Vítězem soutěžního klání Dassault Systèmes Design Challenge, jehož účastníci měli za úkol navrhnout podobu nového pražského taxi, se stal Španěl Diego Garcia s elektrickým konceptem Visitor. Druhou cenu v soutěži konané pod záštitou pražského primátora získal projekt Call-e českého designéra Josefa Ludvíka Böhma, který spojil výhody autobusu a automobilu. Třetí místo obsadil odvážně futuristický koncept Cheers, v jehož návrhu Jakub Jodlowski z Polska využil tramvajové vedení i netradiční korkový materiál.

Do mezinárodní soutěže pro mladé autory do 35 let pořádané společností Dassault Systèmes a časopisem AutoDesign&Styling se zapojilo 80 designérů z 23 zemí. Jejich zadáním bylo představit ekologickou vizi, v rámci níž by se taxi stalo dalším z výrazných symbolů Prahy. Do finále se probojovalo 23 špičkových projektů. Porota vedená automobilovou designérkou Anne Asensio z nich vybrala vítěze, kteří si rozdělili celkovou odměnu ve výši 1 800 eur.

„Koncept Visitor u poroty zabodoval nejen moderním a sympatickým designem, který zahrnuje řešení exteriéru, interiéru a grafického ztvárnění, ale i smyslem pro realitu a proveditelnost,“ vysvětlila Anne Asensio, viceprezidentka společnosti Dassault Systèmes. „Při hodnocení projektů jsme se snažili najít ta nejlepší řešení i z pohledu jejich potenciálních uživatelů. Velmi důležitý pro nás byl také soulad s pražským prostředím.“

„Hlavními kritérii, kterými se porota řídila byla jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost, estetická kvalita a spojení s Prahou,“ doplňuje Radek Laube, šéfredaktor originálního českého časopisu AutoDesign&Styling. „Naší ambicí bylo najít takový design, který by ukázal jak si mladí designéři z celého světa představují vozy pražské taxislužby blízké budoucnosti.“
1-garcia-1141v
Projekt vítězného elektrického taxi Visitor vychází vstříc potřebám návštěvníků Prahy, kteří si nechtějí nechat nic ujít ani během cesty do hotelu nebo na letiště. Bohaté prosklení a základní jednoduchý tvar nabízí maximální prostor pro cestující. Velká výška zajišťuje pohodlný nástup a zároveň zlepšuje výhled, protože cestující se během jízdy mohou podobně jako v autobuse postavit. Přátelský design exteriéru propojuje s Prahou barevné schéma, které je inspirováno béžovými omítkami malostranských domů a jejich tmavšími podezdívkami. Visitor velikostně odpovídá automobilu segmentu C.
2-Bohm-1141
Zvolený tvar projektu Josefa Ludvíka Böhma, jenž obsadil druhé místo, maximalizuje využití interiéru, pojme až šest cestujících a lze jej přizpůsobit i pro přepravu nákladu. Dovnitř se nastupuje posuvnými dveřmi a nechybí ani rampa pro invalidní vozík. Velké prosklené zatmavovací stěny v sobě zrcadlí obraz města. Volné plochy karoserie mohou sloužit jako komunikační prostředek pro promítání reklam a dalších sdělení. Čtveřice zakrytých kol umožňuje otáčení kolem svislé osy. Kola pohání elektromotory napájené z baterií a solárních článků ukrytých na střeše vozidla. Projekt zaujal porotu svým čistým a moderním designem exteriéru a důrazem na komunikaci s okolím.
3-Jodlowski-1141
Praha má jednu z nejhustších sítí tramvajového vedení a toho v projektu Cheers na třetím místě využil Jakub Jodlowski. Pokud jeho taxi jede po trase, jíž vede tramvajová trať, odebírá energii z vedení. Řidič sedí v samostatné „věži“, jež odráží charakter stověžaté Prahy, ale má i praktický význam. Vozidlo délky fabie má pozoruhodný interiér, kterému vládne korek. Spojení korku a tmavého skla kabiny, jejíž tvar evokuje český křišťál, vytváří zajímavý kontrast. Porota ocenila komplexnost a promyšlenost řešení celého projektu, stejně jako profesionální prezentaci.

Designérskou soutěž „Dassault Systèmes Design Challenge“ vyhlásil poskytovatel 3D softwarových řešení Dassault Systèmes a časopis AutoDesign&Styling v únoru letošního roku. Vedle Anne Asensio a Radka Laubeho zasedli v její porotě manažer Dassault Systèmes pro automobilový průmysl Miloš Korvas, designéři Stanislav Hanuš a Jan Dědek, Jiří Hulák z Národního technického muzea v Praze a Jana Vinšová z občanského sdružení Czechdesign.cz. Sedmičlenná porota se sešla v Národní technické knihovně 5. září. Video z jejího zasedání včetně krátkých rozhovorů najdete zde. Rozsáhlé prezentace nejen vítězných projektů nabízí aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling.