Au­to­ma­tic­ké drony při in­spek­cích elek­tric­ké­ho ve­de­ní a ná­sled­né vy­hod­no­co­vá­ní těch­to kon­t­rol po­mo­cí umělé in­te­li­gen­ce tes­tu­je ve svém pro­vo­zu dis­tri­bu­tor EG.D, člen sku­pi­ny E.​ON. Tech­ni­ci spo­leč­nos­ti nejdří­ve vy­tvo­ří po­mo­cí ma­nu­ál­ní­ho letu 3D model elek­tric­ké­ho ve­de­ní velmi vy­so­ké­ho na­pě­tí. Ná­sled­ně tuto trasu na­hra­jí do dronu, který po trase au­to­ma­tic­ky létá a po­ři­zu­je stov­ky sním­ků.

Ty pak vy­hod­no­cu­je umělá in­te­li­gen­ce, která hledá pří­pad­né po­ru­chy, a navíc se na zá­kla­dě zís­ka­ných dat učí od­ha­lo­vat další sou­vis­los­ti. Díky tomu se vý­raz­ně zkra­cu­je doba hle­dá­ní závad, čímž se zrych­lu­jí i pří­pad­né opra­vy na elek­tric­kém ve­de­ní. Do os­t­ré­ho pro­vo­zu chce EG.D tuto ino­va­tiv­ní tech­no­lo­gii jako první dis­tri­bu­tor v České re­pub­li­ce na­sa­dit od ledna příští­ho roku.
Ná­ro­ky na dis­tri­buč­ní sou­sta­vu se kaž­do­roč­ně zvy­šu­jí. Aby EG.D mohl svým od­bě­ra­te­lům za­jis­tit sta­bil­ní a bez­peč­né do­dáv­ky elektři­ny, musí svou dis­tri­buč­ní síť ne­u­stá­le roz­ví­jet, mo­der­ni­zo­vat a udr­žo­vat. Vy­u­ží­vá k tomu chyt­ré tech­no­lo­gie, které mu po­má­ha­jí i při kon­t­ro­lách ve­de­ní na všech na­pě­ťo­vých hla­di­nách. Pi­lo­to­va­né drony po­u­ží­vá při kon­t­ro­lách na ve­de­ní velmi vy­so­ké­ho na­pě­tí v os­t­rém pro­vo­zu už více než rok na celém svém dis­tri­buč­ním území. Chce jít však ještě dále. Na­sa­ze­ní au­to­ma­tic­kých letů a vy­hod­no­co­vá­ní zís­ka­ných dat po­mo­cí umělé in­te­li­gen­ce je pak dal­ším kro­kem k ještě větší efek­ti­vi­tě při údrž­bě jeho sítě.

Umělá inteligence se stále učí

Dis­tri­bu­tor v sou­čas­nos­ti au­to­ma­tic­ké drony v kom­bi­na­ci s umě­lou in­te­li­gen­cí tes­tu­je a do os­t­ré­ho pro­vo­zu je chce na­sa­dit od za­čát­ku příští­ho roku. První zku­šeb­ní lety se ko­na­ly letos v dubnu na Pelhři­mov­sku, kde má EG.D vy­bu­do­va­né zcela nové ve­de­ní velmi vy­so­ké­ho na­pě­tí. Další ově­řo­vá­ní pak pro­běh­lo v červ­nu v okolí Hus­to­pe­čí na Břec­lav­sku. Zde je na­o­pak ve­de­ní star­ší­ho typu. Je to z toho dů­vo­du, aby umělá in­te­li­gen­ce měla k dis­po­zi­ci ši­ro­ký balík dat.
Nejdří­ve je však nutné vy­tvo­řit 3D model ve­de­ní. Dro­nem se proto nej­pr­ve na­ske­nu­je po­mo­cí tech­no­lo­gie Lidar po­ža­do­va­ná trasa, po které ná­sled­ně dron au­to­ma­tic­ky po­le­tí, a dráhu letu je do něj před sa­mot­nou akcí na­hrá­na. Je to z toho dů­vo­du, aby při tes­to­vá­ní bylo jasné, že v le­to­vé trase není žádná pře­káž­ka. Na zá­kla­dě to­ho­to di­gi­tál­ní­ho mo­de­lu pak bez­pi­lot­ní le­tou­ny samy lé­ta­jí po de­fi­no­va­ných tra­sách a vy­fo­tí stov­ky sním­ků ve­de­ní. Po­ří­ze­né fo­to­gra­fie ná­sled­ně va­li­du­jí pra­cov­ní­ci EG.D, a učí tak AI, co je zá­va­da a co ne.

Fotografie z dronu validuji pracovnici EG D-2425

Umělá in­te­li­gen­ce pak ob­ráz­ky zpra­co­vá­vá a do­ká­že najít pří­pad­né po­ru­chy na ve­de­ní. Díky tomu je možné zkon­t­ro­lo­vat větší roz­sa­hy dis­tri­buč­ní sítě ve větší kva­li­tě a ještě tak vý­raz­ně rych­le­ji řešit ná­sled­né možné opra­vy. Také je tvo­ře­na roz­sáh­lá da­ta­bá­ze a zá­ro­veň sdí­le­na data i s ko­le­gy z E.ONu z dal­ších zemí.

EG D je schopno zkontrolovat vetsi rozsahy-2425

EG.D je teprve třetí zemí z koncernu E.ON

Právě ve­li­kost kon­cer­nu E.ON umožňuje tu­zem­ské­mu EG.D čer­pat zku­še­nos­ti z ji­ných států. Au­to­ma­tic­ké drony a vy­hod­no­co­vá­ní vý­stu­pů po­mo­cí umělé in­te­li­gen­ce se ne­dáv­no osvěd­či­ly už v Ně­mec­ku nebo ve Švéd­sku. České EG.D je pak v rámci kon­cer­nu E.ON te­pr­ve třetí zemí, kde je tato ino­va­tiv­ní tech­no­lo­gie tes­to­vá­na a plá­nu­je se její uve­de­ní do os­t­ré­ho pro­vo­zu.
Ještě před tím však budou ná­sle­do­vat ostat­ní zkouš­ky. Dal­ším kro­kem bude zís­ká­ní zku­še­nos­tí s letem mimo přímý do­hled pi­lo­ta. Na pod­zim proto EG.D plá­nu­je roz­ší­řit trasy, po kte­rých budou au­to­ma­tic­ké drony létat, až na pa­de­sát ki­lo­me­t­rů ve­de­ní velmi vy­so­ké­ho na­pě­tí.

Na podzim planuje EG.D rozsirit trasy-2425

Drony zkracují hledání závad ze dnů na hodiny

Vy­u­ží­vá­ní dronů, nejen těch au­to­ma­tic­kých, při kon­t­ro­le ve­de­ní má hned ně­ko­lik výhod – šetří čas, zvy­šu­je bez­peč­nost práce a mi­ni­ma­li­zu­je pře­ru­še­ní do­dá­vek elektři­ny při hle­dá­ní závad. Dříve se kon­t­ro­ly sto­žá­rů a ve­de­ní pro­vá­dě­ly v te­ré­nu po­mo­cí da­le­ko­hle­du, po­pří­pa­dě se kom­bi­no­va­ly s fy­zic­kou kon­t­ro­lou po­sti­že­né­ho úseku, kdy mon­tér musí vy­lézt na­ho­ru a vy­hod­no­tit si­tu­a­ci zblíz­ka. To je sice pro iden­ti­fi­ka­ci zá­va­dy velmi přes­né, na roz­díl od dronu ale tento způ­sob za­be­re mno­hem více času kvůli dal­ším nut­ným úko­nům, které s ním sou­vi­sí. Drony zkra­cu­jí hle­dá­ní po­ruch z ně­ko­li­ka dnů na pouhé ho­di­ny, dá se s nimi rych­le­ji zkon­t­ro­lo­vat mno­hem delší úseky než dříve. A navíc zvy­šu­jí bez­peč­nost práce za­měst­nan­ců. Na zá­kla­dě dat už teď je jasné, že drony ve­li­ce po­má­ha­jí a au­to­ma­ti­za­ce dal­ších úkonů při­ne­se další mož­nos­ti. Při vy­u­ži­tí dronu také ne­mu­sí tech­ni­ci za­ří­ze­ní pod na­pě­tím vy­pí­nat (na roz­díl od fy­zic­ké kon­t­ro­ly), a zá­kaz­ní­kům tak ne­o­me­zu­jí do­dáv­ky elektři­ny.

Pri vyuziti dronu se zarizeni nevypina-2425

V sou­čas­nos­ti EG.D kon­t­ro­lu­je ve­de­ní velmi vy­so­ké­ho na­pě­tí po­mo­cí je­de­nác­ti dronů a má více než dva­cít­ku vy­ško­le­ných pi­lo­tů. Do bu­douc­na plá­nu­je je­jich počet, stej­ně jako množ­ství dronů, roz­ší­řit. K dis­po­zi­ci by je měli mít na­pří­klad i mon­té­ři, kteří kon­t­ro­lu­jí i ve­de­ní vy­so­ké­ho a níz­ké­ho na­pě­tí.