
Upřímně řečeno, nic není úplně zadarmo, ale pokud jde o vzdělávání v 3D grafice, je toho zadarmo skutečně spousta. Od studentských licencí po doplňkové asety do 3D scén, internet je plný možností, za které nedáte ani korunu, euro, libru, dolar, či cokoliv jiného. I ty největší softwarové firmy nabízí své programy k výukovým účelům bez jakýchkoliv poplatků. Aby však firmy nevyužívaly tento software pro komerční práci, většina z nich si nese nějaká omezení. Některé jsou omezené pouze nadpisem v liště a metadaty uvnitř vytvořených souborů, například u programů Autodesku, jiné s sebou nesou na každém renderu vodoznak výrobce a dalším zase po určité době zmizí některé (většinou exportní a importní) funkce.
Důležitým pokrokem v tomto oboru je ale to, že sehnat software pro to, abyste se jej mohli učit déle, než dovoluje třicetidenní zkušební verze, dnes není nejmenší problém. Bez crackování a zlodějny jen navštívíte stránky výrobce a tam už je vše. Můžete je tak vyzkoušet skoro všechny, 3ds Max, Maya, AutoCAD, Inventor, Fusion 360, Alias, Cinema 4D, SketchUp a obrovskou spoustu dalších.
Snadno?
Tak jednoduše jak stáhnete software pro výuku, tak stejně se software dá naučit. Všechny 3D programy by se daly rozdělit do dvou základních skupin, ve kterých jsou programy postavené na stejných principech a také v mnoha ohledech stejně fungují.
Tou první skupinou jsou CAD aplikace. Jedná se zejména o strojírenské, konstruktérské a designerské programy, postavené k rýsování přesných výrobků či staveb. Při práci s CAD programem vás většinou vůbec nezajímá jak je konstruovaná síťová topologie modelu, jestli takový model bude náročný na render a podobně. Zajímá vás jen přesný model a přesné rozměry. Do této kategorie typicky patří AutoCAD, Inventor, Fusion 360 ...
Naproti tomu stojí druhá skupinka 3D aplikací, které jsou určeny zejména pro zábavní průmysl, pro umělečtější používání. Při práci s těmito programy vás většinou více zajímá jak modely vypadají po umělecké stránce, jak se animují, simulují, osvětlují a renderují. Sem neodmyslitelně patří 3ds Max, Maya nebo třeba Cinema 4D ...
Jakmile víte, která 3D cesta je ta vaše už není úplně důležité, který program vyberete, jelikož principy tvorby modelů a scén jsou ve všech vesměs obdobné. Jde tedy jen o pochopení základů a orientaci v prostředí programu.
Kde se to naučit?
Pokud je vám blíže přesné modelování v CAD programech tak je tu pro vás NICOM lektor Ing. Michal Spielmann.
A jestli vás zajímá spíše ta multimediální stránka 3D průmyslu, pak je tu pro vás NICOM lektor – Ondřej Hudeček.
Máme software, máme hardware, máme to v malíku.