
České dráhy dnes a zítra testují moderní duální lokomotivu Siemens Vectron Dual Mode, která spojuje výhody elektrických a motorových lokomotiv. Umožňuje tak přímou jízdu vlaků po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny lokomotivy. Toto řešení je výhodné pro vlaky, které na své trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením a bez něj.
ČD stále provozuje některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejde. Musí také počítat s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy. Pro testování byla vybrána trať Brno - Jihlava, která je na části nedávno zdvoukolejněného úseku Brno - Střelice i elektrifikována, byť tisková zpráva z tiskového oddělení Českých drah píše o možnosti otestovat si stroj zatím jen v motorové trakci. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají. Cílem je využít efektivní provoz na elektřinu všude tam, kde je to možné.
V rámci zkoušky vyráží lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode ve dnech 13. a 14. června v čele celkem osmi rychlíků mezi Brnem a Jihlavou. Půjde o vlaky R 668 s odjezdem z Brna v 7:43. hod, R 661 s odjezdem z Jihlavy v 10:26 hod., R 662 s odjezdem z Brna v 13:44 hod. a R 667 s odjezdem z Jihlavy v 16:26 hod. Lokomotiva bude na přípřeži před plánovaným „brejlovcem“ a potáhne soupravu o hmotnosti zhruba 300 tun. Jízd se účastní specialisté Českých drah, kteří si ověří v praxi řadu parametrů této lokomotivy přímo v běžném provozu, např. výkonnost stroje, dynamiku jízdy atp.
Zkoušená lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určena pro elektrickou trakci 15 kV 16,7 Hz, kde má výkon na obvodu kol 2 400 kW a na neelektrifikovaných tratích v dieselovém režimu 2 000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz s vybavením pro osobní a nákladní dopravu v Česku, na Slovensku, v Německu a v Rakousku. Zákazníci už objednali 248 lokomotiv z rodiny Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.
Podrobnosti o lokomotivách Siemens Dual Mode lze vyhledat na tomto odkazu. kde je k dispozici přehledné schéma řešení lokomotivy a leták v českém jazyce.
Pozn.: Za redakci CAD.cz děkuji tiskovému oddělení, že použilo ve zprávě výraz elektrifikace a ne protlačovanou elektrizaci. KH