Sony Corporation oznámila v lednu na CES 2024 vývoj systému pro tvorbu pohlcujícího prostorového obsahu, který zahrnuje náhlavní displej XR vybavený vysoce kvalitními 4K OLED mikrodispleji a funkcí průhledového videa a dvojici ovladačů optimalizovaných pro intuitivní interakci s 3D objekty a přesné směrování. Cílem systému je podpořit tvůrce při vytváření sofistikovaného 3D obsahu.
Sony plánuje navázat spolupráci s vývojáři nejrůznějšího produkčního 3D softwaru, a to nejen v oblasti zábavního průmyslu a průmyslového designu. V době uvedení nového produktu na trh spolupracuje Sony exkluzivně se Siemensem, který je lídrem v oblasti průmyslových technologií. Společně představí nové řešení pro imerzivní design a kooperativní navrhování produktů s využitím softwaru otevřené digitální platformy Siemens Xcelerator.
Systém bude dostupný později během roku 2024. Sony a její partneři oznámí další podrobnosti včetně specifikací, data uvedení na trh a regionů, cen, prodejních kanálů a softwarové kompatibility.
Tento systém pro tvorbu prostorového obsahu, zahrnující náhlavní displej XR s OLED 4K mikrodispleji a vlastní technologií renderingu od Sony, umožňuje v reálném čase a s vysokým rozlišením realisticky vykreslovat textury 3D objektů a výrazy obličeje lidských postav. Kromě funkce průhledového videa a rozpoznávání prostoru s celkem šesti kamerami a snímači je systém vybaven kruhovým ovladačem, který uživatelům umožňuje intuitivně manipulovat s objekty ve virtuálním prostoru, a také ukazovacím ovladačem, který umožňuje přesné ukazování a tvůrcům dovoluje tvořit ve virtuálním prostoru pomocí ovladačů a klávesnic. To vše při současném používání náhlavního displeje. Tvůrci si budou moci díky displeji s vysokým rozlišením nejen prohlížet 3D modely v reálném měřítku v prostředí rozšířené reality (XR), ale také v něm vytvářet a upravovat 3D modely. Díky integraci s aplikacemi třetích stran pro tvorbu 3D podporuje také vzdálené prohlížení v reálném čase na různých místech, takže se jedná o intuitivní a působivý nástroj podporující celý proces tvorby prostorového obsahu.
Zařízení je vybaveno platformou Snapdragon XR2+ Gen 2, nejnovějším procesorem XR od Qualcomm Technologies. Tento procesor poskytuje výkon 4K OLED mikrodisplejům, které přinášejí ohromující kvalitu obrazu. Také umožňuje sledování uživatele a prostoru pro bezproblémový zážitek z XR a nabízí tvůrcům vysoce výkonnou platformu pro jejich tvůrčí práci.
Sony uvedla na trh technologie, které podporují pracovní postupy a kvalitu tvorby prostorového obsahu a usnadňují využití 3D CG v různých tvůrčích oblastech. Mobilní systém pro snímání pohybu „mocopi“ s malými a lehkými senzory a speciální aplikací pro chytré telefony umožňuje sledování pohybu celého těla pomocí patentovaných technologií od Sony. Displeje pro prostorovou realitu (Spatial Reality Displays) poskytují vysoce realistický trojrozměrný obsah bez použití speciálních brýlí nebo náhlavních souprav pro virtuální realitu (VR) pro proces tvorby a kontroly prostorového obsahu. Představením tohoto systému a spoluprací s vývojáři softwaru pro tvorbu 3D obsahu chce Sony dále umožnit tvůrcům prostorového obsahu překonávat hranice mezi fyzickou a virtuální realitou a vytvářet tak ještě více pohlcující tvůrčí zážitky.
Klíčové vlastnosti
Vysoce kvalitní zážitek z XR pro kreativní použití
Náhlavní displej je vybaven velkými mikrodispleji OLED typu 1.3 s rozlišením 4K a širokým barevným gamutem, který pokrývá až 96 % DCI‑P3. Detailní a realistické podání textur 3D objektů a výrazů obličeje lidských postav umožňuje tvůrcům projít celým procesem od modelování až po kontrolu, a to vše při současném používání náhlavního displeje.
Díky podpoře rozděleného renderingu, který rozděluje zatížení při renderování mezi počítač a náhlavní displej, je systém schopen stabilně a ve vysokém rozlišení vykreslovat 3D modely velkých rozměrů.
Díky spolupráci s Qualcomm Technologies se Sony zařadila mezi první výrobce, kteří využívají nejnovější platformu Snapdragon XR2+ Gen 2. Procesor dokáže využít výkon 4K OLED mikrodisplejů pro dosažení ohromující kvality obrazu. Umělá inteligence použitá přímo v čipu zase umožňuje vylepšené sledování pohybu uživatelů a prostoru pro dokonalé zážitky z XR a propojuje reálný a digitální prostor pro snadnou navigaci a intuitivní interakci v kreativních prostorech XR.
Ovladače s intuitivním zážitkem při vytváření prostorového obsahu
Systém je vybaven kruhovým ovladačem, který uživatelům umožňuje intuitivně manipulovat s objekty ve virtuálním prostoru. Součástí je také ukazovací ovladač, který umožňuje stabilní a přesné ukazování ve virtuálním prostoru, s optimalizovaným tvarem a rozložením tlačítek pro efektivní a přesné ovládání. Držením ukazovacího ovladače v dominantní ruce a připevněním kruhového ovladače na prsty druhé ruky mohou tvůrci modelovat 3D objekty pomocí obou ovladačů a klávesnice, přičemž mohou mít současně nasazený náhlavní displej.
Pohodlí pro dokonalé kreativní zážitky v XR
Náhlavní displej zajišťuje pohodlí a stabilitu potřebnou pro dlouhodobější použití při kreativní práci, a to díky vyladěnému vyvážení těžiště zařízení a designu a materiálu podložek, které přicházejí do přímého kontaktu s hlavou uživatele. Výklopný mechanismus displeje části navíc umožňuje tvůrcům snadno a plynule přecházet mezi reálným a virtuálním prostorem, aniž by museli při sejmutí a nasazení celého zařízení provádět jeho rekalibraci.
Imerzivní tvůrčí zážitek díky integraci se softwarem pro 3D tvorbu
Sony se při vývoji 3D produkčního softwaru snaží navázat spolupráci s různými vývojáři v oblasti zábavního průmyslu i průmyslového designu. Při uvedení produktu na trh bude Sony exkluzivně spolupracovat se Siemensem, aby přenesla inovativní možnosti imerzivního inženýrství do výrobního průmyslu, a to prostřednictvím integrace s novým softwarem NX Immersive Designer, řešením pro produktové inženýrství z portfolia průmyslového softwaru Siemens Xcelerator. Integrace výkonného hardwaru a softwaru rozšíří možnosti tvůrců v oblasti průmyslového designu a produktového inženýrství tím, že poskytne nástroje pro imerzivnější návrh, kontrolu a spolupráci.