Automatické drony při inspekcích elektrického vedení a následné vyhodnocování těchto kontrol pomocí umělé inteligence testuje ve svém provozu distributor EG.D, člen skupiny E.ON. Technici společnosti nejdříve vytvoří pomocí manuálního letu 3D model elektrického vedení velmi vysokého napětí. Následně tuto trasu nahrají do dronu, který po trase automaticky létá a pořizuje stovky snímků.
Ty pak vyhodnocuje umělá inteligence, která hledá případné poruchy, a navíc se na základě získaných dat učí odhalovat další souvislosti. Díky tomu se výrazně zkracuje doba hledání závad, čímž se zrychlují i případné opravy na elektrickém vedení. Do ostrého provozu chce EG.D tuto inovativní technologii jako první distributor v České republice nasadit od ledna příštího roku.
Nároky na distribuční soustavu se každoročně zvyšují. Aby EG.D mohl svým odběratelům zajistit stabilní a bezpečné dodávky elektřiny, musí svou distribuční síť neustále rozvíjet, modernizovat a udržovat. Využívá k tomu chytré technologie, které mu pomáhají i při kontrolách vedení na všech napěťových hladinách. Pilotované drony používá při kontrolách na vedení velmi vysokého napětí v ostrém provozu už více než rok na celém svém distribučním území. Chce jít však ještě dále. Nasazení automatických letů a vyhodnocování získaných dat pomocí umělé inteligence je pak dalším krokem k ještě větší efektivitě při údržbě jeho sítě.
Umělá inteligence se stále učí
Distributor v současnosti automatické drony v kombinaci s umělou inteligencí testuje a do ostrého provozu je chce nasadit od začátku příštího roku. První zkušební lety se konaly letos v dubnu na Pelhřimovsku, kde má EG.D vybudované zcela nové vedení velmi vysokého napětí. Další ověřování pak proběhlo v červnu v okolí Hustopečí na Břeclavsku. Zde je naopak vedení staršího typu. Je to z toho důvodu, aby umělá inteligence měla k dispozici široký balík dat.
Nejdříve je však nutné vytvořit 3D model vedení. Dronem se proto nejprve naskenuje pomocí technologie Lidar požadovaná trasa, po které následně dron automaticky poletí, a dráhu letu je do něj před samotnou akcí nahrána. Je to z toho důvodu, aby při testování bylo jasné, že v letové trase není žádná překážka. Na základě tohoto digitálního modelu pak bezpilotní letouny samy létají po definovaných trasách a vyfotí stovky snímků vedení. Pořízené fotografie následně validují pracovníci EG.D, a učí tak AI, co je závada a co ne.
Umělá inteligence pak obrázky zpracovává a dokáže najít případné poruchy na vedení. Díky tomu je možné zkontrolovat větší rozsahy distribuční sítě ve větší kvalitě a ještě tak výrazně rychleji řešit následné možné opravy. Také je tvořena rozsáhlá databáze a zároveň sdílena data i s kolegy z E.ONu z dalších zemí.
EG.D je teprve třetí zemí z koncernu E.ON
Právě velikost koncernu E.ON umožňuje tuzemskému EG.D čerpat zkušenosti z jiných států. Automatické drony a vyhodnocování výstupů pomocí umělé inteligence se nedávno osvědčily už v Německu nebo ve Švédsku. České EG.D je pak v rámci koncernu E.ON teprve třetí zemí, kde je tato inovativní technologie testována a plánuje se její uvedení do ostrého provozu.
Ještě před tím však budou následovat ostatní zkoušky. Dalším krokem bude získání zkušeností s letem mimo přímý dohled pilota. Na podzim proto EG.D plánuje rozšířit trasy, po kterých budou automatické drony létat, až na padesát kilometrů vedení velmi vysokého napětí.
Drony zkracují hledání závad ze dnů na hodiny
Využívání dronů, nejen těch automatických, při kontrole vedení má hned několik výhod – šetří čas, zvyšuje bezpečnost práce a minimalizuje přerušení dodávek elektřiny při hledání závad. Dříve se kontroly stožárů a vedení prováděly v terénu pomocí dalekohledu, popřípadě se kombinovaly s fyzickou kontrolou postiženého úseku, kdy montér musí vylézt nahoru a vyhodnotit situaci zblízka. To je sice pro identifikaci závady velmi přesné, na rozdíl od dronu ale tento způsob zabere mnohem více času kvůli dalším nutným úkonům, které s ním souvisí. Drony zkracují hledání poruch z několika dnů na pouhé hodiny, dá se s nimi rychleji zkontrolovat mnohem delší úseky než dříve. A navíc zvyšují bezpečnost práce zaměstnanců. Na základě dat už teď je jasné, že drony velice pomáhají a automatizace dalších úkonů přinese další možnosti. Při využití dronu také nemusí technici zařízení pod napětím vypínat (na rozdíl od fyzické kontroly), a zákazníkům tak neomezují dodávky elektřiny.
V současnosti EG.D kontroluje vedení velmi vysokého napětí pomocí jedenácti dronů a má více než dvacítku vyškolených pilotů. Do budoucna plánuje jejich počet, stejně jako množství dronů, rozšířit. K dispozici by je měli mít například i montéři, kteří kontrolují i vedení vysokého a nízkého napětí.