Ve dnech 11. a 12. října uspořádala Bentley Systems svoji pravidelnou konferenci Rok v infrastruktuře tentokrát v Singapuru, vysílána byla také online. Byli na ní vyhlášeni vítězové soutěže Going Digital Awards ve 12 kategoriích. Do každé z těchto kategorií byli už předem v užším výběru nominováni tři finalisté s projekty, které nejvíc zaujaly hodnotící porotce.
Bentley Systems tak každoročně oceňuje výjimečnou práci uživatelů softwaru Bentley, kteří se podílejí na rozvoji projektování, výstavby a provozu infrastruktury po celém světě.
Ne však naše projektanty, kteří zřejmě používají v současnosti jiné produkty, protože mezi přihlášenými, natož finalisty, se už drahně let žádný zástupce s projektem spojeným se softwarem od Bentley neobjevil. A to je škoda. Možná je to proto, že se u nás stále normalizuje (asset = aktivum a nic jiného), sjednocují se data, z prosté BIM je metoda BIM atd. U Bentley je BIM samozřejmostí a místo 3D už je dokonce 4D a každoroční přehlídka infrastrukturních projektů je prostě ohromující. A to i v případech, kdy stejně jako u nás do představených projektů „házejí vidle“ v poslední minutě připomínkového řízení různí ekoteroristé prázdným podáním. Ne, to asi přeháním, tak neuvěřitelná legislativa, která toto umožňuje, je asi jen u nás. Ale i ve světě se podobné věci dějí, jak jsem si ostatně ověřil několika rozhovory jednak s představiteli Bentley Systems, tak i s letošními finalisty soutěže.
Finalisté prezentovali své projekty na akci 2023 Year in Infrastructure and Going Digital Awards v Singapuru před novináři z celého světa a 12 nezávislými porotami v první den konference. Vidět živou prezentaci je rozhodně lepší, než o projektu jen číst. Navíc porotci i přítomní novináři mohli ještě ve vymezeném čase klást finalistům dotěrné dotazy. Škoda jen, že všichni nemohli vidět všechny prezentace, protože ty probíhaly paralelně, aby se to vše za jeden den stihlo. Prezentace se protahovaly i tím, že dotazy musely být především účastníkům z Číny mnohdy ještě tlumočeny z angličtiny do čínštiny a pak naopak. Nevím nakolik mohly prezentace ještě ovlivnit porotce, ti nicméně určili 12 vítězů kategorií a ocenili je na závěrečném slavnostním večerním vyhlášení druhý den konference. V kategoriích, kterých jsem se zúčastnil, jsem měl několik želízek (teď nevím, jestli mladší čtenáři budou vědět, která bije, když píšu mít želízka), které zmíním dál v přehledu vítězů. Z těch želízek 2 účastníci opravdu vyhráli a vyhrál i třetí mnou preferovaný v kategorii, kterou jsem bohužel kvůli souběhu nemohl navštívit.
Vítězi soutěže Going Digital Awards 2023 v oblasti infrastruktury se stali:
Mosty a tunely
WSP Australia Pty Ltd.
Southern Program Alliance
Melbourne, Victoria, Austrálie
Stavebnictví
Laing O'Rourke
SEPA Projekt odstranění železničního přejezdu v Surrey Hills
Melbourne, Victoria, Austrálie
Jeden z mých favoritů. Z prezentace jsem získal informace, že stavba je sledována každodenním ranním průletem dronu DJI Mavic Mini. Při všeobecném předvedení všech finalistů v době před obědem (postery všech byly umístěny v hale s cateringem) jsem si se zástupcem firmy povídal právě o využití dronů a sběru dat. Data jsou uchovávána v Bentley Infrastructure Cloudu a využívána v Bentley iTwin, digitálním dvojčeti stavby. Popřál jsem hodně štěstí v soutěži – a ono to vyšlo!
Enterprise Engineering
Mott MacDonald
Standardizace dodávek programů odstraňování fosforu pro britský vodohospodářský průmysl
Velká Británie
Zařízení, areály a města
vrame Consult GmbH
Siemensstadt Square – digitální Twin kampus v Berlíně
Berlín, Německo
Zde poznámku na okraj. Na jedné z konferencí firmy Siemens v Berlíně, a bylo to už dost dávno, jsem poprvé slyšel termín „digitální dvojče“.
Procesní a energetická výroba
Shenyang Aluminum & Magnesium Engineering & Research Institute Co., Ltd. (SAMI)
Projekt aplikace digitálního dvojčete v oblasti inženýrství elektrolytického hliníku v Chinalco China Resources.
Lvliang, Shanxi, Čína
Železniční a tranzitní doprava
AECOM Perunding Sdn Bhd
Rychlý tranzitní systém Johor Bahru‑Singapur
Malajsie a Singapur
V této kategorii jsem sice neměl „želízko“, ale rozhovor s představitelem společnosti IDOM, která se podílí na stavbě The Rail Baltica Project, železničního koridoru vedoucího přes všechny bývalé pobaltské sovětské republiky. Projekt IDOMu nezvítězil hlavně proto, že měl velmi silného domácího singapurského soupeře.
Silnice a dálnice
AtkinsRéalis
Projekt I‑70 od Floyd Hill k tunelům památníku veteránů
Idaho Springs, Colorado, Spojené státy americké
Ano, tak toto byl můj největší favorit z těch projektů, které jsem zhlédl. Úžasně prezentovaný, skvělé video, které ukázalo celou trasu vedoucí poměrně úzkým horským údolím, kdy se jednotlivé směry dálničních těles proplétají jak pentle DNA šroubovice. A tak najednou máte pocit, že se v Americe muselo začít jezdil vlevo, aby po několika kilometrech se zase vše vrátilo do „správného“ směru. Vítězství v kategorii si projekt rozhodně zasloužil.
Stavební inženýrství
Hyundai Engineering
Automatizované navrhování stavebních a architektonických konstrukcí pomocí STAAD API
Soul, Jižní Korea
Modelování a analýza podpovrchových vrstev
Arcadis
Jižní přístavní most
Londýn, Anglie, Velká Británie
Průzkum a monitorování
Italferr S.p.A.
Digitální dvojče pro stavební monitoring baziliky svatého Petra
Vatikánu
Projekt, jehož prezentaci jsem nestačil zhlédnout. Ale mým favoritem byl, i proto, že ho zastupovaly dvě krásné Italky. Doufám, že teď kvůli tomu nebudu nařčen z nějakého sexismu.
Přenos a distribuce
POWERCHINA Hubei Electric Engineering Co., Ltd.
Digitální aplikace pro celý životní cyklus projektu 500kV rozvodny Xianning Chibi
Xianning, Hubei, Čína
Voda a odpadní vody
Project Controls Cubed LLC
Projekt EchoWater
Sacramento, Kalifornie, Spojené státy
Více informací o soutěži Going Digital Awards in Infrastructure naleznete zde.