
Z mladoboleslavské soukromé sbírky si specialisté na 3D tisk ze společnosti MCAE Systems na jeden večer vypůjčili dvoumístný roadster Škoda Sport, typ 966. Tento kouzelný řadový čtyřválec s výkonem 51 kW, což je asi 70 koní, zapůjčil sám renovátor vozu Michal Velebný. Vůz Škoda Sport – typ 966 byl postaven v roce 1949 jako jeden ze dvou sportovních modelů. Oba vozy měly zkrácený podvozek upravený ze sériového Š 1101 „Tudor“ a ručně vyklepanou hliníkovou karosérii. Tento dvoudveřový roadster má motor umístěný v přední části vozu, pohon zadních kol, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickou čtyřstupňovou převodovku. Maximální rychlost je 150 (alt. 170) km/h.
Automobil má karoserii, která nese stopy po bohaté historii v podobě téměř 80 absolvovaných závodů a také mnoha závodních úspěchů. Aktuálně má na svém boku číslo 44, stejné jako v roce 1950, kdy se postavil na startovní čáru čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans, kde dosáhl průměrné rychlosti 126 km/h, ale závod kvůli poruše motoru nedokončil.
3D digitalizace Škoda Sport pro archivaci dat
Pomocí profesionálních 3D technologií od MCAE Systems se tento významný historický vůz tzv. digitálně archivoval. Data tak lze v budoucnu využít např. pro renovaci dílů nebo pro výrobu modelu vozu.
Exteriér vozu naskenovali 3D skenerem ATOS 5, který byl vyvinut pro nejnáročnější metrologické aplikace zejména v automobilovém průmyslu. Auto bylo označeno referenčními body a poté snímáno skenerem ze všech různých pozic v prostoru. Na povrch objektu jsou promítány pruhy modrého světla, které jsou snímány kamerou s CCD čipem, a software z těchto záběrů vypočítá prostorové souřadnice jednotlivých bodů. Data pak byla optimalizována v softwaru ATOS Professional a ustavena do logického souřadného systému.
Reverzní inženýrství
CAD specialisté v MCAE Systems poté dostali velké množství „rozpadlých“ dat ve formě naskenované polygonální sítě (STL), kterou museli zacelit a odstranit defekty. Bylo třeba vytvořit plochy, které pak objemově sestaví celý objekt. Reverzní inženýrství prováděli v CAD/CAM softwaru Tebis, a to s využitím modulu BREP, který obsahuje řadu speciálních funkcí pro rychlou a spolehlivou úpravu CAD ploch, vytvářených na základě polygonálních dat. Po této úpravě vzniklo uzavřené objemové těleso s optimalizovanou topologií a zredukovaným objemem dat. Data si poté převzali specialisté na 3D tisk.
3D tisk modelu
Po úpravě 3D dat v softwaru Magics mohl být sportovní vůz vytištěn. 3D tisk probíhal na profesionální 3D tiskárně Stratasys J735, která je dnes již upgradována na model vyšší řady Stratasys J835. Tiskárna umožňuje multimateriálový a plně barevný 3D tisk, proto je na zmenšeném modelu vozu vidět kombinace několika materiálů Vero, a to od plnobarevných až po transparentní. Samotný tisk modelu trval 23 hodin při výšce vrstvy 27 μm.
S renovací historicky cenných veteránů i současných sportovních vozů se v MCAE Systems nesetkali poprvé. Před několika lety kompletně převedli do 3D vůz Aero 50 Dynamik. Těchto vozů bylo v letech 1939–1941 vyrobeno pouze 8 až 9 kusů, na celém světě se dodnes dochovaly pouze dva. Jeden se našel v 60. letech 20. století v Arizonské poušti, vrak druhého vozu získalo v roce 2005 Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. To také uskutečnilo jeho náročnou rekonstrukci včetně digitální archivace. Z naskenovaných dat také vytvořili dva modely ve zmenšeném měřítku, jeden klasickou metodou třískového obrábění (5osé obráběcí centrum DMU 65 monoBLOCK) a druhý aditivní FDM metodou 3D tisku na výrobním systému Fortus 900mc (dnes Stratasys F900).