
Otevřené konsorcium předních společností v oboru vytvářejících pokročilé standardy interoperability, Khronos Group, oznámilo 15. ledna vydání specifikace Vulkan 1.2 pro akceleraci GPU. Toto vydání integruje 23 osvědčených vylepšení do jádra Vulkan API, což přináší významný přístup k novým funkcím hardwaru vyžadovaných vývojáři, vylepšenému výkonu aplikací a vylepšené použitelnosti API. Certifikované shodné implementace má více dodavatelů GPU a během ledna 2020 se očekávají významné open source nástroje.
Vulkan je dále vyvíjen díky naslouchání vývojářským potřebám, přidáváním nových funkcí a následným sjednocením těch s pozitivní zpětnou vazbu do specifikace jednotného API jádra. Pečlivě vybrané funkce API jsou volitelné, aby umožňovaly tržně orientované implementace. Mnoho funkcí ve Vulkanu 1.2 požadovali vývojáři proto, aby vyhověli kritickým potřebám ve svých enginech a aplikacích, včetně: návěští časové osy pro jednoduše řízenou synchronizaci; formální paměťový model pro přesné definování sémantiky synchronizačních a paměťových operací v různých vláknech; indexování deskriptoru pro umožnění opakovaného použití rozložení deskriptoru více shadery; hlubší podpora shaderů napsaných v HLSL a další.
Khronos a komunita Vulkanu budou podporovat Vulkan 1.2 v široké škále open source kompilátorů, nástrojů a debuggerů do konce ledna 2020. Všechny GPU, které podporují předchozí verze Vulkanu, jsou schopny podporovat Vulkan 1.2 a zajistit jeho rozšířenou dostupnost. Aktuálně má pět dodavatelů GPU implementace Vulkanu 1.2, které prošly testy shody Khronos: AMD, Arm, Imagination Technologies, Intel, Nvidia a open-source ovladač Mesa RADV pro AMD. Aktualizace ovladačů budou zveřejněny na Vulkan Public Release Trackeru spolu se stavem dalších komponent ekosystému Vulkan.
Vulkan je otevřené, bezplatné licenční API rozhraní pro vysoce efektivní přístup napříč platformami k moderním GPU s obecně rozšířeným použitím v předních enginech, špičkových hrách a náročných aplikacích. Vulkan je podporován v různých zařízeních od počítačů se systémem Windows a Linux, konzolí a cloudu, přes mobilní telefony a vestavěné platformy, včetně přidání do Google Stadia v roce 2019.
Více informací o specifikaci Vulkan 1.2 a souvisejících testech a nástrojích najdete na Vulkan Resource Page firmy Khronos. Ukázkový kód lze nalézt ve Vulkan Unified Samples Repository. Khronos vítá zpětnou vazbu na Vulkan 1.2 od vývojářské komunity prostřednictvím Khronos Developer Slacku a GitHubu.