofi­ci­ál­ní­ho stan­dar­du OGC, které za­jis­ti­lo, že ino­va­ce Cesia bude možné po­u­ží­vat na růz­ných plat­for­mách, aniž by byly uzam­če­ny za zdí pro­pri­e­tár­ní­ho sys­té­mu nebo do­da­va­te­le. Kurke říká, že po­slá­ní OGC za­brá­nit pro­pri­e­tár­ní­mu uzamče­ní a pod­po­řit in­te­ro­pe­ra­bi­li­tu dat se do­ko­na­le sho­du­je se zá­vaz­kem Bent­ley k ote­vře­ným stan­dar­dům. Geo­prosto­ro­vá data Go­o­gle také do­dr­žu­jí zá­sa­dy OGC pro ote­vře­ný pří­stup, což dále umo­ž­ňuje in­te­gra­ci s Bent­ley ná­stro­ji.

Do velkého otevřeného prostoru

In­frastruk­tur­ní in­že­nýr­ské firmy, vlády, fi­nanč­ní in­sti­tu­ce a další za­in­te­re­so­va­né stra­ny stále více po­ža­du­jí chytřej­ší a pro­po­je­něj­ší ná­stro­je, které jim umo­ž­ní na­vr­ho­vat, bu­do­vat a pro­vo­zo­vat kri­tic­kou in­frastruk­tu­ru. Kurke říká, že po­tře­ba ote­vře­ných stan­dar­dů ne­by­la nikdy větší a Bent­ley razí cestu k bu­douc­nos­ti, kdy budou in­fra­struk­tur­ní ře­še­ní ote­vře­ná, in­te­ro­pe­ra­bil­ní, šká­lo­va­tel­ná a fle­xi­bil­ní.

Uza­vře­né, pro­pri­e­tár­ní eko­sys­té­my ome­zu­jí ino­va­ce a vy­tvá­ře­jí dlou­ho­do­bé pro­blé­my z hle­dis­ka do­stup­nos­ti dat a in­te­ro­pe­ra­bi­li­ty ná­stro­jů. Nikdy to není jen cesta; nikdy to není jen most. Každý in­frastruk­tur­ní pro­jekt je mul­ti­dis­ci­pli­nár­ní. Tak fun­gu­je svět. Je ne­zbyt­né za­cho­vat in­te­ro­pe­ra­bi­li­tu, aby se všech­ny části mohly vzá­jem­ně doplňovat. Máme pří­le­ži­tost, která se na­skyt­ne jed­nou za ge­ne­ra­ci, aby si od­vět­ví in­frastruk­tu­ry zvo­li­lo cestu k ote­vře­nos­ti a při­způ­so­bi­vos­ti.

Tato nová éra soft­wa­ru bude na­ko­nec utvá­ře­na roz­hod­nu­tí­mi vý­vo­já­řů a zú­čast­ně­ných stran, kteří bu­du­jí a udr­žu­jí kri­tic­kou in­frastruk­tu­ru, jako je most De­la­ware Me­mo­rial Bridge. Bu­douc­nost bude jako vždy zá­vi­set na dneš­ních roz­hod­nu­tích.

Redakčně upravený překlad článku Street Smarts: Bentley’s Partnership With Google — And Its Acquisition Of Cesium — Chart A New Era For How We Design, Build And Operate Our Infrastructure na blogu Bentley.