Di­vi­ze Ma­nu­factu­ring In­tel­li­gen­ce spo­leč­nos­ti He­xa­gon a Boe­ing ozna­mu­jí vy­tvo­ře­ní kon­sor­cia Rotor Dy­na­mics Con­sor­ti­um (RDC) ve spo­lu­prá­ci s ně­kte­rý­mi nej­vět­ší­mi fir­ma­mi v ob­las­ti le­ta­del a le­tec­kých mo­to­rů. Kon­sor­ci­um RDC bude de­fi­no­vat, řídit a stan­dar­di­zo­vat po­ža­dav­ky na mo­de­lo­vá­ní a si­mu­la­ci ro­to­rů s cílem umož­nit vý­rob­cům le­ta­del a le­tec­kých mo­to­rů bez­peč­ně pře­ko­ná­vat tech­nic­ké pro­blémy no­vých udr­ži­tel­něj­ších a účin­něj­ších po­hon­ných sys­té­mů.

Kon­sor­ci­um bude vy­chá­zet z metod ko­neč­ných prvků, které jsou hlu­bo­ce za­ko­ře­ně­ny v pra­cov­ních po­stu­pech ná­vr­hu, va­li­da­ce a cer­ti­fi­ka­ce bez­peč­nos­ti, aby bylo možné apli­ko­vat mul­ti­fy­zi­kál­ní si­mu­la­ce nové ge­ne­ra­ce. RDC se sejde, aby dis­ku­to­va­lo a for­mu­lo­va­lo stra­te­gie, jak nej­lé­pe apli­ko­vat MSC Na­st­ran, který je po­va­žo­ván za nej­přes­něj­ší di­gi­tál­ní al­ter­na­ti­vu k ná­klad­ným fy­zi­kál­ním tes­tům, k pře­ko­ná­ní je­di­neč­ných úska­lí ro­tor­dy­na­mi­ky mo­to­rů a je­jich ná­sled­ných účin­ků na bez­peč­nost draku za růz­ných le­to­vých pod­mí­nek.

Vzhle­dem k tomu, že ro­to­ro­vá dy­na­mi­ka se ne­u­stá­le vy­ví­jí, před­sta­vu­je do­sa­že­ní vyšší pa­li­vo­vé účin­nos­ti po­mo­cí kon­cep­ce ote­vře­né­ho ro­to­ru pro vý­rob­ce le­tec­kých mo­to­rů řadu ob­tí­ží, včet­ně ří­ze­ní vib­ra­cí, kon­struk­ce lo­ži­sek a sta­bi­li­ty sys­té­mu. Fe­no­mén ae­ro­dy­na­mic­ké­ho ví­ře­ní, zej­mé­na po vy­su­nu­tí lo­pa­tek dmy­cha­dla (FBO), před­sta­vu­je vý­znam­nou úlohu pro kon­struk­ci mo­to­ru a sou­vi­se­jí­cí cer­ti­fi­ka­ci bez­peč­nos­ti le­ta­dla. Na prv­ním za­se­dá­ní RDC 28. červ­na 2024 čle­no­vé před­sta­ví a pro­dis­ku­tu­jí nová si­mu­lač­ní ře­še­ní, která po­mo­hou prů­mys­lu spl­nit po­ža­dav­ky před­pi­sů, a vy­vi­nou prů­mys­lo­vý stan­dard, který apli­ku­je první z ně­ko­li­ka plá­no­va­ných vy­lep­še­ní sek­ven­ce ro­tor­dy­na­mic­kých ře­še­ní SOL 128 Non­li­near Har­mo­nics vy­da­ných v MSC Na­stra­nu v květ­nu 2024 s cílem zlep­šit ro­bust­nost a vý­kon­nost ana­lý­zy ae­ro­dy­na­mic­ké­ho ví­ře­ní.

 „Prů­my­sl po­tře­bu­je si­mu­lač­ní tech­no­lo­gie, které umo­ž­ňují rych­lé ino­va­ce a dá­va­jí jis­to­tu, že in­že­nýr­ská roz­hod­nu­tí jsou správ­ná. Spuš­tě­ní RDC je vý­znam­ným kro­kem před­ních le­tec­kých vý­rob­ců k prů­kop­nic­tví no­vých si­mu­lač­ních me­to­dik, které zkra­cu­jí vý­vo­jo­vé cykly a usnad­ňují do­dá­vá­ní efek­tiv­něj­ších po­hon­ných sys­té­mů.
MSC Na­stran hraje klí­čo­vou roli při ově­řo­vá­ní kon­struk­cí a my jsme od­hod­lá­ni in­ves­to­vat do ino­va­tiv­ních tech­no­lo­gií na pod­po­ru plánu kon­sor­cia. Ač­ko­li je to dáno po­ža­dav­ky na le­tec­ké mo­to­ry, oče­ká­vá­me, že tech­no­lo­gic­ký po­krok po­mů­že pod­po­řit také po­krok v apli­ka­cích pro au­to­mo­bi­lo­vý prů­my­sl a ener­ge­tic­ké tur­bo­sou­stro­jí.“

Subham Sett
vedoucí oddělení multifyzikálních simulací Hexagonu

Čle­no­vé kon­sor­cia budou na závěr akce ASME Turbo Expo 2025 v Mem­phi­su ve dnech 16. až 20. červ­na 2025 pre­zen­to­vat té­ma­ta Me­to­dy a mo­de­lo­vá­ní ro­tač­ní dy­na­mi­ky a Ne­li­ne­ár­ní ro­tač­ní dy­na­mi­ka.

Spo­leč­nos­ti, které se chtě­jí zú­čast­nit za­ha­jo­va­cí­ho se­tká­ní kon­sor­cia RDC, by měly kon­tak­to­vat hemant.patel@hexagon.com.