Architekti a projektanti inženýři potřebují nástroje, které jsou speciálně přizpůsobeny jejich pracovním metodám. V systému SPIRIT najdete profesionální CAD software pro plánování výstavby, od návrhu až po plánování nákladů. SPIRIT intergruje v jednom systému inteligentní 2D, parametrické 3D pro objemovou studii, nebo přímo předdefinované 3D stavební konstrukce, aby jste ušetřili čas (stěny, okna, schody atd.). Jedinečnou funkcí je integrace cenového manažera on-line, což poskytuje kontrolu nákladů v reálném čase. Úspěšné projekty jsou ty, které poskytují cenovou jistotu a jsou dokončeny podle harmonogramu, tam se teprve ověří smysluplnost BIM.
V průběhu vzniku projektu se stává BIM komunikace a spolupráce stále důležitější - SPIRIT je díky rozhraním a objektově orientovanou technologií absolutně BIM kompatibilní.
CAD software SPIRIT neustále roste se zpětnou vazbou uživatelů a know-how zaměstnanců, kteří dlouhodobě pracovali jako architekti, projektanti nebo inženýři. Pracovní metoda v tomto CAD softwaru je proto založena na naučených a časově úsporných procesech z praxe. SOFTconsult od počátku spolupracuje s výrobcem SPIRITu společností SOFTTECH / STI International na technickém rozvoji SPIRITu. SPIRIT je na našem trhu od roku 1992 tehdy s verzí 4.5. SPIRIT byl první lokalizovaný program specializovaný přímo na architekturu a stavebnictví, oproti tehdy upřednostňovanému systému obecný CAD s nadstavbou.
Větší svoboda pro váš způsob práce
2D kreslení, 3D modelování nebo konstrukčně orientovaný design
Můžete se rozhodnout sami, zda chcete kreslit ve 2D, navrhovat 3D komponenty BIM nebo navrhovat ve volném 3D. V těchto možnostech se SPIRIT liší od jiných architektonických CAD programů, není tam žádný limit.
Drag-and-drop
Projektanti, architekti a inženýři vědí, že papírový plán zůstane na staveništi ještě dlouho. Změny stávajících výkresů nebo změny detailů jsou ve skutečnosti jednodušší promítnout automaticky do 2D. Software CAD musí být proto co nejjednodušší, ať už ve 2D, 3D nebo u BIM objektů. Ve SPIRITu jsou grafické elementy a objekty organizovány v přehledném Prohlížeči komponentů. Na pracovní plochu jednoduše přetáhnete prvky CAD, které chcete vytvořit. Ostatní se již upřesní formou intuitivního výběru z menu, nastavením parametrů a správného zadání, další již SPIRIT vykoná za vás.
Správná verze pro vás
SPIRIT je k dispozici ve dvou variantách pro splnění různých způsobů práce: Se SPIRIT werkplan získáte kompletní 2D kreslicí nástroj pro rychlé a snadné vytváření 2D výkresů všeho druhu. SPIRIT vám poskytuje přístup k celé řadě funkcí pro 2D výkresy, 3D CAD a práci orientovanou na parametrické stavební komponenty. Obě verze jsou integrovány do procesu BIM přes rozhraní IFC.
SimLab Composer, SketchUp
SPIRIT poskytuje integraci se softwarem pro profesionální vizualizaci a prezentaci SimLab Composer, nebo s 3D intuitivním nástrojem pro vytváření objemových studií SketchUp. SimLab Composer je propojen se SPIRITem formou plug-in, takže 3D model se on-line přenese do prostředí SimLab Composer. SimLab Composer poskytuje nástroje na vizualizaci, animaci, virtuální realitu. 3D modely lze sdílet jako soubor 3D PDF, nebo se svými zákazníky prostřednictvím iPadu nebo prohlížeče Android. Integrace se softwarem SketchUp rovněž probíhá přímým propojením, takže model lze přes rozhraní zobrazit a sdílet v rámci prostředí SPIRITu.
Konkurenční výhody ve výběrových řízeních
DWG / DXF / PDF Import Export
Aktuální rozhraní vám umožní soutěžit a spolupracovat s jinými společnostmi a systémy. Díky optimalizovanému importu/exportu DWG / DXF / PDF můžete předat rozvržení nebo specifikace zákazníků v požadovaném provedení.
Modely IFC
S IFC modely pracuje plná implementace "open BIM"? Optimalizace rozhraní IFC je způsob, jak jít vstříc budoucnosti, což je ale ještě dlouhá cesta. Faktem je, že IFC je standardním rozhraním pro projekty openBIM, takže důležité informace o komponentách musí být během exportu IFC zachovány. Vývojáři SPIRITu neustále investují velké množství energie do dalšího vývoje rozhraní IFC. SPIRIT rozšířil vlastnosti objektu. Atributy kompatibilní s IFC, nazývané PSets, jsou nyní integrovány do SPIRIT 2019.
Export STL
Pokud jde o studie proveditelnosti nebo soutěže, musí být často předkládány fyzické modely - pomocí CAD softwaru SPIRIT si můžete ušetřit noční práci a práci na lepení. Pomocí exportu STL můžete tisknout své modely na 3D tiskárně a inspirovat potenciální zákazníky a zákazníky svými impozantními strukturami. Víte, kolik stojí váš současný projekt v tisku? Pravděpodobně budete překvapeni nízkou cenou.
CAD a stanovení nákladů pracuje společně
Náklady v reálném čase
Náklady mohou být již stanoveny v CAD softwaru SPIRIT. Verze SPIRITu v Německu má výhodu v lepším systému výpočtu nákladů stavebních prací, který není zatížen již nevyhovujícím systémem z hlediska současných technologií, jako bohužel v našich zemích. Data mohou být generovány z grafiky a převedeny do AVA softwaru AVANTI - se změnami ve výkresu jsou veškeré náklady okamžitě přizpůsobeny. V reálném čase výpočty usnadňují a urychlují rozhodnutí klienta.
CAD a Cenový manažer
BIM je také komunikace a řízení. Modely musí být neustále zpracovávány v procesu BIM různými partnery, společnostmi a zaměstnanci. Použití softwaru CAD a separátně výpočet nákladů nestačí. Požadavek doby je aby tato výměna údajů probíhala hladce, transparentně a rychle. SPIRIT poskytuje několik nátrojů jak poskytovat informace o grafických datech pro další vyhodnocení. Jednak je to nástroj Pronto Reporting, který je součástí prostředí SPIRIT a poskytuje aktuální údaje o stavebních konstrukcích, délkách, objemech, plochách. Pronto Reporting poskytuje i speciální Report-služby pro zefektivnění získávání potřebných sestav s informacemi z projektu.
Dalším velmi silným nástrojem je Cenový manažer. Ten umožňuje v reálném čase kontrolovat náklady na projekt. Cenový manažer je připraven tak, aby vyhověl automatickému zatřídění konstrukcí podle Třídníku stavebních konstrukcí a prací. Rovněž výpočet potřebných dat získaných z grafického elementu lze propojit pomocí parametrického výpočtu pro přímé získaní potřebných údajů. Některé konstrukce se oceňují na základě plochy, nebo jiné dle objemu. Na tyto údaje je navázana cena, plus další potřeby jako odečet ploch dle parametrů konstrukcí. Výstupem v reálném čase jsou sestavy s cenovou analýzou, která členěním odpovídá našim místním podmínkám. Implementace této modifikace vznikla v SOFTconsultu a zároveň jako test pro implementaci v jiných zemích.
ZAK – Zónově orientované Architektonické Konstruování
Tato technologie je součástí SPIRITu 30 let a prošla postupným vývojem již ve třech etapách. Současná forma využívání je v duchu drag-and-drop na základě požadavků na jednoduchou komunikaci. Stěny, nosníky, stropy nebo otvory jsou vzájemně propojeny a automaticky asociativně okótovány. Každá změna v půdorysu, pohledu nebo izometrii je automaticky provedena ve spojení s příslušným stavebním prvkem. Prostory automaticky zobrazují objem, plochu a obvod. Příslušné vodorovné a svislé řezy se provedou dle zvolených měřítek (detail - realizace - standard - studie). Všechny stavební konstrukce jsou parametricky modifikovatelné pomocí volitelných nástrojů. Celý princip odpovídá BIM požadavkům. Pokud je potřeba z 2D kresby vytvořit objemovou podobu inteligentních stavebních elementů pro ZAK, existuje ve SPIRITu speciální funkce CAD do BIM.
Parametrické stavební konstrukce (objekty) mají vždy možnost nadefinovat vyobrazení dle měřítek, 3D reprezentaci a cenovou informaci. Velmi speciálním typem jsou sendvičové stěny. SPIRIT parcuje s každou vrstvou jako samostatným stavebním elementem a parametrickým chováním ve vztahu k výšce podlaží. Tento princip je výhodou v přesném cenovém vyhodnocení a správném přenosu do IFC.
Pro celkovou správu rozsáhlých projektů je velmi důležitá propracovaná správa zón hlavně s ohledem na zásadní změny v průběhu projektu. Můžete např. vytvořit několik budov v rámci jednoho výkresu nebo vytvořit sekce budovy s využitím odsazených podlaží.
ZAK systém poskytuje propojení mezi konstrukcemi a výstupy typu půdorysy a řezy. Jejich publikování pro výstup probíhá v systému Papír, kdy se poskládají libovolné části výkresu na jednu plochu pomocí situací.
Z mnoha dalších možností se nabízí zmínit klasické úlohy pro systémy tohoto typu. Jsou to parametrická ostění, což hlavně v současnosti při rozšíření obložkových zárubní je nutná pomůcka. Rohové okno je funkce kterou využije projektant vyjímečně, ale z hlediska dalších vazeb na výpisy a cenu je velmi potřebné mít funkci integrovanou.
CAD nástroje
Objekt inspektor
Objekt inspektor lze nazvat plovoucím editorem vlastností. Pomocí něj můžete měnit všechny dostupné parametry (atributy) existujících elementů SPIRITu v reálném čase. Objekt inspektor se aktivuje automaticky, když vyberete nějaký element výkresu. Objekt inspektor podporuje editaci jednoho nebo i více elementů. Při výběru více elementů, objekt inspektor automaticky rozdělí atributy na společné a unikátní. Skupina společných atributů obsahuje atributy, které existují pro všechny elementy SPIRITu (barva, fólie, druh čáry). Pomocí filtru rozbalovací nabídky můžete zvolit, které z vybraných elementů a které atributy budete upravovat. Můžete vybrat všechny typy elementů, nebo jenom jeden typ. Filtr nezobrazuje pouze vybraný typ elementu, ale také jejich počet. Pomocí Objekt inspektoru můžete změnit atributy vybraného elementu. Můžete také označit atributy vybraného elementu v Objekt inspektoru a přenést je na jiné elementy výkresu. Například, když vyberete okno ve vašem 3D modelu, můžete zkontrolovat všechny atributy vybraného okna a přenést je všechny (nebo pouze vybrané atributy) na jiná okna 3D modelu.
Dynamický kurzor, magnetický kurzor a chytré pomocné čáry
Dynamický kurzor je výrazný nástroj pro zadávání 2D/3D kresby. Kromě zadání hodnot v kartézském a polárním souřadném systému, jsou k dispozici dva dynamické režimy pro zadávání souřadnic. Při použití těchto režimů se vstupní číselná pole zobrazují přímo na obrazove, a lze přímo do nich zadávat vstupní hodnoty. Dynamický kurzor je k dispozici také u 3D konstrukčních funkcích. Jednou z nejčastěji používaných funkcí při kreslení je bezpochyby uchopení objektu. Nevědomě a přirozeně, každý uživatel SPIRITu používá funkci uchopení. Ve SPIRITu existuje použití uchopovacích bodů na objektu přes prostřední tlačítko myši, a magnetický kurzor. Magnetický kurzor a chytré konstrukční čáry jsou dva nástroje pro kreslení které byly ve SPIRITu sloučeny do jedné funkce. Uchopovací body nejsou použity pouze pro přesné kreslení, ale také pro definici virtuálních uchopovacích bodů pomocných čar. Pokud je aktivní pouze magnetický kurzor, bude se zobrazovat pouze jeden uchopovací bod. To vám umožní bezpečně se uchopovat k definovaným uchopovacím elementům, jako koncový bod, střed čáry, střed kružnice, průsečík atd.
Editační značky, dynamická polyline a dynamická editace 3D těles
Pomocí editačních značek lze upravovat (posouvat, otáčet, nebo editovat) elementy výkresu. Pokud vyberete element ve výkrese, zobrazí se editační značky. Kliknutím na značku se aktivuje funkce asociovaná s konkrétní značkou. Je to mnohem více intuitivní a uživatelsky orientováno, než vybírat příslušnou funkci z navigačního nebo roletového menu. Editační značky, které se zobrazí závisí na typu vybraného elementu (čára, polyline, text, symbol, kóta...).
Polyline je důležitým grafickým elementem s širokou možností využití. Ve spojení s inteligentní editací a využití libovolných tvarů pro otvory poskytuje uplatnění v řadě úloh při projektování. Pro urychlení vytváření polyline existuje funkce pro automatické (dynamické) vyhledání uzavřených obrysů jako oblasti (polyline) v ortogonálním zobrazení (půdorysu). Kromě obrysů ohraničených 2D elementy (čáry, oblouky, polyline), lze vyhledat také zavřené oblasti 3D elementů (kužel, komolý kužel, koule a deska), v půdorysném zobrazení. 3D elementy je umožněno modifikovat dynamickou editací přes editačních značky srovnatelnou s funkcemi SketchUpu.
Výkresové styly
Ve výkrese je hodně elementů se specifickým nastavením. Např. šrafování pro beton nebo stěnu, text, čáry, výplně, kótování... Projekční kanceláře mají často svůj vlastní standard pro zpracování a prezentaci výkresové dokumentace. Pomocí objektových stylů mohou mít všechny elementy SPIRITu definovány přesné nastavení, a lze je centrálně spravovat přes prohlížeč komponentů. Výběr objektových stylů provádíte jednoduše způsobem drag and drop z prohlížeče komponentů. Výkresové styly lze využít dynamicky ve výkrese nebo jednoduše vložit jako objekty. Např. můžete vložit (drag and drop) kružnici do výkresu a dynamicky definovat její poloměr nebo pouze vložit kružnici s definovaným poloměrem. Když vložíte styl jako objekt, parametry elementu můžete měnit v Objekt inspektoru.
Referenční výkresy
Ve SPIRITu je práce s referenčními soubory standardem s řadou originálních možností. Referenčním souborem mohou být soubory SPIRITu, DWG/DXF, SketchUP soubory, textové soubory. Správa referenčních souborů umožňuje ovlivňovat zobrazení souborů a jejich obsah pomocí techniky situací, pracovních režimů, zap/vyp fólií-vrstev, kvádru ořezání kresby, výpočtu viditelnosti. Referenční soubory jsou aktivní součástí projektu s možností uchopování.
Kótování, editory stylu kótování, dynamické kótování, vizuální kontrola, prefix s suffix
Funkce kótování ve SPIRITu podporuje dynamické chování s vizuální kontrolou. Vedle standardních technik kótování a automatickém kótování ZAK stavebních elementů existuje režim dynamického kótování v kterém již nemusíte předem rozlišovat směr kótování vodorovně, svisle nebo rovnoběžně. SPIRIT se o to postará automaticky. Směr kóty se vyhodnotí v závislosti na definovaných kótovaných bodech a pozici kurzoru. Při použití dynamického kótování jednoduše zadáte počáteční a koncový bod kóty a posuňte kurzor na místo, kam chcete umístit kótu. Kliknutím se kóta vloží do projektu vodorovně, svisle, rovnoběžně. Pro efektivní správu kótování je výhodný Editor stylu kótování. Každá změna provedena v nastavení se okamžitě zobrazí v náhledovém okně, ve kterém můžete náhled také posouvat a zvětšovat. Nastavený styl kótování můžete uložit do souboru a později znovu načíst. Editor stylu kótování můžete využít také pro změnu již existujících kót. Editor umožní nastavit styl textu, kótování, značky a styl autokóty. Existuje celá řada situací, kdy se může ukázat, že zobrazenou délku kóty je potřeba přizpůsobit. Bude to např. při kreslení definici odchylek, kótování detailů, kótování konstrukcí jejichž vzdálenost byla zkrácena atd. Podobně jako text před (Prefix) a text za (Suffix) je v menu kótování k dispozici.
Bitmapy a barevné výplně (půdorys, řez)
Využití bitmap a barevných výplní ve SPIRITu poskytuje jak technické tak grafické možnosti pro práci architektů i projektantů. Vloženou bitmapu (mapový podkres, vizualizace) lze spojit s komplikovaným tvarem obrysu a jednoduše kalibrovat z hlediska velikosti ve výkrese. Výhodné je použítí módu dlaždice v případech znázornění, např. dlažby, kdy se pro malou bitmapu nastaví šířka a výška, svislé a vodorovné posunutí, změna úhlu a sklonu bitmapy. Barevné výplně, např. pro vedení výstavby, plány využití, schematické výkresy, atd. se mohou dále modifikovat v barvě, průhlednosti, pořadí, zobrazení hranice výplně. Techniku vložení bitmapy a výplně lze aplikovat v půdoryse i řezu.
3D Orbit, WCS a UCS
Pro efektivní práci ve 3D a 2D poskytuje SPIRIT několik moderních pomůcek. 3D Orbit pomáhá dynamickým pohybem kolem 3D modelu, a uživatel jej ocení pokud modeluje ve 3D. WCS – světového souřadného systém je ve SPIRITu využíván pro všechny objekty ve výkrese. Definice UCS referenční pracovní roviny v prostoru má několik technik: pomocí os, roviny obrazovky nebo elementu, volně. Přecházení mezi WCS a UCS v rámci projektu je k dispozici pro 2D a 3D.
Uživatelské rozhraní – 4K, uživatelské profily
SPIRIT podporuje monitory s vysokým rozlišením – 4K. Komponenty rozhraní, jako je menu, lišty nástrojů a ikony, se správně zobrazují na monitorech s vysokým rozlišením (4K) a poskytují skvělé uživatelské rozhraní. Pro vyšší rozlišení 4K monitoru byly vytvořeny nové ikony v nových rozlišeních. Pokud jde o barvu, rozhraní SPIRIT je inspirován konceptem barev Microsoft Office. Uživatelské profily můžete vytvářet, přejmenovávat a odstraňovat. Můžete také kdykoli vytvořit zálohu profilu, kterou můžete použít k nahrání profilu na jiné pracovní stanice. Tímto způsobem uživatelské profily umožňují různým spolupracovníkům na pracovišti pracovat s příslušnými osobními nastaveními. Uživatelské profily zaznamenávají následující údaje: uspořádání ovládacích prvků na rozhraní, polohu a obsah panelů nástrojů, layout soubory, vlastní definice klávesových zkratek.
Výstupy
SPIRITu poskytuje výstupy od klasické projektové dokumentace až po virtuální realitu. Projektová dokumentace formou kombinovaných části dokumentace systémem Papír je základním výstupem. Vizualizace 3D modelu, nebo až virtuální realita v nástroji SimLab Composer je další úroveň. Výpočet nákladů v členění TSKP a podrobné reporty pro investory je výtaný bonus. Podpora BIM s propracovaným exportem IFC formátu je vklad do budoucnosti. Seznam exportů do jiných systému ve formátech PDF, IFC, STL, DWF, DWG, DXF, SKP, BMP, Collada, RAY, O2C a VRL.
Autor článku: Petr Randula - SOFTconsult - www.softcons.cz