Nic nejde hned aneb existuje ideální řešení?
Jednou ze základních služeb, které podporují a zkvalitňují prodej koupelen, jsou jejich návrhy a vizualizace. Nesporné výhody, které tato atraktivní pomůcka lidem přináší, můžeme s trochou nadsázky srovnávat například s výhodami mobilního telefonu. Stačí se poohlédnout 10–15 let zpátky, kdy prodejci ještě kreslili náčrtky v lepším případě na milimetrový papír – půdorys, stěnu po stěně a pastelkami naznačovali, kde bude listela, kde dekor. Co změna, to další papír. V kontextu s mobilním telefonem si již nikdo z nás nedokáže představit nosit mobil o velikosti i hmotnosti vysílačky z druhé světové války.
Po cestě do své kanceláře nechá ještě sundat nápis z výlohy „Návrhy koupelen ve 3D“ a s výrazem čerstvého paroháče vyloví vizitku pana 3D. Po pěti vypípnutých, sedmi obsazených a třech nedostupných hovorech se na našeho pana ředitele konečně usmálo štěstí. Také informace, která přišla z druhého sluchátka, se v tu chvíli zdála jako dar z nebes: „Po veletrhu jedu na 14 dnů na dovolenou, ale hned potom bych se u vás stavil a zaškolím vás.“ Lidé nejsou tak zlí, míní s úsměvem ředitel.
Po měsíci opět tváří v tvář s panem 3D, kávička, 2 cukry, „jo, milý pane,“ povídá mladík, „chtělo by to nový hardware, čtyřjádro, pořádnou grafárnu, aspoň pětikilo hadr a místo téhle jehličky lasercolor.“ Pan ředitel polyká na sucho a připočítává k návratnosti další 2 týdny. Za měsíc, kdy pubertální synovec zvaný Ajťák připravil strýci vše potřebné, spouští v pondělí v 9.00 hodin naše známá dvojka čerstvé „sedmičky“ a popíjí přátelskou kávu společně se světlovlasou asistentkou pana ředitele. „Vidíte, jak jsem vám říkal, pane, instalace je jednoduchá, další, další, ok a ikonu zástupce na plochu storno,“ říká pohrdavě pan 3D. „A nyní vám znovu ukážu, jak jednoduchá a zábavná činnost vás čeká,“ pokračuje. Ve 13.00 hodin probouzí pan 3D spícího pana ředitele a předává mu fakturu za zaškolení se sumou odpovídající cestě do Moskvy pražským taxíkem, se slovy „kdybyste ještě něco potřeboval, kdykoliv mi prosím zavolejte“. S pevným stiskem ruky, uhrančivým pohledem a úsměvem prodavače vysavačů opouští koupelnové studio.
I my jej na chvíli opustíme. Vyprávění vám může vzdáleně připadat jako parodie na některou z povídek Šimka a Grossmanna, bohužel vás musím zklamat, je to spíš příběh podle skutečné události a rozhodně není k smíchu.
Až jednoho krásného dne, konečně mladý schopný a vzdělaný člověk, se znalostí 3D programu a sebevědomím gigola, říkejme mu důvěrně třeba Vašek. Ihned smlouva, vlastní kancelář, mobil a k dispozici i světlovlasá asistentka. Vše by se zdálo jako dokonalé, malá chybka je jen v tom, že náš přítel Vašek umí pracovat v jiném programu, než má pan majitel v počítači, ale to není problém, to se dá lehce naučit, stačí v rychlosti ukázat, co a jak, od pana 3D a to prý za poloviční čas než posledně. Opravdu za chvíli po odchodu pana 3D se již rýsuje první koupelna, už i s obklady, vanou, umyvadlem, no paráda! To už můžeme pověsit zase ceduli s návrhy a hrnout to na Vaška pluhem. A hle, když se daří, tak se daří, máme tu už první zakázku. Vezměte místo, prosím, kávička, 2 cukry, prosím, jak si račte přát.
Vašek žhaví sedmičky, mezitím významně otáčí projektem a hledá koupelnu. „Á tady. Nejdříve překreslíme půdorys do počítače,“ poučuje a začíná tvořit. Po chvilce znejistí, „sakra, vy máte šikmou stěnu s dveřmi, to ten program neumí,“ zalže. Udělá tedy stěny rovně, pak asi 10 minut zkouší najít ikonku s krovem a nenalézá. Trošičku nervózně poprosí zákazníky o strpení a s mobilem a vizitkou HEPL ME 3D opouští kancelář. Za dalších deset minut se s úsměvem vrací a ujistí, že to byla jen drobnost, na kterou si hned nevzpomněl. „Obklady, které jste si vybrali, sice nemáme ještě v databázi, zatím vám tam dám podobné od jiné značky, jsou také do oranžova, vanu chcete rohovou, v počítači máme jen rovnou, tak ji otočím na šikmo a bude to, umyvadlo se skříňkou mám skoro to samé, jen nemá šuplíky, ale dvířka, tu se zrcadlem máme v trochu jiném rozměru a bez světelné rampy, tahle bedna, to je jako pračka, dlažba na koso v šachovnici, no to tyhle programy vůbec neumí.“ Po 2,5 hodinách oboustranně vyčerpávajícího posezení vypadl z tiskárny první náhled. Vašek jásá, zákazník nechápe důvod radosti, když má před očima evidentně cizí koupelnu. Asistentka ještě zkasíruje oněmělé investory o 2000 Kč a s přáním pěkného dne je vyprovodí z objektu. Takto se Vašek „školí“ na zákaznících příštího půl roku. Konečně se mu podařilo postahovat a doplnit základní databáze oblíbených výrobců.
Na chvíli zase necháme Vaška Vaškem a podíváme se, jak by se mohl příběh dále vyvíjet. Když bude Vašek opravdu schopný, tak se možná nechá zlákat majitelem sousední prodejny na ještě mladší asistentku, větší kancelář a stravenky. Náš Vašek je ale charakter, tak se s nabídkou svěří majiteli a ten měsíčně něco přisype, aby byl Váša spokojený a měl motivaci. Nicméně přes 10 návrhů měsíčně se ne a ne dostat a tím se i vidina v ziskovost rozplývá jak mlha na Klínovci.
Posuňme se nyní o dva roky vpřed, kdy je z Vaška odborník na slovo vzatý, už zvládne i 20 vizualizací měsíčně a některý měsíc si tak na sebe dokáže skutečně vydělat. Cit pro rozvržení zařizovacích předmětů a barev se u něj naplno rozvinul a jeho koupelny jsou obsahově skoro dokonalé na rozdíl od kvality vizualizací, na které v tom shonu není mnoho času, a tak si tu a tam něco zjednoduší, vždyť počet a účinnost světel jen zdržuje výpočet renderingu.
Nyní si položme otázku, jestli je tohle opravdu efektivní využití lidského potenciálu. Já osobně tvrdím, že není. Že pokud Vašek umí navrhovat a dobře poradit, tak by to měl dělat a ne se živit kreslením na počítači. Jako profesionál na koupelny může vydělat „na place“ našemu panu řediteli zajímavé peníze, které kreslením nevydělá, ani kdyby kreslil 5x rychleji, nemluvě o nepoměrně zajímavější pracovní náplni – neustále oslňovat svými znalostmi.
Zákazník, který si u Interall objedná vizualizaci, nemusí přemýšlet nad tím, jestli má v archívu ten či onen typ designového žebříku ve zlatém provedení nebo žhavou novinku od španělského výrobce obkladů, zkrátka napíše do objednávky výrobce a název a druhý den jej může mít v návrhu. Interall funguje jako elektronická manufaktura, externisti zpracovávají části projektu ze svého domova a na centrále v K. Varech se projekty kontrolují a kompletují. Firma tak má možnost zvládnout i developerský projekt o počtu několika set individuálně řešených koupelen bez ztráty kvality za pár týdnů.
A jak to tedy v praxi funguje? Vašek proběhne se zákazníky vzorkovnu, doporučí vhodné materiály a vybavení, sepíše to do jednoduché objednávky a tu i s přílohami v podobě kopie projektu nebo náčrtků s rozměry odešle mailem na centrálu. Do příslušné kolonky také napíše, který den a v jakou hodinu vizualizaci potřebuje mít k dispozici. Někdy jsou to 2 nebo 3 dny, někdy ještě ten den. Obratem získá potvrzení o přijetí objednávky a popřípadě i dotazy k nejasnostem. Z obchodního hlediska jde o velice výhodný produkt, Interall účtuje velkoobchodní ceny a prodejce má v marži zaplacený i čas věnovaný zákazníkovi. Pro obchodníka je služba stejně zajímavá jako prodat nějaký výrobek v podobné ceně. Žádné náklady na vybavení grafického pracoviště, stačí pořídit scanner a barevnou tiskárnu, celkem za 3–4 tisíce. Vyplnit chronologicky sestavenou objednávku zvládne i začínající prodavačka.
Interall je mimo jiné přímým prodejcem softwaru ArCon 9 Small Business a Profesionál, ve kterém současně pracuje. Většina odběratelů našich vizualizací si už ArCon také pořídila a používá na jednoduché návrhy nebo půdorysná řešení. ArCon má relativně malé nároky na vybavení počítače, možno říci, že jakýkoliv nově zakoupený počítač aplikaci bez problémů zvládne a je kompatibilní s operačními systémy XP, Vista i Win7. Právě jednoduchost obsluhy pro začínající uživatele je silným argumentem. Na příslušném webu jsou nahraná videa, podle kterých se lze naučit program ovládat.
Pořizovací cena jednodušší verze je těsně pod 10 tisíc, je tedy cenově dostupná a i v této verzi lze udělat profesionální výstup. Je pravda, že práce se světly a stíny je svým způsobem alchymie, každý uživatel má trochu jiný postup. Každopádně nikdo vám zde neslibuje, že budete produkovat vyladěné výstupy za dobu několika týdnů, natož dnů. Je to jen program, a je to tedy jen na vás.
Autor pracuje ve firmě Interall.
Jednou ze základních služeb, které podporují a zkvalitňují prodej koupelen, jsou jejich návrhy a vizualizace. Nesporné výhody, které tato atraktivní pomůcka lidem přináší, můžeme s trochou nadsázky srovnávat například s výhodami mobilního telefonu. Stačí se poohlédnout 10–15 let zpátky, kdy prodejci ještě kreslili náčrtky v lepším případě na milimetrový papír – půdorys, stěnu po stěně a pastelkami naznačovali, kde bude listela, kde dekor. Co změna, to další papír. V kontextu s mobilním telefonem si již nikdo z nás nedokáže představit nosit mobil o velikosti i hmotnosti vysílačky z druhé světové války.
Koupelnové studio – typická modelová situace
Výrobci softwaru se předhánějí uživatelským komfortem, světelnými efekty, realisticky vypadající scénou, pohybem v reálném čase ve 3D a mnohými dalšími vymoženostmi. Některé aplikace dokáže ovládat i šikovnější dítě ze základní školy. Ale je to opravdu tak jednoduché, jak tvrdí a názorně demonstrují zástupci vývojářů „třidéček“ pro koupelny na veletrzích? Ano i ne. S drtivou většinou programů skutečně sestaví hbitý obchodník předem naučenou koupelnu do 5 minut. Ohromenému majiteli koupelnového studia předdůchodového věku pak probíhá hlavou jediná myšlenka: „Vizualizace dnes stojí bratru dva tisíce, kdyby trval návrh na začátku i půl hodiny, tak pořád vydělám 4000 Kč za hodinu a investici mohu mít zpět v řádu dnů.“ Druhý den po slavnostní instalaci v kanceláři u paní fakturantky, která neochotně přepíná svoji 486ku z DOSu do „oken“, šéf procitá. Ať dělá, co dělá, nemůže najít nic z toho, co včera tak bedlivě sledoval. Manuál, tam to jistě bude. Dychtivě nasazuje brýle a otevírá 1200stránkovou bichli. Nachází však jen nesrozumitelný text malými písmeny připomínající přílohy z leasingové smlouvy na Fabii. „Asi bude chyba v tom programu,“ utrousí před odchodem z účtárny.Po cestě do své kanceláře nechá ještě sundat nápis z výlohy „Návrhy koupelen ve 3D“ a s výrazem čerstvého paroháče vyloví vizitku pana 3D. Po pěti vypípnutých, sedmi obsazených a třech nedostupných hovorech se na našeho pana ředitele konečně usmálo štěstí. Také informace, která přišla z druhého sluchátka, se v tu chvíli zdála jako dar z nebes: „Po veletrhu jedu na 14 dnů na dovolenou, ale hned potom bych se u vás stavil a zaškolím vás.“ Lidé nejsou tak zlí, míní s úsměvem ředitel.
Po měsíci opět tváří v tvář s panem 3D, kávička, 2 cukry, „jo, milý pane,“ povídá mladík, „chtělo by to nový hardware, čtyřjádro, pořádnou grafárnu, aspoň pětikilo hadr a místo téhle jehličky lasercolor.“ Pan ředitel polyká na sucho a připočítává k návratnosti další 2 týdny. Za měsíc, kdy pubertální synovec zvaný Ajťák připravil strýci vše potřebné, spouští v pondělí v 9.00 hodin naše známá dvojka čerstvé „sedmičky“ a popíjí přátelskou kávu společně se světlovlasou asistentkou pana ředitele. „Vidíte, jak jsem vám říkal, pane, instalace je jednoduchá, další, další, ok a ikonu zástupce na plochu storno,“ říká pohrdavě pan 3D. „A nyní vám znovu ukážu, jak jednoduchá a zábavná činnost vás čeká,“ pokračuje. Ve 13.00 hodin probouzí pan 3D spícího pana ředitele a předává mu fakturu za zaškolení se sumou odpovídající cestě do Moskvy pražským taxíkem, se slovy „kdybyste ještě něco potřeboval, kdykoliv mi prosím zavolejte“. S pevným stiskem ruky, uhrančivým pohledem a úsměvem prodavače vysavačů opouští koupelnové studio.
I my jej na chvíli opustíme. Vyprávění vám může vzdáleně připadat jako parodie na některou z povídek Šimka a Grossmanna, bohužel vás musím zklamat, je to spíš příběh podle skutečné události a rozhodně není k smíchu.
Přijmeme zkušeného koupelnového grafika
Další vývoj se pochopitelně různí, jedni to vzdají a na dalším veletrhu koupí konkurenční výrobek se stejným výsledkem, druzí si zkrátí trápení tím, že přeplatí grafika z firmy přes ulici. Náš pan ředitel se ale jen tak nevzdává a vyráží do ofenzívy. Do pěti deníků a dvou rádií inzeruje „Koupelnové studio, přijme ...“ a těší se na nápor problematiky znalých jedinců. V zápalu velkodušnosti je ochoten dát za špičkového grafika doslova půl království a dceru, vždyť je to zlatý důl! První volá paní na mateřské, má sice již třetí dítě, ale prý má s navrhováním bohaté zkušenosti, dětem krásný pokojíček a rodičům vymyslela koupelnu – bomba!, mají pračku schovanou pod deskou s umyvadlem (umyvadlo je asi o 20 cm výš, než se běžně dává, ale ušetřili hromadu místa). Další telefony, další zoufalé duše bez práce, další story, prodavačky s 30letou praxí ze supermarketu a několik účastníků rekvalifikačního kurzu na PC.Až jednoho krásného dne, konečně mladý schopný a vzdělaný člověk, se znalostí 3D programu a sebevědomím gigola, říkejme mu důvěrně třeba Vašek. Ihned smlouva, vlastní kancelář, mobil a k dispozici i světlovlasá asistentka. Vše by se zdálo jako dokonalé, malá chybka je jen v tom, že náš přítel Vašek umí pracovat v jiném programu, než má pan majitel v počítači, ale to není problém, to se dá lehce naučit, stačí v rychlosti ukázat, co a jak, od pana 3D a to prý za poloviční čas než posledně. Opravdu za chvíli po odchodu pana 3D se již rýsuje první koupelna, už i s obklady, vanou, umyvadlem, no paráda! To už můžeme pověsit zase ceduli s návrhy a hrnout to na Vaška pluhem. A hle, když se daří, tak se daří, máme tu už první zakázku. Vezměte místo, prosím, kávička, 2 cukry, prosím, jak si račte přát.
Vašek žhaví sedmičky, mezitím významně otáčí projektem a hledá koupelnu. „Á tady. Nejdříve překreslíme půdorys do počítače,“ poučuje a začíná tvořit. Po chvilce znejistí, „sakra, vy máte šikmou stěnu s dveřmi, to ten program neumí,“ zalže. Udělá tedy stěny rovně, pak asi 10 minut zkouší najít ikonku s krovem a nenalézá. Trošičku nervózně poprosí zákazníky o strpení a s mobilem a vizitkou HEPL ME 3D opouští kancelář. Za dalších deset minut se s úsměvem vrací a ujistí, že to byla jen drobnost, na kterou si hned nevzpomněl. „Obklady, které jste si vybrali, sice nemáme ještě v databázi, zatím vám tam dám podobné od jiné značky, jsou také do oranžova, vanu chcete rohovou, v počítači máme jen rovnou, tak ji otočím na šikmo a bude to, umyvadlo se skříňkou mám skoro to samé, jen nemá šuplíky, ale dvířka, tu se zrcadlem máme v trochu jiném rozměru a bez světelné rampy, tahle bedna, to je jako pračka, dlažba na koso v šachovnici, no to tyhle programy vůbec neumí.“ Po 2,5 hodinách oboustranně vyčerpávajícího posezení vypadl z tiskárny první náhled. Vašek jásá, zákazník nechápe důvod radosti, když má před očima evidentně cizí koupelnu. Asistentka ještě zkasíruje oněmělé investory o 2000 Kč a s přáním pěkného dne je vyprovodí z objektu. Takto se Vašek „školí“ na zákaznících příštího půl roku. Konečně se mu podařilo postahovat a doplnit základní databáze oblíbených výrobců.
Chybějící nuly
Ředitel zrovna vyhodnocuje rentabilitu (podle původního předpokladu by se veškeré investice měly vrátit do půldruhého měsíce) a nějak se nemůže dopočítat. Chybí mu sice jen nuly, ale zato jich je víc. Výsledné číslo kupodivu připomíná stav kontokorentu invalidního důchodce po Vánocích. S Vaškem analyzují, kde nastala chyba. Dochází k závěru, že v průměru trvá kompletní návrh 1,5 dne. Skládá se ze tří schůzek a přípravy podkladů. První při zadání a zakreslení vstupní varianty – 2 hodiny, pak korektura předchozího návrhu 2 hodiny a převzetí finální verze s cenovou nabídkou a zákresem instalací vč. instrukcí pro prováděcí firmu 2 hodiny. Drahocenný čas v mezidobí mezi zakázkami dělí náš okatý gigolo mezi světlovlasou asistentku, Facebook a doplňování textur a objektů do knihoven.Na chvíli zase necháme Vaška Vaškem a podíváme se, jak by se mohl příběh dále vyvíjet. Když bude Vašek opravdu schopný, tak se možná nechá zlákat majitelem sousední prodejny na ještě mladší asistentku, větší kancelář a stravenky. Náš Vašek je ale charakter, tak se s nabídkou svěří majiteli a ten měsíčně něco přisype, aby byl Váša spokojený a měl motivaci. Nicméně přes 10 návrhů měsíčně se ne a ne dostat a tím se i vidina v ziskovost rozplývá jak mlha na Klínovci.
Posuňme se nyní o dva roky vpřed, kdy je z Vaška odborník na slovo vzatý, už zvládne i 20 vizualizací měsíčně a některý měsíc si tak na sebe dokáže skutečně vydělat. Cit pro rozvržení zařizovacích předmětů a barev se u něj naplno rozvinul a jeho koupelny jsou obsahově skoro dokonalé na rozdíl od kvality vizualizací, na které v tom shonu není mnoho času, a tak si tu a tam něco zjednoduší, vždyť počet a účinnost světel jen zdržuje výpočet renderingu.
Nyní si položme otázku, jestli je tohle opravdu efektivní využití lidského potenciálu. Já osobně tvrdím, že není. Že pokud Vašek umí navrhovat a dobře poradit, tak by to měl dělat a ne se živit kreslením na počítači. Jako profesionál na koupelny může vydělat „na place“ našemu panu řediteli zajímavé peníze, které kreslením nevydělá, ani kdyby kreslil 5x rychleji, nemluvě o nepoměrně zajímavější pracovní náplni – neustále oslňovat svými znalostmi.
Vizualizace předejte profesionálům
A kdo tedy bude kreslit vizualizace místo Vaška? Může to být jakákoliv externí firma, například Interall. Více jak deset let zajišťuje prodejnám, projekčním kancelářím a architektům vizualizace koupelen, a to za přijatelných cenových podmínek. Kromě toho, že vizualizace jsou ve velmi dobré kvalitě a rychlosti, mohu mezi nesporné výhody uvést například kompletní databáze naprosto všech zařizovacích předmětů, doplňků, baterií a textur k obkladům, které jsou na českém trhu k dostání (to umožňuje vlastní výroba 3D modelů).Zákazník, který si u Interall objedná vizualizaci, nemusí přemýšlet nad tím, jestli má v archívu ten či onen typ designového žebříku ve zlatém provedení nebo žhavou novinku od španělského výrobce obkladů, zkrátka napíše do objednávky výrobce a název a druhý den jej může mít v návrhu. Interall funguje jako elektronická manufaktura, externisti zpracovávají části projektu ze svého domova a na centrále v K. Varech se projekty kontrolují a kompletují. Firma tak má možnost zvládnout i developerský projekt o počtu několika set individuálně řešených koupelen bez ztráty kvality za pár týdnů.
A jak to tedy v praxi funguje? Vašek proběhne se zákazníky vzorkovnu, doporučí vhodné materiály a vybavení, sepíše to do jednoduché objednávky a tu i s přílohami v podobě kopie projektu nebo náčrtků s rozměry odešle mailem na centrálu. Do příslušné kolonky také napíše, který den a v jakou hodinu vizualizaci potřebuje mít k dispozici. Někdy jsou to 2 nebo 3 dny, někdy ještě ten den. Obratem získá potvrzení o přijetí objednávky a popřípadě i dotazy k nejasnostem. Z obchodního hlediska jde o velice výhodný produkt, Interall účtuje velkoobchodní ceny a prodejce má v marži zaplacený i čas věnovaný zákazníkovi. Pro obchodníka je služba stejně zajímavá jako prodat nějaký výrobek v podobné ceně. Žádné náklady na vybavení grafického pracoviště, stačí pořídit scanner a barevnou tiskárnu, celkem za 3–4 tisíce. Vyplnit chronologicky sestavenou objednávku zvládne i začínající prodavačka.
Interall je mimo jiné přímým prodejcem softwaru ArCon 9 Small Business a Profesionál, ve kterém současně pracuje. Většina odběratelů našich vizualizací si už ArCon také pořídila a používá na jednoduché návrhy nebo půdorysná řešení. ArCon má relativně malé nároky na vybavení počítače, možno říci, že jakýkoliv nově zakoupený počítač aplikaci bez problémů zvládne a je kompatibilní s operačními systémy XP, Vista i Win7. Právě jednoduchost obsluhy pro začínající uživatele je silným argumentem. Na příslušném webu jsou nahraná videa, podle kterých se lze naučit program ovládat.
Pořizovací cena jednodušší verze je těsně pod 10 tisíc, je tedy cenově dostupná a i v této verzi lze udělat profesionální výstup. Je pravda, že práce se světly a stíny je svým způsobem alchymie, každý uživatel má trochu jiný postup. Každopádně nikdo vám zde neslibuje, že budete produkovat vyladěné výstupy za dobu několika týdnů, natož dnů. Je to jen program, a je to tedy jen na vás.
Autor pracuje ve firmě Interall.