Společnosti ALLPLAN představila 8. října 2020 program Allplan Bridge 2021. V této nové verzi mohou projektanti mostů pracovat v jediném softwarovém řešení od tvorby parametrického 4D modelu po statickou analýzu, návrh výztuže a přípravu výkresové dokumentace. Nejenže nabízí vylepšené funkce pro modelování a zohledňuje účinky zemětřesení, ale nově umožňuje i návrh na základě Eurokódu, čímž propojuje statickou analýzu, návrh a tvorbu výkresové dokumentace. Allplan Bridge 2021 tak v plném rozsahu pokrývá projektování mostů BIM modelováním – což je zásadní inovativní přínos v rámci celého odvětví. Výsledkem je vyšší kvalita a úspora času v procesu návrhu.
Nová platforma má jednoduchý způsob ovládání a efektivní pracovní postupy. Spolupráce mezi profesemi je efektivnější i díky tomu, že se pro statickou analýzu i pro návrh používá společný model mostu namísto dvou oddělených modelů. Parametrický model a rozsáhlá automatizace pracovních kroků výrazně zkracují čas zpracování, zejména při provádění změn, což je jinak extrémně náročné na čas a náchylné na vznik chyb.
Modelování v programu Allplan 2021 je přesnější a časově úspornější než dosud. Uživatel může například interaktivně posouvat staničení a zobrazit si řez v libovolném bodě osy stavby. Body předpínací výztuže lze definovat pomocí podélné excentricity a minimalizovat tak nutnost definice staničení.
Seismické zatížení se v Allplan Bridge 2021 vyhodnocuje pomocí multimodální analýzy spekter odezvy. Řešení probíhá ve výpočtu formou dvou samostatných úloh. Nejprve jsou určeny příslušné vlastní tvary kmitání konstrukce, a následně probíhá vyhodnocení spekter odezvy podle normy.
Po vypočtení celkových účinků a vytvoření příslušných kombinací může uživatel provést úlohy návrhu podle normy ke stanovení nutného množství výztuže. Po výpočtu nebo manuálním zadání plochy výztuže lze provést posouzení v MSÚ a MSP podle norem EN a také posouzení MSÚ v ohybu podle normy AASHTO LRFD.
Časově závislé jevy jsou velmi důležité při analýze fází výstavby předpjatých a železobetonových konstrukcí. V Allplan Bridge je výpočet dotvarování a smršťování betonu a relaxace předpínacích ocelových prvků vytvořen v souladu s normami a je nyní k dispozici pro čínské a korejské normy.
Nové vývojové pracoviště v České republice
Allplan Bridge sklízí úspěchy na trzích od dubna roku 2018 a v současné době ho k projektování mostů používá několik stovek uživatelů ve 31 zemích na čtyřech kontinentech. Minulý rok vzniklo v Brně pracoviště, kde působí sedm osvědčených specialistů na návrh a statické posouzení mostů pod vedením Jaroslava Navrátila. Právě zde proběhl v těsné spolupráci s experty z Grazu vývoj modulu pro normová posouzení železobetonových a předpjatých betonových průřezů.
Software Allplan Bridge 2021 a bezplatná 30denní zkušební verze jsou již k dispozici ke stažení.
Další informace najdete na www.allplan.com/bridge2021.