V době domácího studia vzniklo na VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou několik zajímavých odborných projektů v rámci on-line výuky. Snažili jsme se výuku chytnout trošku za jiný konec a vystavět ji čistě na komunikaci a digitální spolupráci. Studentský projekt s názvem „Rozhlédni se…“ si vzal za cíl realizovat technickou studii rozhledny se zázemím pro malé regionální muzeum a občerstvení pro turisty. V době domácí práce pro nás všechny tak bylo toto téma vonící přírodou více než symbolické. Aktivitu jsme připravili pro naše studenty třetího ročníku, kteří již mají s využitím moderních metod řešení staveb a jejich technického zařízení zkušenosti.
Současně jsme doplnili aplikaci několika technologických novinek, které v průběhu letošního roku integrujeme do výuky. Při výuce na dálku se navíc naskytla šance s novou produktovou řadou Autodesk 2021 akci uchopit netradičně s vyšším podílem nejmodernějších postupů a metod pro zpracování 3D BIM dat napříč globálním cloudovým řešením. Z pohledu odborného se jednalo o zajímavé provázání metod, které patří k celosvětově unikátním postupům. Při řešení projektu byly využity ve velké míře služby cloudů Autodesk 360 a Microsoft Office 365 pro zajištění týmové on-line spolupráce. Pro zpracování virtuální studie jsme využili zcela nových postupů, které se pokusíme okomentovat v samostatném článku.
Základem projektu bylo zpracování BIM dat a jeho vizuálně precizní prezentace.
Při definici zadání jsme již od začátku projektu uvažovali s rozpracováním rozhledny využitím funkčního návrhu staveb, technického zařízení budov a virtuální reality. Ve finální specifikaci jsme požadovali investiční celek o výšce mezi 25 až 35 metry se zázemím pro malé regionální muzeum a s občerstvením pro turisty. Součástí rozhledny měla být vybavenost sociálním zařízením a zázemím pro přípravu jednodušších pokrmů. S ohledem na klimatické podmínky jsme předpokládali nutnost existence technické místnosti a garážového stání pro malý traktor s vyhrnovacím pluhem. Rozhledna měla být vybavena možností bezbariérového vstupu a výtahem se zastávkami na jednotlivých vyhlídkových plošinách.
Návrh vizuálního osvětlení vnitřního schodiště a výtahového vstupu s využitím dynamické vizualizace ve virtuální realitě je technicky velmi poutavá procedura.
S projektováním rozhledny a malého muzea začali studenti v polovině dubna na svých domácích systémech, pro které mají k dispozici multilicenční zázemí odborného softwaru. 3D data projektu byla dále revidována a modifikována pro cloudovou optimalizaci. Vzhledem k určení stavby jsme postupovali čistě individuálně na základě představ každého studenta a konzultací konstrukčních problémů. Základním cílem bylo připravit kompletní BIM data projektu a vypracovat vizuálně precizní studie pro naše fiktivní budoucí investory, které zastupovali vzájemně jednotliví studenti. Pro vlastní projektové řešení jsme využili převážně Autodesk Revit 2021 s optimalizovanou knihovnou rodin konstrukčních prvků a nástroje pro vývojovou práci a programování na úrovni 3D dat a VR.
Pro vizuální zpracování bylo využito unikátního postupu konverze BIM dat do prostředí virtuální reality.
Začátkem května jsme měli k dispozici první návrhy ve formátu 3D BIM dat. Následně jsme zaměstnali náš „on-line lab“ a přenesli projekt rozhledny kompletně do interaktivního virtuálního prostředí. Výsledkem je velmi pěkně funkční VR model netradiční stavby, který dává řadu zajímavých pohledů na investici jako takovou. Veškeré scény v našich ukázkách byly připraveny s využitím dynamické vizualizace přímo provázané na HTC Vive.
S prvotními návrhy jsme si vyhráli. Doba, kdy se počítal takovýto obrázek s trasováním dráhy paprsku celý den, je díky RTX 2080 a GPU raytracingu k dispozici za chviličku.
Pro naši ukázku a virtuální studii jsme využili BIM model připravený Dominikem Janíčkem. Všem studentům děkujeme za jejich aktivní přístup. Více informací o projektech vznikajících na naší škole najdete na adrese www.spszr.cz/nase_prace, nebo v síti Facebook a Instagram.
Pro řízení pohybu s využitím VR technologií jsme připravili osobité intuitivní ovládání s využitím kamerových posunů a virtuálních odkazů na referenční startovací pozice headsetu HTC Vive.